Senaste nytt

Sen incheckning ökar chansen till upgrade?

Senator

Moderator
Frågar ni när ni lämnar fram passet vid check in eller hoppas ni bara på att det kan ske?

Man vill ju ändå försöka nästa resa till NY. Kan tänka mig det blir lite av en ”sport”.

EBS och gravid sambo kanske kan höja oddsen en aaaaningen

Just den här tråden handlar inte om att man frågar, men mer om i vilka situationer olika former av OpUps sker (Operational Upgrades som normalt innebär att en lägre kabinklass är full). Det spekuleras i om en sen incheckning skulle öka chanserna. I min erfarenhet så var det kanske så när IT-systemen var sämre. Jag har fått många OpUps genom åren, särskilt på SAS på 2000-talet. Jag tror och hoppas att bra IT-system idag allokerar sådant baserat på biljettpris och status.

Nu minns jag inte vilken tråd det är, men du kan gissa vilken fråga check-in och gate-personalen får flest gånger på en dag? ;) Jag tycker det är ok att fråga, men sättet man gör det på kommer nog spela roll. Jag skulle idag aldrig fråga om jag samtidigt inte var villig att betala för det med cash, vouchers eller poäng. Aldrig kräva.
 

andreash

Medlem
Just den här tråden handlar inte om att man frågar, men mer om i vilka situationer olika former av OpUps sker (Operational Upgrades som normalt innebär att en lägre kabinklass är full). Det spekuleras i om en sen incheckning skulle öka chanserna. I min erfarenhet så var det kanske så när IT-systemen var sämre. Jag har fått många OpUps genom åren, särskilt på SAS på 2000-talet. Jag tror och hoppas att bra IT-system idag allokerar sådant baserat på biljettpris och status.

Nu minns jag inte vilken tråd det är, men du kan gissa vilken fråga check-in och gate-personalen får flest gånger på en dag? ;) Jag tycker det är ok att fråga, men sättet man gör det på kommer nog spela roll. Jag skulle idag aldrig fråga om jag samtidigt inte var villig att betala för det med cash, vouchers eller poäng. Aldrig kräva.
Har du fått någon uppgradering på senare år?
 

Slipsknut

Medlem
Just den här tråden handlar inte om att man frågar, men mer om i vilka situationer olika former av OpUps sker (Operational Upgrades som normalt innebär att en lägre kabinklass är full). Det spekuleras i om en sen incheckning skulle öka chanserna. I min erfarenhet så var det kanske så när IT-systemen var sämre. Jag har fått många OpUps genom åren, särskilt på SAS på 2000-talet. Jag tror och hoppas att bra IT-system idag allokerar sådant baserat på biljettpris och status.

Nu minns jag inte vilken tråd det är, men du kan gissa vilken fråga check-in och gate-personalen får flest gånger på en dag? ;) Jag tycker det är ok att fråga, men sättet man gör det på kommer nog spela roll. Jag skulle idag aldrig fråga om jag samtidigt inte var villig att betala för det med cash, vouchers eller poäng. Aldrig kräva.

Tack för bra svar. Jag ska tänka ett varv till på att ställa rätt fråga i rätt tråd.
Helt enig på ditt sista stycke där och kommer själv undersöka att betala med poäng.
Har aldrig gjort det innan så vet inte riktigt var när hur man går till väga.
Men ska ta det i rätt tråd sen !
Tack!
 

Senator

Moderator
Har du fått någon uppgradering på senare år?

På SAS? Nej, eftersom jag inte åker så ofta med dom. Jag har nu hamnat i den privilegierade situation att jag köper som oftast nu den kabin jag vill flyga i redan från start, eller uppgraderar innan avresa :) Jag har fått 3-4x Business till First med Swiss, men det var ett tag sedan nu. British Airways är ett annat bolag som har bjudit på Business till First ett antal gånger. Har väl fått detta totalt 10 gånger på Lufthansa, Swiss och British Airways på 5 år.

Alla gånger åkt ensamt, samt cash biljetter som oftast i billigaste bokningsklass i Business.
 

pep

Medlem
Sen indcheckning i economy er et farligt game: man ender oftest i de allersidste ledige stole i eco - netop dem som andre har undviget.
 
Toppen