Senaste nytt

Singapore Airlines nu öppen för bokning med Eurobonus 2023-02-15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man skulle också kunna begränsa tillgången genom att göra det beroende av medlemsnivån. Så länge det är en tydligt kommunincerad ändring, så påerkar det inte lojaliteten negativt. Tvärtom - det blir ju tydligt för medlemmen att en högre nivå ger attraktiva fördelar.
Nu undrar jag bara finns det något bonusprogram som "kontrollerar" ett annats bolags bonusplatser med sin egna medlemsnivå? Exempelvis förstår jag ju om SAS skulle kräva Eurobonus guld för bokning av business på deras egna flyg, men att SAS skulle kräva Guld för bokning av business på Singapore Airlines känns ju ganska B.
 
Ska försöka göra en lång historia kort, dagen innan som SAS/SQ valde att dra tillbaka sitt ”samarbete” så fick jag för mig att göra en ombokning i min lyckade bokning till Singapore med att förlänga sträckan till Bali.

Sagt och gjort allt gick bra, biljetterna skickades till Eurobonusavdelningen för biljettering. Dagen efter började rapporterna om att det inte gick att boka längre, då förstod jag att allt hade skitit sig, men hade fortfarande hopp om att de kanske skulle lösa sig.

Måndagsmorgon vaknar jag upp och ser att jag fått en notis av SAS om en ändring i resan, och alla flighter med SQ på utresan var borta.
”Kuken” va det enda ord jag kunde få fram och va fruktansvärt arg på mig själv att jag hade tagit vatten över huvudet och gapar efter för mycket ”Varför kunde jag inte bara nöjt mig med min resa till Singapore och löst resten med LCC i Asien?”

Spenderade hela lunchen igår med två samtal till SAS varav första ”bröts” efter 17 minuter.
Han verkade inkompetent.

Samtal nummer två kommer jag fram till en kvinna som börjar kika i bokningen och tycker den är väldigt rörig :rolleyes:

Hon inser till slut att de gäller SQ och säger att hon måste kontakta sin mentor.
Enda som går igenom huvudet är att de blir likadant som förra agenten…

Men nej, det tar ca en kvart men hon kommer tillbaka med goda nyheter.
”Vi får inte boka SQ, men med tanke på att du lyckats boka tidigare och väntat på att skatter ska betalas bara så har dom beslutat att godkänna detta! Men om inga biljetter ställts ut imorgon, ring in och jaga!”

Gissa om jag blev glad?
Jag tog inte ut någon seger i förskott och även om jag va glad över den grymma hjälpen jag fick.

MEN NU! Kl 09:14 så plingar det till i luren, samtidigt som det kommer notis från SAS om updated flights så kommer en notis från Amex om en dragning på 426:-!

Biljetter utställda och SAS växte lite i mina ögon, dock från väldigt grunda nivåer, men dom löste mitt problem iaf!
 
Ska försöka göra en lång historia kort, dagen innan som SAS/SQ valde att dra tillbaka sitt ”samarbete” så fick jag för mig att göra en ombokning i min lyckade bokning till Singapore med att förlänga sträckan till Bali.

Sagt och gjort allt gick bra, biljetterna skickades till Eurobonusavdelningen för biljettering. Dagen efter började rapporterna om att det inte gick att boka längre, då förstod jag att allt hade skitit sig, men hade fortfarande hopp om att de kanske skulle lösa sig.

Måndagsmorgon vaknar jag upp och ser att jag fått en notis av SAS om en ändring i resan, och alla flighter med SQ på utresan var borta.
”Kuken” va det enda ord jag kunde få fram och va fruktansvärt arg på mig själv att jag hade tagit vatten över huvudet och gapar efter för mycket ”Varför kunde jag inte bara nöjt mig med min resa till Singapore och löst resten med LCC i Asien?”

Spenderade hela lunchen igår med två samtal till SAS varav första ”bröts” efter 17 minuter.
Han verkade inkompetent.

Samtal nummer två kommer jag fram till en kvinna som börjar kika i bokningen och tycker den är väldigt rörig :rolleyes:

Hon inser till slut att de gäller SQ och säger att hon måste kontakta sin mentor.
Enda som går igenom huvudet är att de blir likadant som förra agenten…

Men nej, det tar ca en kvart men hon kommer tillbaka med goda nyheter.
”Vi får inte boka SQ, men med tanke på att du lyckats boka tidigare och väntat på att skatter ska betalas bara så har dom beslutat att godkänna detta! Men om inga biljetter ställts ut imorgon, ring in och jaga!”

Gissa om jag blev glad?
Jag tog inte ut någon seger i förskott och även om jag va glad över den grymma hjälpen jag fick.

MEN NU! Kl 09:14 så plingar det till i luren, samtidigt som det kommer notis från SAS om updated flights så kommer en notis från Amex om en dragning på 426:-!

Biljetter utställda och SAS växte lite i mina ögon, dock från väldigt grunda nivåer, men dom löste mitt problem iaf!
Tolkar detta som att beslutet att stoppa/begränsa SQ bokningar helt ligger hos SAS och är på grund av kostnaderna/kassaflöde
 
Nu undrar jag bara finns det något bonusprogram som "kontrollerar" ett annats bolags bonusplatser med sin egna medlemsnivå? Exempelvis förstår jag ju om SAS skulle kräva Eurobonus guld för bokning av business på deras egna flyg, men att SAS skulle kräva Guld för bokning av business på Singapore Airlines känns ju ganska B.
Nej, jag håller med om att det är en relativt långsökt idé. Det kräver någon sorts filter som tar bort inventory på ett visst bolag på vissa parametrar ( t.ex. Nivå och antal dagar före avgång) och det måste implementeras både i self-service och för agenterna i kundtjänst.
Det förekommer ju iofs på inventory på egna flyg i vissa program, men sedan om det fungerar bra eller ej låter jag vara osagt.

Hur som, det var under antagandet att SAS av ekonomiska skäl skulle vara tvungen att begränsa uttaget at bonusresor med Star-partners. Vi gissar ju att det är så men vi vet inte.
Om det är så föredrar jag ju en tydligt kommunicerad modell för att begränsa uttagen, och gärna med en lojalitets-profil. Dvs att om man nu blir tvungen att begränsa användning av Star awards så gör man det på ett sätt som inte skadar lojaliteten mot SAS mer än absolut nödvändigt.

Klassisk vore "supply&demand" - att helt enkelt minska efterfrågan genom att höja priset på just SQ awards. Den skulle fungera och troligen vara hyfsat enkel att programmera in, men den har negativa effekter på lojaliteten. Det blir en tydlig devaluering av poängen. Det skapar också oreda i kommunikationen, eftersom poängkostnaden då inte blir per zon utan beror både på zon och bolag. Så det är en sämre modell tycker jag, även om den är möjlig.

Sämst är ändå modellen att försöka begränsa uttaget genom att inte begränsa tillgången utan istället göra det svårt för medel-svensson och skapa gräddfiler för tredje-part. Det skadar både medlemmarna och SAS och gynnar bara tredje-part.
 
Nej, jag håller med om att det är en relativt långsökt idé. Det kräver någon sorts filter som tar bort inventory på ett visst bolag på vissa parametrar ( t.ex. Nivå och antal dagar före avgång) och det måste implementeras både i self-service och för agenterna i kundtjänst.
Det förekommer ju iofs på inventory på egna flyg i vissa program, men sedan om det fungerar bra eller ej låter jag vara osagt.

Hur som, det var under antagandet att SAS av ekonomiska skäl skulle vara tvungen att begränsa uttaget at bonusresor med Star-partners. Vi gissar ju att det är så men vi vet inte.
Om det är så föredrar jag ju en tydligt kommunicerad modell för att begränsa uttagen, och gärna med en lojalitets-profil. Dvs att om man nu blir tvungen att begränsa användning av Star awards så gör man det på ett sätt som inte skadar lojaliteten mot SAS mer än absolut nödvändigt.

Klassisk vore "supply&demand" - att helt enkelt minska efterfrågan genom att höja priset på just SQ awards. Den skulle fungera och troligen vara hyfsat enkel att programmera in, men den har negativa effekter på lojaliteten. Det blir en tydlig devaluering av poängen. Det skapar också oreda i kommunikationen, eftersom poängkostnaden då inte blir per zon utan beror både på zon och bolag. Så det är en sämre modell tycker jag, även om den är möjlig.

Sämst är ändå modellen att försöka begränsa uttaget genom att inte begränsa tillgången utan istället göra det svårt för medel-svensson och skapa gräddfiler för tredje-part. Det skadar både medlemmarna och SAS och gynnar bara tredje-part.

Jag tänker ju att man borde börja i änden att sluta tillåta tredjepartsbokningar och bara låta den som faktiskt står på Eurobonuskontot boka resor så blir tillgången större ganska snabbt. Efter att det är gjort kan man diskutera att begränsa uttaget om det fortfarande behövs.
 
...
Lösningen är inte att tvinga Lidl att hålla tillbaka sina varor eller tvinga bilsäljaren att hålla föreläsningar om servicehistoriken på samtliga bilar i lager. Utan att göra informationen tillgänglig, för den som vill och orkar.
...
Jag håller med, men behöver påpeka att just detta har ingen föreslagit i den här tråden.

Däremot har det föreslagits mostavarande att Lidl skulle ta bort sina bästa kampanjvaror från butiken där alla kunder har möjlighet att se dem. Men att varorna fortfarande är tillgängliga eftersom man kan kolla på ICAs hemsida för att se vilka varor som Lidl har i lager och sedan ringa till Lidls kundcenter för att faktiskt köpa dem.
Alternativt erbjuds man att kontakta Lasses Tobak och spel, som mot en viss ersättning kollar på ICAs hemsida och ringer in och genomför köpet till dig.

Dvs det som diskuterades var om det var smart att gömma award-platser på det ställe där de redan finns och där de flesta kollar.
Det är en debatt-teknik att vända på det och låtsas som att meningsmotståndaren hävdar att award-platser är en rättighet och att sas ska tvingas se till att alla kan boka. Men det har aldrig sagts, utan det har protesterats mot idén att SAS aktivt ska göra det ännu svårare att boka platser för vissa medlemmar, så att andra medlemmar kan dra nytta av det.
 
Jag håller med, men behöver påpeka att just detta har ingen föreslagit i den här tråden.

Däremot har det föreslagits mostavarande att Lidl skulle ta bort sina bästa kampanjvaror från butiken där alla kunder har möjlighet att se dem. Men att varorna fortfarande är tillgängliga eftersom man kan kolla på ICAs hemsida för att se vilka varor som Lidl har i lager och sedan ringa till Lidls kundcenter för att faktiskt köpa dem.
Alternativt erbjuds man att kontakta Lasses Tobak och spel, som mot en viss ersättning kollar på ICAs hemsida och ringer in och genomför köpet till dig.

Dvs det som diskuterades var om det var smart att gömma award-platser på det ställe där de redan finns och där de flesta kollar.
Det är en debatt-teknik att vända på det och låtsas som att meningsmotståndaren hävdar att award-platser är en rättighet och att sas ska tvingas se till att alla kan boka. Men det har aldrig sagts, utan det har protesterats mot idén att SAS aktivt ska göra det ännu svårare att boka platser för vissa medlemmar, så att andra medlemmar kan dra nytta av det.

Jag håller med. Min ståndpunkt är att det som finns tillgängligt ska gå att boka lätt och lika för alla. Sen kommer det alltid gå att hitta mer komplicerade routings vilket många tycker är roligt här på forumet. Men de flesta Eurobonusmedlemmar, inklusive jag själv, är rätt nöjd med att boka det som föreslås på hemsidan.

Min Pet Peeve är ju Lasses tobak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen