Episod 11 - världens ende eller den stora strandens antipod
Jag jobbade helt klart i motvind under reseplaneringen. IHGs footprint i Karibien är milt sagt tunt. Men resmålet var spikat, så det fick bli att tänka utanför boxen. Lite halvt befriande började jag kika på ett gäng udda alternativ för de olika destinationerna som var i spel. Grenada är den destination som hittills sticker ut mest med sina djungeldraperade berg. Jag hade fastnat för att vi skulle se något annat än Grand Anse i söder (som är dit de flesta turister dras) och hittade ett litet familjeägt simpelt hotell i St Patrick's parish vid byn Sauteurs, helt uppe på norra kusten.
Sauteurs sett från ovan. Det blir många regnbågar i detta klimat.
Petite Anse - Family Chalet
Petite Anse (där namnet spelar på turistmagneten i söder - Grand Anse) är en avlägsen liten pärla där Karibiska havet dundrar in mot klipporna och verandan bjuder på både utsikt och lugn. Hotellet är personligt, avslappnat och precis lagom rustikt, med vänlig personal, hemgjord mat och känslan av att du hittat något få andra letar efter. Här går allt i ö-tempo, så det gäller att inte ha brottom.
Entré till Petite Anse - en brant nerförsbacke från huvudvägen
Det är ett litet familjeägt hotell (inga bonusprogram här inte) med ett antal fristående stugor i en brant backe ner mot stranden. Det är ett fullservice-hotell av enklare art, med pool och restaurang/bar on site högst upp. Utsikten är magnifik och man tar gärna en extra kopp kaffe till frukosten och blir hängande på terrassen med blick mot närliggande öar och Atlanten.
Restaurangen
Utsikt från restaurangen med nästa nation i blick norrut.
Nästa ö-nation norrut är St Vincent och Grenadinerna
Pool utan allt för stor konkurrens om platsen
Hälften av stugorna/rummen på ena sidan restaurangen
Stranden nedanför backen. Bäst att ha hjälm vid strandhäng...
Jag bokade direkt med hotellet över email och fick en 'deal' på deras family chalet, som i realiteten är två connecting rooms med gemensam terass. Skönt med lite extra plats där alternativet var att betala för en extrasäng och frukost till kidsen oavsett. Funkar nog med hotels.com eller likande om man bara skall ha ett vanligt rum.
Family Chalet
Enkelt men funktionellt rum
Utsikt från terrassen på rummet dagtid...
... och vid solnedgång.
Servicen var milt sagt varierande. Det svingade mellan slött och oengagerat till bästa familjestilen med stor hemma hos-känsla. Maten var lokal med rejäla portioner och god kvalitet.
Granadian breakfast med fisk och kokosbröd
Baren på Petite Anse
Byn Sauters ligger på gångavstånd. Men med rejäla backar och värme är de dryga 2km ganska långa, i synnerhet för barnben. Väldigt intressant upplevelse att promenera i byn. Man går förbi hus i varierande kvalitet, getter, höns och ankor, några enkla butiker, en splitter ny bensinmack, en busstation osv. Icke att förglömma festhörnan i byn bestående av träbänkar i etager, där det skrålade karibiska rytmer från en boom blaster och konsumerades rikligt med de lokala ölsorterna Stag och Carib från arla morgonstund.
Festhörnan i byn (bild från Google Street view, lyckades inte plåta när vi gick förbi)
Butiken i Sauteurs hade allt man behöver. På en bild fångar vi sprit, råttgift, toaletter, armaturer, sågklingor och hundmat...
Vid kassa två fanns även ett bord med äkta Kwality
Cafe i Sautuers vid stranden - hygge!
Ett av många hus på vägen. Bygglovprocessen är relativt avslappnad även här...
Dessa krabater var där riktigt många av. På en sekund försvann de ner i sina hål när man närmade sig. De största var rejält större än tennisbollar. Knipa, knips...
Vi stannade och tog en fika hos Charles dom hjärtligt tog emot oss i sin bar. Efter 30 år i Brooklyn hade han återvänt till Grenada för att bygga ett stort hus med barhäng i entréplan. En pilsner kostade 7 XCD (Eastern Caribbean Dollar) och en påse nötter 1 XCD. Prisvärt! Dessutom ingår ett gäng livshistorier på köpet. Vi blev inbjudna i Challes trädgård där han visade sina kryddodlingar och fruktträd. Han insisterade på att vi skulle ha en mogen soursop frukt (graviola) med. Gästfriheten var stor. Just det, Grenada har med sju andra ö-nationer gemensam Eastern Caribbean dollar med fast kurs på 2,7 till USD.
Charles i sin bar. Han menade att Carib är mest populär men gillade själv Stag bättre.
Under sommaren är regnskurarna korta men frekventa, naturen är frodig, och temperaturen påbjuder vattennära häng. Luftfuktigheten är stundom påträngande, I synnerhet vid något som liknar fysisk aktivitet. Vi gjorde ett försök på att promenera in till Sauteurs en av dagarna, badade lite på vägen och blev sedan fångade under några palmer i ett dramatiskt regnväder. Det kom en vänlig farbror och öppnade dörren till sin skåpbil och körde oss tillbaka. Igen, lite McCyver style. Inte för det nödvändigtvis var kallt i regnet, men i princip allt blev dyngsurt. Kul upplevelse såhär i efterhand och ett exempel på den generösa gästfriheten vi upplevde på ön.
Försökte hålla löpstegen igång på morgnarna. Total jungel! Rätt häftig upplevelse om än plågsamt jobbigt i fukt å värme.
The verdict
Efter incheckning tänkte vi först, ok det här blir nog lite långrandigt. Men när vi väl landat och anpassade oss var det några behagliga dagar i nervarvat tempo. Det trestjärniga Petit Anse får 3,5 postryttare. Tappar lite på service och engagemang. Natur och omgivningar får helt klart fem postryttare. Är nöjd med att vi tog här upp för att uppleva landsbygden och en annan sida av Grenada jämfört vad de flesta turister ser. Nu var det dags att aktivera vår eminente chaufför igen.
Stay tuned for more...