Senaste nytt

Singapore Airlines till Australien

intuition

Medlem
Ville bara skriva av mig lite tankar efter min första "riktiga" SQ flygning, nämligen MAN-SIN-MEL. Anslutning CPH-MAN med SAS.
Jag är ingen novis på att åka till Australien, men det här är första gången med något Star-bolag. Båda benen var med A350, men med lite olika business klass kabin (några små skillnader i sätes-miljön)?

MAN-SIN är en 14h flygning med förmiddagsavgång. Bortsett från att MAN är en riktigt usel flygplats och att bytet mellan SK och SQ är landside T1 till T3, är det inget fel på rutten. Bra längd på första benet för att både hinna äta/dricka och sova.

MAN är som sagt riktigt uselt (ARN, allt är förlåtet, kan vi bli vänner igen?). Mycket långa sträckor att gå och alla rullband är bara avstängda. När det gäller lounge hade jag inte gjort min research och ingen av de två loungerna i T3 skyltar vilka bolag de hantera. Båda loungerna skyltade också "Fullsatt" och att de kräver förbokning (jeez). Antar att det är loungen närmast gaten och får vända och gå tillbaka till Escape/1903 lounge, där lagom kaos och ineffektiv incheckning råder. SQ betalar som tur är för den bättre delen som kallas 1903. Loungen ser bra ut med hyfsat utbud och jag tror bordsservering, men tvivlar på att jag skulle ha betalt 50 GBP som det kostar i privat förbokning.
Med "bara" 90 minuters bytestid hinner jag bara med en snabb dricka innan det är tid att gå till planet, så någon djupare insikt i loungen har jag inte.

Flyget -MAN-SIN är bra. Jag gillar maten, men jag får inte mitt "förstahands val" Anka. Trots att jag är på rad 5. Flygvärdinnan är uppriktigt ledsen och försöker trolla fram en portion till, men det är den mest populära rätten. Får ett lamm och det är gott. När det är dags för att förbeställa frukosten tar de mitt önskemål först för att säkra att jag får det jag vill ha.
Bra champagne, bra dryckesutbud och jag gillar att de har ett urval av mocktails som dottern kan botanisera bland.

Jag tycker sätet är smart, där man viker ner ryggstödet "på fel håll" och får en färdigbäddad säng i ett handgrepp. Fothålet är lite litet på just den här kabinen och madrassen är lite hård men ändå överlägsen komfort motvanliga el-stolar som ska fällas ner och där det alltid blir skarvar mellan sits och rygg.
Sätet har massor av olika fack att ha prylar i, också mycket bra.

Det enda udda är att ingen amenity kit delas ut alls, utan man måste fråga efter allt.

Dottern kan/vill inte sova utan sitter uppe nästan hela resan och får service hela tiden, med snacks dricka eller bara lite snack. Hon tar lite mod till sig och undrar om hon kan få "hjälpa till lite" och får vara med och leka flygvärdinna, följa med runt i kabinen och titta i skåpen osv. En kanon-crew på det här benet, samtliga i kabinen.

Hade en lång stopover i SIN och av lite olika anledningar blev det många timmar i silverkris loungen. Den imponerade inte på mig, men då jämför jag med hur det normalt ser ut för mig (OW till HKG/BKK/SIN och där tillgång till First lounger som Emerald). Vilrummet var funktionellt och vi sov några timmar där. Men folk har ju verkligen ingen uppfostran, ringsignaler på, samtal och streamd video utan hörlurar i ett rum som uttryckligen är ett tyst rum. Öronproppar och ögonmask är ett måste.
Duschkabiner bra och i början på dagen är det walkin. Senare, när loungen börjar fyllas är det väntetider. Utbud mat&dryck är väl OK för business lounge men som sagt inte imponerande för mig.

Flyget SIN-MEL är ett kort långflyg. Det är ju nackdelen med att ha SIN som mellanpunkt på resan Europa, andra benet blir lite väl kort. Det är avgång 00:25 och uttryckligen en "sleeper service". Bara en måltid, men man får välja om man vill ha servering i början eller slutet av flygningen.

Här blir det uppenbart hur udda det är med att inte ha amenity kits. Vi har en flygtid på strax under 7 timmar, och efter avgång ska först alla stolar göras om till sängar och flygvärdinnorna är riktigt upptagna. Sedan ska alla på toa samtidigt, och trots att det är fritt att använda främre toaletten blir det stökigt. Sedan ska alla ha tag på en flygvärdinna och be om öronproppar och mask och det måste de gå till ett förråd att hämta, en och en. Om de nu verkligen inte vill dela ut amenity kit till alla, varför inte åtminstone göra det till en del av pre-take-off rutinen att dela ut till de som vill ha?

Med servering ca 2 timmar innan landning blir det knappt 4 timmars sömn. Det kändes väldigt kort och man är seg när man kommer fram. SQ gör det i alla fall bra, efter de väckt mig fixar de stolen när jag är på toa och maten är i stort sett redo direkt, så det är väldigt effektivt. Jämfört med Finnair där man tänder och stökar kanske 2,5 timme före och sedan är sjukt långsamma på att få ut maten.
Stolen är lite annorlunda på det här benet, vissa fack saknas, men kanske är det för att jag är på rad 11 dvs längst fram?
Crew inget att anmärka på även om den inte var lika bra som ben 1.


Rent generellt är resan bättre än motsvarande med Finnair/CX som jag oftast rest. Lounger är tråkigare. Att åka via SIN är en nackdel när det är som i mitt fall ett nattflyg på sista benet - 7 timmars flygtid är helt enkelt för lite. Jag tycket också att man borde erbjudit ett alternativ för den som inte vill maximera sömn (man kan ju vara på en helt anna tid i kroppklockan som gör att man vill vara uppe, äta och dricka gott osv).

Dessutom förvånade det att bytet i SIN var så ineffektivt, trots att det alltså var SQ på båda benen. Jag hade visserligen själv valt en 18h layover, men som jag minns tidtabellen fanns det inget riktigt kort byte. SQ verkar ha många inkommande flyg på morgonen och många som avgår på em/kväll och då blir alla byten långa. (Vad jag tror alltså - har inte gjort någon djpare research).
Här är OW (eller har åtminstone varit) bättre. Har flygit massor av gånger med väldigt korta byten i HKG och det har varit en fröjd för att minimera totala restiden.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
Tack för att du delar med dig av erfarenheterna, vi har också en resa med SQ till Australien om några dagar. Lite annan routing, och annan flygplanstyp.

Vi flyger CPH-DEL-SIN-PER dit, och sedan PER-SIN-LHR-CPH på hemvägen. SIN-LHR är med A380, flygtid ca 14h20m. Övriga ben är med B787-10, förutom första benet som är med Air India i en B787-8.

På vägen dit har vi lite drygt 6h på SIN, tyvärr under en tid då det lär vara knökat i loungen, får se hur det går.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LPC123

Medlem
Hej och trevligt att läsa om er upplevelse med SQ.
Jag håller med om det mesta men tycker dock att Changi är en mycket bra flygplats att spendera flrea timmar på :) Har haft både kortare och riktigt långa byten som ni hade. Varför testade ni inte den gratis turen in till stan med buss och fick lite sight seeing? elller tog barnen och badade i utomhuspolen? Har tyvärr inte sett nya loungen men set t bilder från den och den ser bra ut tycker jag (den gamla började bli sliten )
Jag byter gärna flyg i SIN påväg till NZ eller Australien och gärna med långa byten :)
 

henke12

Medlem
Dessutom förvånade det att bytet i SIN var så ineffektivt, trots att det alltså var SQ på båda benen. Jag hade visserligen själv valt en 18h layover, men som jag minns tidtabellen fanns det inget riktigt kort byte. SQ verkar ha många inkommande flyg på morgonen och många som avgår på em/kväll och då blir alla byten långa. (Vad jag tror alltså - har inte gjort någon djpare research).
Här är OW (eller har åtminstone varit) bättre. Har flygit massor av gånger med väldigt korta byten i HKG och det har varit en fröjd för att minimera totala restiden.
Hej!
Tack för en välskriven bra rapport! Några bilder till nästa rapport och det blir ännu högre betyg :)
Jag killgissar att du åkte på en bonusresa (pga routingen).
SQ har en fin daglig anslutning till MEL med 2h stopp som du efterfrågar, givetvis vill SQ konkurrera med CX/TG/ME3 för transfer mellan Europa och Asien/Australien. Killgissar att det inte fanns nån bonustillgång på den!

1702972055459.png




När jag läser mellan raderna känner jag igen mig själv från vissa resor,
istället för att nypa sig själv i armen och inse att man sitter långt fram i ett stort flygplan på väg mot en fantastiskt semester på andra sidan jorden finner sig själv störa sig på småsaker som saknad fördrink och störiga medresenärer.
Någon skrev (kanske @Senator) nåt liknande för nåt år sen och sen dess har jag försökt ändra tankesättet i stort och tänka att hur resan blir beror mest på min egen inställning! Ofta är utresan 100 gånger bättre än hemresan av nån anledning :)
Kan det vara nåt liknande som gjorde att ben 2 inte kändes kanon?

Givetvis ska folk inte prata på högtalartelefon i ett tyst rum, jag känner själv att jag börjar bli så gammal att jag troligen hade sagt till eller markerat :)
Och synd på ankan :(

Ser fram emot hemreserapporten! Hur går den rutten?
 

Timpsi

Medlem
Reste ganska nyligen till SYD via SIN med SQ. Allting var toppen på alla flyg, inget att klaga på alls.

SilverKris-loungen i SIN var dock en stor besvikelse. Förstår inte hur den kan höjas till skyarna. Extremt fullt båda gångerna jag var där och dusch var bara att glömma. Mat- och dryckutbudet var bra, men absolut inget jag skulle springa ihjäl mig för att slösa några timmar i.
 

intuition

Medlem
...
Jag håller med om det mesta men tycker dock att Changi är en mycket bra flygplats att spendera flrea timmar på :) Har haft både kortare och riktigt långa byten som ni hade. Varför testade ni inte den gratis turen in till stan med buss och fick lite sight seeing? elller tog barnen och badade i utomhuspolen? ...
Vi hade en plan på en dag i stan och tog MRT men kom bara 5-6 hållplatser innan dottern blev åksjuk. Trötthet, luftfuktigheten och fullt i en skakig vagn gjorde sitt.
(Warning - explicit)
Blev stående på Paya Lebar med dotterns halvsmälta frukost i ena handen och ett par näsdukar i andra. I kliniskt rena Singapore finns ju inga publika papperskorgar så med händerna fulla kunde stads-turen i alla fall inte fortsätta. (fick våtservetter av en snäll mamma och en soppåse av en snäll stationsvakt men ingen av oss var pigga på sightseeing efter det)

Med lounger blir det ju så att jag jämför med vad jag hade haft i OW - då får jag ju ofta tillgång till F lounger. Kan ju tyckas en orättvis jämförelse, men det är ju vad som ligger på bordet. Ett EB Diamond kort ger tyvärr inga extra förmåner inom Star, som ett OW emerald gör. Dvs väljer jag flyga OW ingår bättre lounger "till samma pris"

Hej!
Tack för en välskriven bra rapport! Några bilder till nästa rapport och det blir ännu högre betyg :)
Jag killgissar att du åkte på en bonusresa (pga routingen).
SQ har en fin daglig anslutning till MEL med 2h stopp som du efterfrågar, givetvis vill SQ konkurrera med CX/TG/ME3 för transfer mellan Europa och Asien/Australien. Killgissar att det inte fanns nån bonustillgång på den!

Visa bifogad bild 148497



När jag läser mellan raderna känner jag igen mig själv från vissa resor,
istället för att nypa sig själv i armen och inse att man sitter långt fram i ett stort flygplan på väg mot en fantastiskt semester på andra sidan jorden finner sig själv störa sig på småsaker som saknad fördrink och störiga medresenärer.
Någon skrev (kanske @Senator) nåt liknande för nåt år sen och sen dess har jag försökt ändra tankesättet i stort och tänka att hur resan blir beror mest på min egen inställning! Ofta är utresan 100 gånger bättre än hemresan av nån anledning :)
Kan det vara nåt liknande som gjorde att ben 2 inte kändes kanon?

Givetvis ska folk inte prata på högtalartelefon i ett tyst rum, jag känner själv att jag börjar bli så gammal att jag troligen hade sagt till eller markerat :)
Och synd på ankan :(

Ser fram emot hemreserapporten! Hur går den rutten?
Jepp, bonusresa. Det fanns tillgång på två olika avgångar SIN-MEL, minns inte exakt vilken men jag valde den längsta. Hade en idé om att dottern skulle anpassas till tidszoner bättre, men tror nog nu att den där 11.00 avgången hade suttit bättre.

Lite bakgrund om ben 2:
Dottern charmar lätt CC och på ben 1 var det gott om personal som tyckte det var kul att prata mandarin med henne, så de bondade på en lite mer intellektuell nivå, typ. På ben 2 var det lite väl mycket kind-knip och kramar och grupp-selfies dvs crew kändes lite mer omogen.
Men ingen större kritik.



Lägger kanske till lite bilder vid ett senare tillfälle.
Returnen är lite enklare MEL-SIN-CPH. Samma långa stopp i Singapore men tanken är att hänga med lokala vänner och inte på Changi.
 

Rickard_O

Medlem
Med lounger blir det ju så att jag jämför med vad jag hade haft i OW - då får jag ju ofta tillgång till F lounger. Kan ju tyckas en orättvis jämförelse, men det är ju vad som ligger på bordet. Ett EB Diamond kort ger tyvärr inga extra förmåner inom Star, som ett OW emerald gör. Dvs väljer jag flyga OW ingår bättre lounger "till samma pris"
Du får väl skaffa status hos Singapore istället för SAS så hade du ju kommit in i första klass loungen på Changi ;)
 

intuition

Medlem
Om jag förstår PPS-programmet rätt behövs en spend på 50 000 Singapore Dollar, omkring 375 000 SEK. Motsvarande resa (CPH-MEL) ligger på cirka 61 300kr, så drygt 6 returer om året för att nå dit.
 

intuition

Medlem
Just det är inget problem för mig. Min grundregel är att om jag inte har råd att flyga business flyger jag inte alls.

Men poängen är kanske mer att lojalitet och status känns som på väg ut.

Varför samla 6 resor med samma bolag och betala mer istället för att välja fritt utan hänsyn till lojalitet vid varje resa?

Visst är det nice med en first lounge men priset för det börjar dra iväg. I det här fallet är det ju mer rimligt att flyga first redan från början
 
Toppen