Senaste nytt

Singapore Airlines till Australien

intuition

Medlem
Mat och menyer från MAN-SIN


SQ1Food.jpg

SQ1Food2.jpg
 

Attachments

  • IMG20231217101832.jpg
    IMG20231217101832.jpg
    543 KB · Visningar: 76
  • IMG20231217105334.jpg
    IMG20231217105334.jpg
    311 KB · Visningar: 77
  • IMG20231217105340.jpg
    IMG20231217105340.jpg
    317,2 KB · Visningar: 70
  • IMG20231217105410.jpg
    IMG20231217105410.jpg
    252,1 KB · Visningar: 71
  • IMG20231217105414.jpg
    IMG20231217105414.jpg
    375,1 KB · Visningar: 65
  • IMG20231217105424.jpg
    IMG20231217105424.jpg
    388,7 KB · Visningar: 65
  • IMG20231217105426.jpg
    IMG20231217105426.jpg
    269,8 KB · Visningar: 62
  • IMG20231217105435.jpg
    IMG20231217105435.jpg
    266,7 KB · Visningar: 55
  • IMG20231217105437.jpg
    IMG20231217105437.jpg
    251,6 KB · Visningar: 51
  • IMG20231217105506.jpg
    IMG20231217105506.jpg
    239,1 KB · Visningar: 51
  • IMG20231217105514.jpg
    IMG20231217105514.jpg
    255,9 KB · Visningar: 52
  • IMG20231217105517.jpg
    IMG20231217105517.jpg
    253,4 KB · Visningar: 56
  • IMG20231217105615.jpg
    IMG20231217105615.jpg
    351 KB · Visningar: 51
  • IMG20231217105634.jpg
    IMG20231217105634.jpg
    220,5 KB · Visningar: 53
  • IMG20231217105635.jpg
    IMG20231217105635.jpg
    329,8 KB · Visningar: 51

Lauda 777

Medlem
Gjorde transfer på MAN innan jul nu också, ingen höjdare. Hann inte ens till loungen. Lång väntan på terminalbuss som "skulle gå" var tionde minut.

Tack för fin rapport. Kan verkligen rekommendera GRAB om ni ska röra er mer i Singapore i framtiden. Bra priser och bil snabbt!
 

bvs

Medlem
MAN-SIN är en 14h flygning med förmiddagsavgång. Bortsett från att MAN är en riktigt usel flygplats och att bytet mellan SK och SQ är landside T1 till T3, är det inget fel på rutten. Bra längd på första benet för att både hinna äta/dricka och sova.

MAN är som sagt riktigt uselt (ARN, allt är förlåtet, kan vi bli vänner igen?). Mycket långa sträckor att gå och alla rullband är bara avstängda. När det gäller lounge hade jag inte gjort min research och ingen av de två loungerna i T3 skyltar vilka bolag de hantera. Båda loungerna skyltade också "Fullsatt" och att de kräver förbokning (jeez). Antar att det är loungen närmast gaten och får vända och gå tillbaka till Escape/1903 lounge, där lagom kaos och ineffektiv incheckning råder. SQ betalar som tur är för den bättre delen som kallas 1903. Loungen ser bra ut med hyfsat utbud och jag tror bordsservering, men tvivlar på att jag skulle ha betalt 50 GBP som det kostar i privat förbokning.
Med "bara" 90 minuters bytestid hinner jag bara med en snabb dricka innan det är tid att gå till planet, så någon djupare insikt i loungen har jag inte.

När vi skulle åka ARN-MAN-SIN så fanns det i alla fall airside transfer med buss mellan terminalerna, dock med transfer security. För oss spelade det ju ingen roll då vi missade SQ flighten ändå :) . Vi hade vid bokning 2h 20min connection, med schedule change nere på 90min och efter att Smartlynx ställde in ARN-MAN när vi stod i security på ARN så fick vi till sist 20min på oss. SQ väntade inte utan stängde gaten när vi var i transfer security.

Håller med om att hela flygplatsen är uselt planerat dock.
 

Lauda 777

Medlem
När vi skulle åka ARN-MAN-SIN så fanns det i alla fall airside transfer med buss mellan terminalerna, dock med transfer security. För oss spelade det ju ingen roll då vi missade SQ flighten ändå :) . Vi hade vid bokning 2h 20min connection, med schedule change nere på 90min och efter att Smartlynx ställde in ARN-MAN när vi stod i security på ARN så fick vi till sist 20min på oss. SQ väntade inte utan stängde gaten när vi var i transfer security.

Håller med om att hela flygplatsen är uselt planerat dock.
Jodå, den bussen finns. Men misstänker att det är väldigt få som byter på MAN så den har nog ganska låg prioritet.
 

Lauda 777

Medlem
När vi skulle åka ARN-MAN-SIN så fanns det i alla fall airside transfer med buss mellan terminalerna, dock med transfer security. För oss spelade det ju ingen roll då vi missade SQ flighten ändå :) . Vi hade vid bokning 2h 20min connection, med schedule change nere på 90min och efter att Smartlynx ställde in ARN-MAN när vi stod i security på ARN så fick vi till sist 20min på oss. SQ väntade inte utan stängde gaten när vi var i transfer security.

Håller med om att hela flygplatsen är uselt planerat dock.
Hur blev ni ombokade? London?
 

bvs

Medlem
Hur blev ni ombokade? London?

Först blev vi erbjudna MAN-FRA-SIN med LH och FRA-SIN i economy. Tackade nej till det och tänkte att vi skulle skita i hela grejen och åka hem igen bara. Spenderade lite tid på att försöka få fram de incheckade väskorna och sen gjorde jag ett försök till då blev vi ombokade till
MAN-LHR med BA i business
LHR-DXB - EK A380 i business
DXB-SIN - EK A380 i business

Kom fram sent på kvällen i till Singapore i stället för på förmiddagen, SAS betalade ut €600 per person (vi var fyra) utan strul.

Skrev om det i en annan post men när de bokade om oss i MAN så lyckades de plocka bort SIN-LHR på hemvägen(SQ) så bara LHR-ARN var kvar, märkte det när vi landade i DXB, så jag var tvungen att strula med det när vi landade (och dagen efter)
 

guwonder

Medlem
Just det är inget problem för mig. Min grundregel är att om jag inte har råd att flyga business flyger jag inte alls.

Men poängen är kanske mer att lojalitet och status känns som på väg ut.

Varför samla 6 resor med samma bolag och betala mer istället för att välja fritt utan hänsyn till lojalitet vid varje resa?

Visst är det nice med en first lounge men priset för det börjar dra iväg. I det här fallet är det ju mer rimligt att flyga first redan från början

For at least going around 20 years, SQ had been playing the game of relegating me to its sub-business class lounge at SIN as a partner airline*G when I was in SQ economy class. Found it very annoying at the start back then as SQ’a “second class” lounge arrangement at SIN for me as UA*G and BD*G in SQ economy class was especially poor back then. It made me lounge hop more at SIN because of that, and I did so hoping SQ would get stuck with the bills. :D

MAN is a poor airport in many ways. Even their transit passenger security experience has been a drag for me, and that’s even when it has been empty and no flight from MAN to Libya at the time.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Så är hela turen avklarad.

Ett av mina "klagomål" var faktiskt ändrat på returen. På både MEL-SIN och SIN-CPH hade man lagt fram innetofflor, sockar och ögonmask på alla platser. Öronpropp fick man iofs fortfarande fråga om, men ändå klart bättre än att inget finns tillgängligt.


Från Melbourne har SQ flera dagliga avgångar och en egen Silver Kris lounge. Men, det tråkiga är att loungen stänger mellan varven. Dvs det är ingen vinst med att komma tidigt till sitt flyg. Incheckning är inte heller öppen , men där går det ju att checka in under "fel" tidsslot. Men kan man alltså inte stanna i loungen. Nu finns ju NZ lounge en trappa ner från SQ, men ändå.

Själv missade jag en tidigare incheckning med några minuter pga försenat plan in till MEL så det blev till att fördriva typ 2 timmar landside med väskor. Dålig start på resan helt klart.

Loungen i sig är inget speciellt, men dryck var helt OK. Till och med en flaska blå absolut fanns.
Återigen ett "kort" nattflyg (00:35 - 05:15) så menyn var minimal men jag förbokade oxfilé i grönpepparsås. Helt OK, även om potatisen och såsen var det bästa.
MEL.jpg


SIN-CPH är en längre flight och menyn såg trevlig ut men även här förbokade jag (Lobster Thermidor). Den var också OK, även om jag fått bättre hummer på Qatar.
CPH.jpg


Och till sist samligen av "Beary".
Beary.jpg
 

intuition

Medlem
For at least going around 20 years, SQ had been playing the game of relegating me to its sub-business class lounge at SIN as a partner airline*G when I was in SQ economy class. Found it very annoying at the start back then as SQ’a “second class” lounge arrangement at SIN for me as UA*G and BD*G in SQ economy class was especially poor back then. It made me lounge hop more at SIN because of that, and I did so hoping SQ would get stuck with the bills. :D

MAN is a poor airport in many ways. Even their transit passenger security experience has been a drag for me, and that’s even when it has been empty and no flight from MAN to Libya at the time.
Well, it is a weakness of the StarAlliance concept that there is no access to First lounges by status. I do appreciate airlines wanting to reserve their best stuff for travellers in premium cabins though. As a back-seat-driver I always thought that there should be a status + COS criteria, where status "raised your level by one".

Econ + Status -> Business class lounge
Business + Status -> First class lounge

That would add value of status to people on business class tickets without having F lounges flooded by status passengers on cheapest ticket.
 

intuition

Medlem
PS
Hade en 17 timmars layover i Singapore på hemvägen, med planer på att nyttja tiden på stan. Planerna gick om intet, så jag bokade transfer-hotell (Ambassador airside T3).
Först bokade jag ett hotell på stan via dayuse.sg men det kändes knepigt att få "bekräftelse" på bokningen från sajten och inte från hotellet. Såg någon recension om att något hotell hade nekat incheckning så jag kontaktade hotellet direkt för att få bekräftat att det verkligen fanns en reservation. Det gick flera dagar utan svar, så då avbokade jag det helt.

Ambassador-bokningen kändes mer stabil, och priserna var inklusive avgifter och skatter. Plus att mindre måltid ingick i priset. Barn under 6 var dessutom gratis. (Prispåslag för extra vuxen var iofs inte stort, 30 SGD fast taxa tror jag)

Man bokar per timme, även om priserna utgår från block om 6 timmar.
Landade lite före tidtabell men det var inga problem att checka in före tiden jag angivit. Fick stanna till min ordinarie utcheckningstid (dvs mer än de 12 timmar jag bokat) utan extra kostnad. Annars var det 25 SGD per extra timme.
Fick rum med fönster mot landningsbana och det var trevligt. Maten var "bento-boxar" som man ringde efter. Hyfsat utbud, typ 10 olika fanns. Skulle ta 30 minuter efter beställning, men det gick klart snabbare.

Billigt är väl fel ord, men det var prisvärt iaf. Skänt att slippa hänga 17 timmar i lounge.
 
Toppen