Senaste nytt

Självriskeliminering vid bilhyra

Klinttt7

Ny medlem
Hej BusinessClass.

Jag tänkte hyra bil från Sixt här framöver och tänkte då köpa försäkring från: insurance4carhire.

Om det blir en skada på t.ex. vindrutan och Sixt vill debitera mig reparationskostnaden på 1500kr för detta istället för självrisken, täcker försäkringen från: insurance4carhire detta?

Tycker inte jag hittar något självklart svar på detta någonstans.

Tack på förhand!
 
Hej BusinessClass.

Jag tänkte hyra bil från Sixt här framöver och tänkte då köpa försäkring från: insurance4carhire.

Om det blir en skada på t.ex. vindrutan och Sixt vill debitera mig reparationskostnaden på 1500kr för detta istället för självrisken, täcker försäkringen från: insurance4carhire detta?

Tycker inte jag hittar något självklart svar på detta någonstans.

Tack på förhand!
Välkommen till BusinessClass, @Klinttt7!

Om du bor i Danmark eller Norge gäller försäkringen inte.
insurance4carhire.com skrev:
Policyholders who are not residents of the UK,The Channel Islands, The Netherlands, France, Spain, Italy, Sweden, Republic of Ireland or Germany

Det finns en tråd om detta.
Insurance4CareHire - inte längre för Nordbor | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Står på hemsidan att den gäller om försäkringstagaren bor i Sverige. Dem måste ha uppdaterat nyligen.
Ja, jag såg också det.

Själv beställde jag liknande försäkring från icarhireinsurance då det fanns restriktion gällande länder när jag skulle teckna försäkring på insurance4carhire.
Än så länge har jag inte behövt att nyttja denna extra försäkringen så jag kan inte säger hur de är dock.
Annual Car Hire Excess Insurance from £37.99 | iCarhire©
 
Rätt mig om jag har fel. Men hyrbilsfirman debiterar väl alltid en självrisk, oavsett skada. Även om kostnaden understiger självrisken. Självriskkostnaden är dessutom oftast en "Upp till"-kostnad, dvs att de kan debitera allt däremellan upp till 5000, eller 7500 som är vanligast på Sixt t.ex.
Hyrde själv bil häromveckan och fick en skrapskada på stötfångaren, självrisken var 5000 men den skadan kunde fixas för 3500, och hyrbilsfirman tog ut det som en "självrisk". Så det behöver du nog inte vara orolig för.

Det enda du bör vara beredd på är att återbetalningen för de 1500 (eller andra summor) kan ta några veckor.
Använder själv icarhireinsurance.com och det tar ibland en jäkla tid att få tillbaka pengarna, men har dock aldrig varit några problem att få sitt ärende godkänt
 
Rätt mig om jag har fel. Men hyrbilsfirman debiterar väl alltid en självrisk, oavsett skada. Även om kostnaden understiger självrisken. Självriskkostnaden är dessutom oftast en "Upp till"-kostnad, dvs att de kan debitera allt däremellan upp till 5000, eller 7500 som är vanligast på Sixt t.ex.
Hyrde själv bil häromveckan och fick en skrapskada på stötfångaren, självrisken var 5000 men den skadan kunde fixas för 3500, och hyrbilsfirman tog ut det som en "självrisk". Så det behöver du nog inte vara orolig för.

Det enda du bör vara beredd på är att återbetalningen för de 1500 (eller andra summor) kan ta några veckor.
Använder själv icarhireinsurance.com och det tar ibland en jäkla tid att få tillbaka pengarna, men har dock aldrig varit några problem att få sitt ärende godkänt
Jag har lite annan erfarenhet, jag hyrde bil i Portugal i somras och under tiden jag hade bilen lyckades jag ha sönder backspegeln. När jag lämnade tillbaka bilen fick jag betala vad skadan skulle kosta att fixa (900 SEK) istället för den högre självrisken (det stod skada på kvittot och inte självrisk). När jag sedan hemma skulle begära tillbaka kostnaden via Eurocard Platinum försäkringen nekade TryggHansa (som hanterar deras reseförsäkring) mitt anspråk pga. att jag inte betalat någon självrisk utan betalade för skadan.

Så inte alltid självklart att hyrbilsföretaget skriver upp det som en självrisk så viktigt att se till att de gör det så slipper man strul.

Kanske ska tilläggas att jag hyrde via ett Portugisiskt företag (Cael) och inte Sixt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag har lite annan erfarenhet, jag hyrde bil i Portugal i somras och under tiden jag hade bilen lyckades jag ha sönder backspegeln. När jag lämnade tillbaka bilen fick jag betala vad skadan skulle kosta att fixa (900 SEK) istället för den högre självrisken (det stod skada på kvittot och inte självrisk). När jag sedan hemma skulle begära tillbaka kostnaden via Eurocard Platinum försäkringen nekade TryggHansa (som hanterar deras reseförsäkring) mitt anspråk pga. att jag inte betalat någon självrisk utan betalade för skadan.

Så inte alltid självklart att hyrbilsföretaget skriver upp det som en självrisk så viktigt att se till att de gör det så slipper man strul.

Kanske ska tilläggas att jag hyrde via ett Portugisiskt företag (Cael) och inte Sixt.

Aha, där ser man.
Ja det kan ju såklart vara skillnad från land till land också. Tror nog dock att självrisk är vanligare än bara en "skadekostnad" i Sverige iaf.
 
Ja sant och hade jag haft mer koll på mina försäkringsvillkor hade jag sagt åt dem att skriva det. Det intressanta är dock att jag tidigare fått ersättning för en skada från samma försäkring men enligt den handläggare jag pratat med så hade jag haft tur då. Men jag har överklagat så får se vad det landar :)
 
Så om jag har förstått det rätt så måste hyrbilsfirman debitera mig för självrisk och inte skada vid t.ex. repa på fälgen eller stenskott?
 
Toppen