Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Någon som har tips/erfarenheter från Genève? Ska dit på tjänsteresa lite senare i augusti och det vore trevligt att kunna äta en bra middag också.

Som deltidsboende i New York bestämde jag och min sambo oss för att beta av några trestjärninga restauranger i höstas. Tyvärr tappade vi av någon anledning takten och har inte besökt någon ny sedan dess. Men det ska det bli ändring på...

De tre ställen vi hann med då var:

Le Bernardin
Daniel
Eleven Madison Park

Av de tyckte vi att Le Bernardin hade bäst mat och Daniel bäst service.

Eleven Madison Park var en riktig besvikelse med bara OK mat och katastrofal service (well för att vara en av världens bättre restauranger). Eftersom det kändes som att hela personalstyrkan den gången var nyanställda och förvirrade så gav vi de en ny chans en annan dag. Samma koma!!

Vi har fortfarande ett besök på Noma i Köpenhamn på vår "bucket list"

Eleven Madison Park var en riktig besvikelse med bara OK mat och katastrofal service (well för att vara en av världens bättre restauranger). Eftersom det kändes som att hela personalstyrkan den gången var nyanställda och förvirrade så gav vi de en ny chans en annan dag. Samma koma!!

Intressant! Jag var på Eleven Madison Park i juni. Jag tyckte att maten var klart bättre än "OK", utmärkt med några festliga inslag, t.ex. picknick, men jag har ätit betydligt bättre på ett flertal ställen. Det är ju trots allt maten som ger stjärnorna. Det är lite dock lite förvånande att Eleven Madison Park är så pass högt rankad även på San Pellegrino-listan. Även servicemässigt har man en del att leva upp till om jag ska jämföra med de vassaste ställen jag besökt i Europa.

Det finns pärlor även i turistträsket Costa Blanca. Casa Alfonso (*) i Dehesa de Campoamor (55 km söder om Alicante, en dryg mil söder om Torrevieja) besöktes ikväll - övriga s.k. restauranger i närområdet är obeskrivligt dåliga. En riktigt bra middag, hög ambitionsnivå (fler än en * sannolikt), en kanonstart med förträffliga snacks, två läckra förräter och en bra huvudrätt. Sedan en liten svacka med anka och avslutningsvis en habil dessert. Det var bättre än förra gången jag var där, 2009.

Jag tycker att Noma är överreklamerat. Bra men inte bäst i världen. Absolut inte prisvärt (vilket stjärnkrogar många gånger kan vara). Samma sak med Mathias Dahlgren och Franzen/Lindberg.
Skulle säga att Geranium i Köpenhamn är lika bra.

Ute i världen tycker jag att RyoGin, The Fat Duck och Daniel är de bästa. Har dock inte testat El Celler De Can Roca men har bord nästa juni (!). Dinner by Heston skall jag testa om en månad (Chefs Table).

Toppen