Senaste nytt

SENATOR förmån eller inte

Lalaland

Medlem
Nybliven Senator, hade LOT basic saver legs bokade sedan tidigare inkl extra kostnad för incheckat bagage. Chattade med supporten igår, så nu har jag fått refund på betalt bagage, kan välja säten gratis i främre delen för både mig o medföljande (ej M&M medlem) och ett gratis incheckat bagage.

Eurowing ger lounge tillgång även till resenärer i Basic Fare

Följ länken i meddelandet och gå till Stockholm så ser ni vilka lounger som gälle

De nämner också Swiss lounge access on arrival.

JacobGBG

Medlem
Har funderat lite på det här. Flyger med Lufthansa till Singapore i November, med delar av familjen. Jag uppfattar det dock som att Lufthansa lounge access policy inte är lika generös som SAS där jag får ta med närmsta familjen, oavsett ålder. Vad jag har uppfattat av Lufthansa loungepolicy så måste barnen vara under 18 år för att bli insläppta som familj. Har jag uppfattat detta rätt? Tror ni att man i så fall vågar hoppas på att de kan göra ett undantag där det ena medföljande barnet är över 18?
Tror att du får utgå från att det EJ kommer att gå och sedan eventuellt får bli positivt överaskad om lounge-draken ger ok.

Börnen

Medlem
Har funderat lite på det här. Flyger med Lufthansa till Singapore i November, med delar av familjen. Jag uppfattar det dock som att Lufthansa lounge access policy inte är lika generös som SAS där jag får ta med närmsta familjen, oavsett ålder. Vad jag har uppfattat av Lufthansa loungepolicy så måste barnen vara under 18 år för att bli insläppta som familj. Har jag uppfattat detta rätt? Tror ni att man i så fall vågar hoppas på att de kan göra ett undantag där det ena medföljande barnet är över 18?
Har läst att det är barn under 18 som inkluderaras i familj. Men det går att betala 25 euro för en extra gäst. Då får man iofs gå i business loungen och i inte Senator. Men ändå mycket bättre än att inte få lounge access alls

Jenkizzz

Medlem
Jag åkte min första senator run för ett par veckor sedan. Med Swiss ned till Venedig och sen via Frankfurt med Lufthansa hem igen. Jag bokade med ett par dagars framförhållning, jag bokade ett stopp men fanns även två stopp för bra priser ca 2800kr på enstaka dagar.

Mina reflektioner:

Välja säten första flighten kunde jag välja gratis men de andra skulle jag få betala. Gjorde det inte men blev placerad i samma stol precis bakom business på varje flyg.

Extra uppmärksamhet blev inte extra uppmärksammad på något sätt på flyget varken med namn, något extra på flyg eller liknande

Boarding speciellt med Swiss så saknades det någon speciell kö eller specifikt upprop för prio boarding så det blev väldigt rörigt. Helt klart bättre på Lufthansa. :)

Sammanlagt så fungerade det smidigt men utifrån andras erfarenheter kanske jag hade väntat mig något mer. Ser dock fram emot att ha senator och fortsatt status för ett tag med star alliance.

xz0781

Medlem
Bokade ALC-PRG-ARN som Senator i Eurowings Basic, inte för att få segment utan för att det var billigast. I appen hade jag vid incheckning fått 2 st fönsterplatser men då jag är lätt klaustrofobisk ville jag hellre ha gångplats. I Eurowings app såg det ut som att jag kunde byta till "blå" platser utan kostnad ("Included") men det slutade med 2 x 17 EUR = 34.
Är det bara dålig UX i appen eller borde jag ha fått byta utan kostnad?
1722958095336.png

Doctor-X

Medlem
Från LHs hemsida:
For HON Circle Members, Senators and Star Alliance Gold customers on intercontinental flights, the first item of baggage on the Economy Light fare is free of charge and can only be declared at the check-in counter.
Om man flyger GOT-FRA (LH) FRA-VIE (OS) - VIE-MLE (OS) i Eco light har man en gratis incheckad väska hela vägen som senator? Testade deras bagage kalkylator men den säger att man inte får incheckad väska trots Senator-status (fick samma utfall när jag sökte FRA-YYZ i eco light som senator). Frågade LHs kundtjänast via deras chat, men var ett riktigt goddag yxskaft svar.

Toppen