Senaste nytt

Singapore airlines och SAS efter 1/9-24

Singapore airlines har nu publicerat en FAQ om vad som händer när SAS lämnar Star Alliance: https://www.singaporeair.com/conten...ingaporeAirlines_ScandinavianAirlines_FAQ.pdf

Man kommer fortsatt kunna tjäna poäng till Krisflyer på SAS flighter men inte nivågrundande poäng. Står även i slutet att andra förmåner kommer att återinföras och kommer uppdateras i ovan FAQ.
Positivt, tror det är en win-win för bägge flygbolag och det är väl fortfarande en JV?

Fint att se att SQ och SAS verkar ha en bra relation och vill fortsätta med det. Kan vi hoppas på att SQ likevise blir en fortsatt parter med Eurobonus, även om man inte är i samma allians, så att vi kan fortsätta flyga med SQ?

Fint att se att SQ och SAS verkar ha en bra relation och vill fortsätta med det. Kan vi hoppas på att SQ likevise blir en fortsatt parter med Eurobonus, även om man inte är i samma allians, så att vi kan fortsätta flyga med SQ?
Roliga är att vi inte kan flyga dom på poäng just nu, hade varit riktigt ironiskt om vi kunde göra det efter alliansbytet :D

Borde inte vara omöjligt då exempelvis Flying Blue erbjuder awards på både JAL och Quantas. Dyrt men ändå.
Jag sa inte att det är omöjligt, jag tror definitivt det är möjligt och det kommer va lite som ett slag i magen mot oss som gillar att flyga SQ som känner till varför vi inte kunnat flyga det sedan pandemin (Förutom den korta stunden i feb-23).
Kan tänka mig att avtalet kommer bli något liknande som SAS haft med Etihad i alla år, förhoppningsvis förmånligare och bättre :)

Jag sa inte att det är omöjligt, jag tror definitivt det är möjligt och det kommer va lite som ett slag i magen mot oss som gillar att flyga SQ som känner till varför vi inte kunnat flyga det sedan pandemin (Förutom den korta stunden i feb-23).
Kan tänka mig att avtalet kommer bli något liknande som SAS haft med Etihad i alla år, förhoppningsvis förmånligare och bättre :)
Pratar vi om awards nu? Där handlar det nog främst om att SAS ej är beredda att betala de kostnader som SQ begär för sina award-platser så det låter osannolikt att de plötsligt skulle ge tummen upp för det efter en alliansflytt. Det är nog en ännu högre ribba att överkomma att erbjuda awardplatser utanför sin aktuella allians.

Pratar vi om awards nu? Där handlar det nog främst om att SAS ej är beredda att betala de kostnader som SQ begär för sina award-platser så det låter osannolikt att de plötsligt skulle ge tummen upp för det efter en alliansflytt. Det är nog en ännu högre ribba att överkomma att erbjuda awardplatser utanför sin aktuella allians.
Jag tror också att SQ inte släpper särskilt många awards i business class (eller first) till andra *A-bolag, oavsett vad de betalar. T.ex. har jag hållit koll på TAP Miles & Go för jag hade poäng där som jag ville göra av med. De har tillgång till SQ, men i princip är det bara economy. Under "post-covid-eran" har jag bara sett business på short haul, t.ex. SIN-BKK, aldrig en enda business-plats på SIN-Europa eller SIN-Australien. Och jag antar att de som trängtar efter SQ med poäng inte nödvändigtvis hade tänkt sig long haul economy? ;)

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen