Singapore Airlines nu öppen för bokning med Eurobonus 2023-02-15

Doctor-X skrev:Absolut vi är extrema här, men det hetsas rejält i FB-gruppen "Poängen med Eurobonus / AMEX / SAS MC" med 17500 medlemmar.Klicka för att utvidga...
Detta forum har 21k medlemmar. Jag skulle tro att mindre än 200 medlemmar står för 95% av inläggen.
 
toer00 skrev:Jaa säg det...gissar att det blev för mycket av det goda... ingen vet,,, (förutom dom som tiger dvs ansvariga på SAS)...Logik har aldrig varit flygbolagens starka sida... ;-) Samtidigt så verkar man inte speciellt rädda för att kanadickerna skall storma in på samma sätt som vi nordbor gjorde...Visa bifogad bild 139711Klicka för att utvidga...
Sen när blev det en stor grej för Kanadensare (vilket är majoriteten av deras medlemmar) att flyga Singapore till Köpenhamn?



De skulle troligtvis se hög tillströmning om SQ öppnade upp vidöppet på 10-15 flighter om dagen från Kanada till Europa om möjligheten varit stängd 2 år och väldigt få andra alternativ fanns. Nu är det ju inte jämförbar då AC har extremt bra tillgång på awards på egna flighter så de är inte beroende av partners i samma utsträckning som eurobonus kunder.
 
Tror att stoppet helt ligger på SQs sida, för att de vill styra och ställa över sina partners.
 
JacobGBG skrev:Det låter tämligen udda att det skulle uppstå någon schism mellan SQ och SAS för att en mass EB medlemmar plötsligt skulle boka en massa SQ award.Vi måste betänka att vi här på Businessclass.se representerar extremerna av SAS kundkrets. Vi nyttjar systemet till max men motsvarar en ytterst liten del av kundbasen som sannolikt inte ens ger krusningar på ytan.Klicka för att utvidga...
Det innebär också att det förmodligen gått en hel del platser på SQ i economy. Kanske där skon har klämt?
 
Inte förvånad att det blev såhär, tillgängligheten och ruttmöjlighererna som öppnades med Singapore tillförde ett värde som eurobonuskund som var otroligt högt.



Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld. Ett bolag konstant på randen till konkurs med få avgångar och riktigt snålt med bonusplatser. Och sannolikt med de girigaste (bonus)kunderna av alla bolag.



Det var helt enkelt för bra för att vara sant.
 
Doctor-X skrev:Absolut vi är extrema här, men det hetsas rejält i FB-gruppen "Poängen med Eurobonus / AMEX / SAS MC" med 17500 medlemmar.Klicka för att utvidga...
Håller med. Jag tycker den gruppen håller en rätt låg nivå, handlar mycket om "hur kan jag få allt det ni har utan att själv behöva anstränga mig".

Men det kanske bara är jag? Men jag är ju bara van vid den höga nivån BC håller
 
Snafidafi skrev:Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld.Klicka för att utvidga...
Det kan väl vara sant, men är det relevant? Om Singapore Airlines säljer award platser till SAS kunder får de betalt i reda pengar. Har svårt att se någon vara missnöjd med det, om man inte satt fel pris.



Om intra-allians awards handlar om att dina egna medlemmar ska få tillgång till platser av samma kvalitet. Då skulle Star Alliance behöva bestå av enbart helt likvärdiga flygbolag. Typ ett barter system, där bolagen bara byter award platser med andra om de får samma tillbaka.

Då vore det relevant, SAS har exakt noll platser som är likvärdiga med SQ longhaul i business. Men varför gick de då in i ett avtal som startade för 2 veckor sedan...
 
Jag hann boka utresa till Sydney , nån info här var att man får lägga till ben i befintlig bokning. Kan jag då få returresan med SQ bokat trots detta
 
Combo skrev:Håller med. Jag tycker den gruppen håller en rätt låg nivå, handlar mycket om "hur kan jag få allt det ni har utan att själv behöva anstränga mig".Men det kanske bara är jag? Men jag är ju bara van vid den höga nivån BC hållerKlicka för att utvidga...
Håller med
 
intuition skrev:Det kan väl vara sant, men är det relevant? Om Singapore Airlines säljer award platser till SAS kunder får de betalt i reda pengar. Har svårt att se någon vara missnöjd med det, om man inte satt fel pris.Om intra-allians awards handlar om att dina egna medlemmar ska få tillgång till platser av samma kvalitet. Då skulle Star Alliance behöva bestå av enbart helt likvärdiga flygbolag. Typ ett barter system, där bolagen bara byter award platser med andra om de får samma tillbaka.Då vore det relevant, SAS har exakt noll platser som är likvärdiga med SQ longhaul i business. Men varför gick de då in i ett avtal som startade för 2 veckor sedan...Klicka för att utvidga...


Uppenbarligen Är inte SQ nöjda med dealen eftersom de ryckte avtalet efter bara några dagar.



Bolagen behöver inte ha ett helt jämnt erbjudande men som jag skrev, SQs erbjudande sticker ut kraftigt åt det positiva inom star alliance och kommer behöva fördyras om det ska erbjudas i den form det nu var är min gissning
 
Efter att avtalet skrevs på kom SAS senaste finansrapport som jag personligen tror är SQ.s orsak till att man sagt upp avtalet. Läget för SAS var betydligt sämre än vad SQ trott/lovats. Nu är man rädd för att SAS inte vill/kan betala för en stor mängd poängplatser.
 
Mikeswede skrev:Efter att avtalet skrevs på kom SAS senaste finansrapport som jag personligen tror är SQ.s orsak till att man sagt upp avtalet. Läget för SAS var betydligt sämre än vad SQ trott/lovats. Nu är man rädd för att SAS inte vill/kan betala för en stor mängd poängplatser.Klicka för att utvidga...
Eller så blev det dyrt för SAS pga många bokningar så SAS tog bort möjligheten för oss kunder. Vi vet inte vad som ligger bakom.
 
.Eller så blev det dyrt för SAS pga många bokningar så SAS tog bort möjligheten för oss kunder. Vi vet inte vad som ligger bakom.Mikeswede skrev:Efter att avtalet skrevs på kom SAS senaste finansrapport som jag personligen tror är SQ.s orsak till att man sagt upp avtalet. Läget för SAS var betydligt sämre än vad SQ trott/lovats. Nu är man rädd för att SAS inte vill/kan betala för en stor mängd poängplatser.Klicka för att utvidga...Klicka för att utvidga...




Båda de två är för mig en betydligt mer trovärdiga förklaring än att Singapore Airlines plötsligt kom på att Sas inte har något att erbjuda deras medlemmar.
 
Varför skulle det bli för dyrt för SAS. Samtidigt som man betalar SQ blir man ju av med en skuld man har till ägaren av eurobonus poängen. Man hoppas ju att detta går jämt ut
 
Mikeswede skrev:Varför skulle det bli för dyrt för SAS. Samtidigt som man betalar SQ blir man ju av med en skuld man har till ägaren av eurobonus poängen. Man hoppas ju att detta går jämt utKlicka för att utvidga...


Precis som vi får väldigt bra värde av 2 for 1 businessresor blir ju förhållandet omvänt för flygbolagen. Men i slutändan ändå något båda tjänar på och därför existerar upplägget. Men om för stor tömning av poäng sker på en gång blir det ju lite som en bank run när SAS måste upp med väldigt mycket pengar på bordet omgående, till en ganska ofördelaktig deal i businessbokningar
 
Mikeswede skrev:Varför skulle det bli för dyrt för SAS. Samtidigt som man betalar SQ blir man ju av med en skuld man har till ägaren av eurobonus poängen. Man hoppas ju att detta går jämt utKlicka för att utvidga...
Skulden gällande EB-poängen finns bara på balansräkningen (och eventuella resultateffekter för tex nedskrivningar av skulden, eller minskade skulder till följd av användning av poäng påverkar ej likviditeten). Betalning till SQ är pengar som faktiskt ska ut och påverkar likviditeten.
 
Snafidafi skrev:Inte förvånad att det blev såhär, tillgängligheten och ruttmöjlighererna som öppnades med Singapore tillförde ett värde som eurobonuskund som var otroligt högt.Samtidigt har SAS ingenting att erbjuda Singapore airlines kunder i gengäld. Ett bolag konstant på randen till konkurs med få avgångar och riktigt snålt med bonusplatser.Och sannolikt med de girigaste (bonus)kunderna av alla bolag.Det var helt enkelt för bra för att vara sant.Klicka för att utvidga...


Inte säker på vad som menas med det fetade. Hur görs denna bedömning och mot vilken grund?



Att det finns ett stort sug efter bonusplatser inom EB är inte något som skapas av medlemmarna utan av SAS som i ena änden är snåla med award-säten samtidigt som man ströslar fritt med att sälja EB poäng via kreditkortsbolagen/banker. SAS och deras partners lovar något som de har svårt att leverera tillgänglighet på.
 
Jag tror detta är mer långvarit i fetas förhållande. Vi minns alla när det gick att boka D-klass för 14000 kr på SQ från ARN till BKK via SIN och inkassera 200% till EB. Nu ger D-klass på SQ bara 150%.
 
Combo skrev:Håller med. Jag tycker den gruppen håller en rätt låg nivå, handlar mycket om "hur kan jag få allt det ni har utan att själv behöva anstränga mig".Men det kanske bara är jag? Men jag är ju bara van vid den höga nivån BC hållerKlicka för att utvidga...
Nu ska vi inte gå för mycket OT men det beteendet har tyvärr pågått länge, även här på BC, inte lika mycket dock. Såg även det beteendet när jag höll kurser/workshops med NotRyan.

Ofta en del som ville få alla knep serverade första timmen och inte lära sig grunderna och hela processen och sen går tidigt...

Är även av den anledningen som många i den FB gruppen älskar tjänster som bokar bonusplatset för en kostnad. Och gärna sprider att dom kan boka det omöjliga...
 
Back
Top