Guiden
Medlem
Ja, iaf enligt den försäkring jag har. Men det finns vissa försäkringar som ersätter självrisken eller en skada som understiger självrisken vilken den du tittar på verkar göra och då spelar det ingen roll vad det står på ditt kvitto om bilen skulle skadad.Så om jag har förstått det rätt så måste hyrbilsfirman debitera mig för självrisk och inte skada vid t.ex. repa på fälgen eller stenskott?
På deras sida (SJÄLVRISKELIMINERING VID BILHYRA står följande i försäkringsbrevet:
5. VAD TÄCKS UNDER FÖRSÄKRINGEN AVSNITT
1 Vi kommer att ersätta Dig upp till den Policygräns som anges nedan för den Självrisk, de reparationskostnader eller de därmed förknippade kostnader du måste betala enligt villkoren i Hyresavtalet om Ditt Hyresfordon är inblandat i en täckt Incident som resulterar i:
a. Skada på Hyresfordonet, inklusive Skador på fönster, däck och hjul, lyktor, underrede och tak
b. förlust av möjligheten att använda Hyresfordonet på grund av Skada, eller
c. bogseringskostnader som uppstått på grund av Skada på Hyresfordonet: förutsatt att du hålls ansvarig för Skadan enligt Hyresavtalet och är skyldig att betala Självrisken
FÖRSÄKRINGSBELOPP – MAXIMAL ERSÄTTNING
Vi kommer att ersätta Dig för Självrisken eller reparationskostnader upp till ett belopp om högst 80.000 SEK för varje enskilt försäkringsfall.