Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

SAS skulle kunna skapa en positiv känsla genom att köpa tillräckligt med mat, också, vilket åtminstone jag tycker vore en bättre lösning.

Så om SAS vill erbjuda tre val av huvudrätt till 40 C-pax så ska de alltså lasta 120 huvudrätter och kasta 80 av dem? Det tycker i alla fall jag inte låter rimligt.

Bättre lasta ungefär det som går åt, även om alla inte kan få sitt huvudval. Kanske lösa problemet med att låta folk förhandsbeställa i så fall. Oavsett: jag som EBS har inga synpunkter på om Pandion, Diamant, Guld får välja innan mig. Men jag tycker ju också synd om folk som flyger ihop Pandion, jag skulle aldrig klara av äta så mycket halvtafflig flygmat så om jag kan hjälpa dem lite så offrar jag mig gärna :)
 
Kan du så specificera vem det är okej att inte ge sitt förhandsval på en SAS businessbiljett?

Pandion? Diamond? Gold? Silver? Statuslösa? *G? *S?

SAS skulle kunna skapa en positiv känsla genom att köpa tillräckligt med mat, också, vilket åtminstone jag tycker vore en bättre lösning. Sedan har jag inga problem med vilken ordning de tar matönskningar och dryckesönskningar i, och i SAS go kan jag förstå problemet på ett annat sätt eftersom det är orimligt att ha flera rätter och där kan jag absolut tycka att det skulle kunna ge mening.
Du framställer situationen så att det nästan låter diskriminerande mot de som inte lyckas få sitt förstahandsval, vilket i och för sig är ett sätt som man skulle kunna se situationen på om man totalt ignorerar det faktum att det finns ett begränsat antal av varje rätt ombord.

SAS skulle kunna skapa en positiv känsla genom att göra många saker. De skulle kunna fixa First Class, servera kaviar, ha dusch ombord, köpa A380 och så vidare och så vidare (ja, jag drar väldigt extrema exempel nu), men det är inte rimligt eller ekonomiskt hållbart.
På samma sätt så kommer SAS inte lasta 32 x av varje varmrätt (A330) för att exakt alla ska kunna få det de vill ha. Det gör inget flygbolag i Business, mig veterligen. Kanske i First, men då är det färre passagerare i kabinen också.

Att ett begränsat antal av varje rätt lastas inför en flight är ingenting som vi kommer ifrån i denna diskussion. Det är helt enkelt så det kommer vara ombord.
Så... åter till min poäng: om EBD/EBP får välja önskad varmrätt först så visar det att SAS premierar sina lojala/bästa/hur-man-nu-definierar-status kunder. Naturligtvis kommer de som INTE premieras att eventuellt gå förlorande ur en situation när för många vill ha samma varmrätt, men det är ju så det fungerar om vi blickar tillbaka på det begränsade antalet varmrätter.
Min åsikt är att det är rätt att premiera EBD/EBP ombord, trots att de som INTE premieras rent krasst riskerar att drabbas av det.
 
Du framställer situationen så att det nästan låter diskriminerande mot de som inte lyckas få sitt förstahandsval, vilket i och för sig är ett sätt som man skulle kunna se situationen på om man totalt ignorerar det faktum att det finns ett begränsat antal av varje rätt ombord.

SAS skulle kunna skapa en positiv känsla genom att göra många saker. De skulle kunna fixa First Class, servera kaviar, ha dusch ombord, köpa A380 och så vidare och så vidare (ja, jag drar väldigt extrema exempel nu), men det är inte rimligt eller ekonomiskt hållbart.
På samma sätt så kommer SAS inte lasta 32 x av varje varmrätt (A330) för att exakt alla ska kunna få det de vill ha. Det gör inget flygbolag i Business, mig veterligen. Kanske i First, men då är det färre passagerare i kabinen också.

Att ett begränsat antal av varje rätt lastas inför en flight är ingenting som vi kommer ifrån i denna diskussion. Det är helt enkelt så det kommer vara ombord.
Så... åter till min poäng: om EBD/EBP får välja önskad varmrätt först så visar det att SAS premierar sina lojala/bästa/hur-man-nu-definierar-status kunder. Naturligtvis kommer de som INTE premieras att eventuellt gå förlorande ur en situation när för många vill ha samma varmrätt, men det är ju så det fungerar om vi blickar tillbaka på det begränsade antalet varmrätter.
Min åsikt är att det är rätt att premiera EBD/EBP ombord, trots att de som INTE premieras rent krasst riskerar att drabbas av det.
Spot-on. Om det är någon som inte ska drabbas (av att SAS inte laddar 32 kött, 32 pasta, 32 fisk, 32 veg i Business, samt 32 av varje förrätt) är det väl i så fall de mest lojala/bästa/hur-man-nu-definierar-status-kunderna.
 
Så om SAS vill erbjuda tre val av huvudrätt till 40 C-pax så ska de alltså lasta 120 huvudrätter och kasta 80 av dem? Det tycker i alla fall jag inte låter rimligt.

Bättre lasta ungefär det som går åt, även om alla inte kan få sitt huvudval. Kanske lösa problemet med att låta folk förhandsbeställa i så fall. Oavsett: jag som EBS har inga synpunkter på om Pandion, Diamant, Guld får välja innan mig. Men jag tycker ju också synd om folk som flyger ihop Pandion, jag skulle aldrig klara av äta så mycket halvtafflig flygmat så om jag kan hjälpa dem lite så offrar jag mig gärna :)

De ska kanske inte ladda 3 pastarätter till en full businesskabin, sedan är det klart att ett av varje alternativ till alla passagerare är en överdrift.
 
Toppen