Senaste nytt

Sen incheckning ökar chansen till upgrade?

palmen

Moderator
Jobbar inte kvar på SAS men under mina 20 år så arbetade man att i första hand prioritera att få iväg maskinen i tid. Bokningsklasser är inget man som gate agent har ett hum om utan man jobbar bara med serviceklasser! Passagerare som checkar in i sista stund i en serviceklass som är full försöker man flytta upp. Man hinner oftast inte hålla på att leta reda efter upp en mer lämplig person och UG hen för att komma åt den personens plats för att sedan kunna checka in den sena passageraren. Så jobbar man troligtvis även idag....
Men om denna sena passagerare redan har valt en plats i economy, får man inte då den platsen? Det är väl snarare den som inte valt plats som kommer få uppgraderingen?
 

Otto

Medlem
När check-in stängs så release:ar man även förbokade platser! De resenärer som ej har en förvald plats får printat på sitt boardingkort seat at gate ! Man har oftast fullt upp med att tilldela och pyssla ihop dessa resenärer på de platser som har släppts när check-in stängs så en sen resenär där man redan norpat hans plats vill man inte gå in i en diskussion med utan man flyttar upp honom och alla är nöjda och glada
 

johhenrik

Medlem
Fast nu, 20 år senare, får man väl hoppas att de har supportsystem som sköter detta mer automatiskt...

Edit: läste snett. Läste att du jobbade där för 20 år sen, sorry. :)
 

Otto

Medlem
Systemet ger förslag idag men en EBG som reser i ett sällskap vill kanske inte alltid bli UG och pga tidsbrist hinner man inte alltid lokalisera och fråga personen utan man måste jobba snabbt ! Mig veterligen är det fortfarande en pysslande ....
 

palmen

Moderator
När check-in stängs så release:ar man även förbokade platser! De resenärer som ej har en förvald plats får printat på sitt boardingkort seat at gate ! Man har oftast fullt upp med att tilldela och pyssla ihop dessa resenärer på de platser som har släppts när check-in stängs så en sen resenär där man redan norpat hans plats vill man inte gå in i en diskussion med utan man flyttar upp honom och alla är nöjda och glada
Har ham inte checkat in när checkin stänger kommer man väl inte med planet i vilket fall? Eller tar ni min förbokade plats kanske 15 minuter innan checkin stänger och ger till någon annan. När jag kommer sen och ska checka in 2 minuter innan deadline så har jag då en annan plats?
Om inte min plats släpps förrän checkin har stängt så spelar det ju ingen roll när jag checkar in om ni ger uppgradering till de som inte har någon plats?
 

Otto

Medlem
En hel del passagerare i transit har ej blivit incheckade från origin så dessa nekas självklart inte att följa med ombord även om de kanske dyker upp vid gate eller transitdisk innan avgång!
 

palmen

Moderator
En hel del passagerare i transit har ej blivit incheckade från origin så dessa nekas självklart inte att följa med ombord även om de kanske dyker upp vid gate eller transitdisk innan avgång!
Det förstås, men frågeställningen i tråden var att välja att checka in så sent som möjligt för att öka sina chanser på uppgradering. Om jag tolkar det du skriver rätt så är det inget som ökar ens chanser i och med att uppgradering sköts efter checkin stängt om det är överbokat. Dvs de som checkar in sist utan att ha en plats har störst chans på uppgradering?
Det är inte riktigt vad som rapporterats i andra trådar dock.
 

Otto

Medlem
Ville mest förtydliga att tiden är oerhörd knapp vid en gate när man har en full eller överbokad flight att man inte har så mycket tid att fundera på vem som är lämpligast att UG utan man söker en smidig lösning! Kommer en resenär sent till gate och är oincheckad är möjligheten stor att man flyttar upp just hen för att spara tid.
 

palmen

Moderator
Ville mest förtydliga att tiden är oerhörd knapp vid en gate när man har en full eller överbokad flight att man inte har så mycket tid att fundera på vem som är lämpligast att UG utan man söker en smidig lösning! Kommer en resenär sent till gate och är oincheckad är möjligheten stor att man flyttar upp just hen för att spara tid.
Det köper jag helt och hållet att man i det fallet kanske ligger bra till för uppgradering.
Att inte ha valt plats och checka in sent får andra gärna göra för min del, då lär man i 99% av fallen få mittplats längst bak.
 

JohanA

Medlem
Detta är ju en diskussion som dyker upp lite då och då. På Flyer Talk finns det ett ganska långt inlägg från en gate agent som förklarar hur OpUps går till på United. Det är ganska intressant och finns klara regler. Sen bryter de mot dem ibland, då det primära målet är att få iväg planet i tid, så om de vinner på att uppgradera en random person mot att leta upp vem som ska ha den enligt reglerna så sker det. Jag skulle tro det är liknande regler hos alla bolag faktiskt.
Förvisso men den refererar till United och är 12 år gammal... har nog blivit några revisioner och versioner av SOP sedan dess.
 
Toppen