Senaste nytt

Singapore airlines och SAS efter 1/9-24

Pratar vi om awards nu? Där handlar det nog främst om att SAS ej är beredda att betala de kostnader som SQ begär för sina award-platser så det låter osannolikt att de plötsligt skulle ge tummen upp för det efter en alliansflytt. Det är nog en ännu högre ribba att överkomma att erbjuda awardplatser utanför sin aktuella allians.
Jag är fullt medveten om att SAS inte varit beredda att betala det pris som SQ satt på sina awards gentemot SAS.
Tror inte sannolikheten är speciellt hög att vi får awardbiljetter hos Singapore efter alliansbytet, men är ju inte omöjligt då det hade varit höjden av ironi med tanke på läget idag.

Hoppas min ståndpunkt blev tydligare när jag försökte merga mina två tidigare inlägg :D

Pratar vi om awards nu? Där handlar det nog främst om att SAS ej är beredda att betala de kostnader som SQ begär för sina award-platser så det låter osannolikt att de plötsligt skulle ge tummen upp för det efter en alliansflytt. Det är nog en ännu högre ribba att överkomma att erbjuda awardplatser utanför sin aktuella allians.

Inte nödvändigtvis. När båda var i Star Alliance så ville ju SAS ha samma awardpriser för alla Star Alliance-partners. Om de skulle göra något liknande som för Etihad så kan de ju ha en separat awardprislista för SQ i framtiden och då kan det ju helt plötsligt vara OK att betala det pris som de begär om de i gengäld kan ta ut dubbla poängpriset (som exempel) jämfört med Skyteam-awards.

Inte nödvändigtvis. När båda var i Star Alliance så ville ju SAS ha samma awardpriser för alla Star Alliance-partners. Om de skulle göra något liknande som för Etihad så kan de ju ha en separat awardprislista för SQ i framtiden och då kan det ju helt plötsligt vara OK att betala det pris som de begär om de i gengäld kan ta ut dubbla poängpriset (som exempel) jämfört med Skyteam-awards.

De kan ju också begränsa destinationerna som de gjort med Ethiad, möjliggöra rewards på endast CPH-SIN tex. Då begränsas ju platserna rätt väsentligt och i kombination med högre poängpris så skulle det nog vara möjligt.

Personligen är jag rätt skeptisk

Jag tror också att SQ inte släpper särskilt många awards i business class (eller first) till andra *A-bolag, oavsett vad de betalar. T.ex. har jag hållit koll på TAP Miles & Go för jag hade poäng där som jag ville göra av med. De har tillgång till SQ, men i princip är det bara economy. Under "post-covid-eran" har jag bara sett business på short haul, t.ex. SIN-BKK, aldrig en enda business-plats på SIN-Europa eller SIN-Australien. Och jag antar att de som trängtar efter SQ med poäng inte nödvändigtvis hade tänkt sig long haul economy? ;)
SQ släpper awards men det handlar om att resterande flygbolag inte vill betala deras priser. När SAS öppnade upp så var det vidöppet med business till hela SQs nätverk till och med bättre än vad KrisFlyers har det.

SQ släpper awards men det handlar om att resterande flygbolag inte vill betala deras priser. När SAS öppnade upp så var det vidöppet med business till hela SQs nätverk till och med bättre än vad KrisFlyers har det.
Det där håller inte riktigt som förklaring. TAP har varierande avgifter för *A awards, dvs de för vidare kostnaderna, så det kostar dem knappast mer än annat. LH-gruppen är rätt dyra t.ex. Den stora tillgängligheten för EB måste ha varit ett tillfälligt fenomen som inte hade levt kvar alldeles oavsett. Öppnade de kanske upp mer tillgänglighet post-covid?

Det där håller inte riktigt som förklaring. TAP har varierande avgifter för *A awards, dvs de för vidare kostnaderna, så det kostar dem knappast mer än annat. LH-gruppen är rätt dyra t.ex. Den stora tillgängligheten för EB måste ha varit ett tillfälligt fenomen som inte hade levt kvar alldeles oavsett. Öppnade de kanske upp mer tillgänglighet post-covid?
Avgifterna som TAP, Lufthansa eller SAS tar ut har ingeting o göra med hur mycket de betalar Singapore Airlines för deras awardplatser. Antingen betalar TAP/SAS Singapore för deras awardplatser i business (dyrare) eller för deras award economy (billigare)

Avgifterna som TAP, Lufthansa eller SAS tar ut har ingeting o göra med hur mycket de betalar Singapore Airlines för deras awardplatser. Antingen betalar TAP/SAS Singapore för deras awardplatser i business (dyrare) eller för deras award economy (billigare)
Jag tror att du missförstår vad jag skriver. Avgifterna hos TAP för *A awards varierar stort med vilket flygbolag man flyger med, och ligger i de flesta fall långt över flygplatsavgifter m.m. (De där avgifterna infördes för några år sedan, när TAP hade stora ekonomiska problem, före dess vill jag minnas att avgifterna som togs ut var faktiska avgifter + en liten schablonavgift.)

Då får vi bara hoppas på att Singapore Airlines åter igen blir bokningsbart med EuroBonuspoäng. Med en 3x multiplikator på tabellpriset..

Toppen