Senaste nytt

Självriskeliminering vid bilhyra

Så om jag har förstått det rätt så måste hyrbilsfirman debitera mig för självrisk och inte skada vid t.ex. repa på fälgen eller stenskott?
Ja, iaf enligt den försäkring jag har. Men det finns vissa försäkringar som ersätter självrisken eller en skada som understiger självrisken vilken den du tittar på verkar göra och då spelar det ingen roll vad det står på ditt kvitto om bilen skulle skadad.

På deras sida (SJÄLVRISKELIMINERING VID BILHYRA står följande i försäkringsbrevet:
5. VAD TÄCKS UNDER FÖRSÄKRINGEN AVSNITT
1 Vi kommer att ersätta Dig upp till den Policygräns som anges nedan för den Självrisk, de reparationskostnader eller de därmed förknippade kostnader du måste betala enligt villkoren i Hyresavtalet om Ditt Hyresfordon är inblandat i en täckt Incident som resulterar i:
a. Skada på Hyresfordonet, inklusive Skador på fönster, däck och hjul, lyktor, underrede och tak
b. förlust av möjligheten att använda Hyresfordonet på grund av Skada, eller
c. bogseringskostnader som uppstått på grund av Skada på Hyresfordonet: förutsatt att du hålls ansvarig för Skadan enligt Hyresavtalet och är skyldig att betala Självrisken
FÖRSÄKRINGSBELOPP – MAXIMAL ERSÄTTNING
Vi kommer att ersätta Dig för Självrisken eller reparationskostnader upp till ett belopp om högst 80.000 SEK för varje enskilt försäkringsfall.

Ja, iaf enligt den försäkring jag har. Men det finns vissa försäkringar som ersätter självrisken eller en skada som understiger självrisken vilken den du tittar på verkar göra och då spelar det ingen roll vad det står på ditt kvitto om bilen skulle skadad.

På deras sida (SJÄLVRISKELIMINERING VID BILHYRA står följande i försäkringsbrevet:
5. VAD TÄCKS UNDER FÖRSÄKRINGEN AVSNITT
1 Vi kommer att ersätta Dig upp till den Policygräns som anges nedan för den Självrisk, de reparationskostnader eller de därmed förknippade kostnader du måste betala enligt villkoren i Hyresavtalet om Ditt Hyresfordon är inblandat i en täckt Incident som resulterar i:
a. Skada på Hyresfordonet, inklusive Skador på fönster, däck och hjul, lyktor, underrede och tak
b. förlust av möjligheten att använda Hyresfordonet på grund av Skada, eller
c. bogseringskostnader som uppstått på grund av Skada på Hyresfordonet: förutsatt att du hålls ansvarig för Skadan enligt Hyresavtalet och är skyldig att betala Självrisken
FÖRSÄKRINGSBELOPP – MAXIMAL ERSÄTTNING
Vi kommer att ersätta Dig för Självrisken eller reparationskostnader upp till ett belopp om högst 80.000 SEK för varje enskilt försäkringsfall.

Tack så mycket för det svaret, precis vad jag letade efter:)

Jag har lite annan erfarenhet, jag hyrde bil i Portugal i somras och under tiden jag hade bilen lyckades jag ha sönder backspegeln. När jag lämnade tillbaka bilen fick jag betala vad skadan skulle kosta att fixa (900 SEK) istället för den högre självrisken (det stod skada på kvittot och inte självrisk). När jag sedan hemma skulle begära tillbaka kostnaden via Eurocard Platinum försäkringen nekade TryggHansa (som hanterar deras reseförsäkring) mitt anspråk pga. att jag inte betalat någon självrisk utan betalade för skadan.

Så inte alltid självklart att hyrbilsföretaget skriver upp det som en självrisk så viktigt att se till att de gör det så slipper man strul.

Kanske ska tilläggas att jag hyrde via ett Portugisiskt företag (Cael) och inte Sixt.

Det där har diskuterats tidigare i olika trådar, dessa regler inbjuder ju verkligen till att förvärra skadorna/kostnaderna
så att självrisken utlöses.

• Gilla
Reactions: Gus
Det där har diskuterats tidigare i olika trådar, dessa regler inbjuder ju verkligen till att förvärra skadorna/kostnaderna
så att självrisken utlöses.
Ledsen för att det blev lite OT.

Håller helt med, vilket jag också sa till handläggaren men han verkade inte alls hålla med mig.

Toppen