Senaste nytt

Semilive: Varför 63h resa är roligare än 31h - CES 2017 rapportering

Incheckat bagage eller inte?!


  • Total voters
    94
Hur gick det med ersättning för bagaget via AMEX/Solid?
Sådär. Fick ett samtal från Amex (av R) nu. Utbetalningen klar och pengarna dyker upp om några bankdagar.
Fantastiskt!!

Har skickat in till United om krav på hotellet i Las Vegas som missades. Inga förväntningar alls så går det så går det. Råkade också klicka på e-voucher som kompensation och helt plötsligt gick den vidare och var klar. Trodde att det skulle komma någon accept knapp till slut. Så snart dyker det nog upp en 200 USD voucher på marknadsplatsen. :)
 
Last edited:
Bättre sent än aldrig....

Vaknade tidigt och fick denna påminnelsen, vilket också betydde hemresedag.
2017-01-07 16.05.08.jpg


Eftersom jag ville ha lite tid i loungerna på LAS och att det var utcheckning kl12 så beräknade jag att åka från hotellet den tiden vilket betydde 3h på mässan. Jag ville se bilhallen idag som befann sig på Tech East - North Halls så nu var det bara att äta frukost och gå iväg.

Frukost som vanligt på frigolittallrikar med plastbestick och kaffe, juice ur frigolitmuggar.
2017-01-07 07.23.19.jpg

2017-01-07 07.25.34.jpg


Google Maps säger 25 min promenad till Tech East (LVCC) men jag har gått varje dag på runt 10-12 min.
Hade inte tänkt tanken på att kolla avståndet till de andra mässhallarna som sista dagen, på vägen hem från Sands, visade sig ligga ungefär på samma avstånd.

För att komma till North Halls så kunde man gå utomhus förbi bygget och runt på andra sidan, eller, genom mässhallen och därmed få en liten extra snabbtitt om jag missat något. I rulltrappan tar jag några översiktsbilder på South Hall - Ground Level.
2017-01-07 09.58.09.jpg

2017-01-07 09.58.11.jpg

2017-01-07 09.58.15.jpg

upload_2017-1-14_11-53-20.png



Nu befinner jag mig på LVCC - South Hall - Upper Level och går igenom hallen för att komma till North Hall.
Där gick jag förbi något som vi fått en del förfrågningar från kunder om, nämligen Wacom´s Bamboo Folio som är en smart elektronisk notebook.
I takt med att mobiltelefonerna blir större och större så kan man säkert köpa till en penna och få liknande funktioner i nuvarande mobil (Samsung Galaxy S6 Edge) men den är inte optimal. Skulle haft en Samsung Note 7 som var anpassad för ändamålet men vi vet ju alla hur det gick med den.
2017-01-07 09.59.28.jpg

2017-01-07 09.59.39.jpg


Ganska häftig sugkopps-spegel/glas-putsar-apparat.
Kanske något för städföretagen här men väntar på en batteriversion innan jag importerar en container. :)
2017-01-07 09.45.58.jpg
2017 01 07 17 46 21 - Sendvid



"Snygg" designhögtalare med grymt ljud!
2017-01-07 09.53.47.jpg


Smarta hem-prylar. Inte lika smart och snyggt som Fibaro (återigen).
2017-01-07 09.50.44.jpg


Intressanta FLIR saker där priset låg på 199 USD för en som tog en FLIR bild och 299-399 USD för en som hade en riktigt häftig over layer funktion där den tog två bilder som man kunde alternera på genom att dra på skärmen och se nästan som en röntgenbild i FLIR format. Tog kontaktuppgifter och ska försöka få tag i Svensk ÅF för testbeställning till en kund.
2017-01-07 10.00.36.jpg

2017-01-07 10.00.39.jpg

2017-01-07 10.05.47.jpg

2017-01-07 10.05.53.jpg

2017-01-07 10.05.59.jpg


Såg curved monitors för kontoret för första gången i Tokyo i somras när jag var där och trodde det skulle bli en hit med massor av beställningar.
Tydligen finns inget intresse alls för det för vi har inte sålt någon, utbudet generellt är väl sådär och på mässan såg jag bara ett par producenter som visade upp dessa i sin monter. Någon som använder och kan säga något om för/nackdelar?
2017-01-07 10.06.32.jpg

2017-01-07 10.06.28.jpg


För alla BusinessClass.se-barn som inte har råd med QC35. Ett företag som endast visade upp headset för barn.
Hade köpt ett par direkt om det inte var för att man inte fick handla något på mässan (om man inte var kvar till de stängde dagen efter då det tydligen var MYCKET give aways från alla på mässan).
2017-01-07 10.07.25.jpg


I takt med att Apple (och andra) släpper produkter med noll utgångar/portar så är det bra att marknaden kan leverera snygga adaptrar, portar och tillbehör. Satechi har jag handlat lite från tidigare och vet att de har riktigt snygga tillbehör i Apple´s alla färger till ganska bra priser.
2017-01-07 10.09.02.jpg

2017-01-07 10.09.06.jpg

2017-01-07 10.09.11.jpg

2017-01-07 10.09.17.jpg


En husbil med helikopter.....
2017-01-07 10.17.03.jpg


Eftersom Dropbox strular för mig med dubbletter av många bilder så tänkte jag införskaffa en Synology NAS som får stå hemma.
Pratade en del med en representant och fick bra demo om hur det funkar. Verkar vara riktigt prisvärt, bra och lättanvänt. Har kollat på D-Links och andra leverantörers motsvarighet men ingen som är så bra på alla punkter anser jag.
2017-01-07 10.17.40.jpg


Varsågod... en promotionkod till något. :)
2017-01-07 10.22.11.jpg


Smartboard/e-writer. Vet inte om han var otydlig eller om det stämmer men den kostade tydligen 5000 USD.
Tror jag kör vidare med min whiteboard och blädderblock.
2017-01-07 10.23.27.jpg


På väg ut ur hallen så gick jag förbi en av flera pop-up livesändningsstudios.
2017-01-07 10.26.34.jpg


Tog en bild på en fet Ford och såg inte förrän efteråt att det var en Amex Lounge där!
Klev in och skulle ta en kaffe men hade såklart lagt Amex Platinumkortet på hotellet så kom inte in. Inträdet var annars gratis mot uppvisande av CES badge + Amex Platinum. Såg inte ut att missa allt för mycket då den var i princip proppfull med minglande CES deltagare.
2017-01-07 10.32.58.jpg


Är inte alls bilintresserad på detaljnivå så gick igenom hallen och tog lite bilder på diverse.
2017-01-07 10.43.35.jpg

2017-01-07 10.43.40.jpg


Mercedes hade en jättemonter och visade som vanligt upp sina framtidsprylar.
2017-01-07 10.47.41.jpg


Förra året den här:
mercedes-at-ces.jpg

Från: BenzInsider.com - A Mercedes-Benz Fan Blog - Latest Mercedes-Benz news, reviews and rumors


Detta år en Vision Van.
2017-01-07 10.49.10.jpg

2017-01-07 10.49.27.jpg


På lik linje med att jag aldrig har förstått Victoria Secret´s årliga modeshow där kvinnor springer runt med flaxande fjädrar på ryggen i kombination med en lädermask och stringtrosor, så har jag aldrig förstått dessa Conceptbilar. Har någon, någonsin, sett en av dessa futuristiska fordon eller en kvinna med lädermask, stringtrosor och flaxande fjädrar på våra gator i Sverige?
2017-01-07 10.50.44.jpg

2017-01-07 10.50.38.jpg

2017-01-07 11.10.49.jpg


Heja Sverige!
2017-01-07 11.00.02.jpg

2017-01-07 11.03.11.jpg

2017-01-07 11.03.16.jpg


En av flera testbilar där man kunde köra runt med VR-glasögon
2017-01-07 11.05.47.jpg


Eldrift.... såg ut att väga 3 ton så lastbilskörkort är väl att rekommendera för att åka till lokala matbutiken.
2017-01-07 11.03.07.jpg

2017-01-07 11.05.55.jpg


Det var allt jag hann med dag 3 innan det var dags att gå tillbaka till hotellet, packa väskan och bege sig till shuttlebussen som skulle gå kl12:30. Återkommer med rapport om hemresan.
 
Angående kurvade skärmar, använder en 34" curved 3440x1440 (alltså ultrawide) och är extremt nöjd. Skärmen är böjd precis så att alla delar av skärmen får samma betraktningsvinkel och man märker ej av kurvan :)
 
Ska fatta mig kort.... det finns redan en del information om Air Canada här på forumet. Gillade hur @Peter65 staplade upp sina flyg i sin tråd så nästa gång kör jag nog ditt upplägg.

Montreal - Toronto
Personalen ursäktade sig flera gånger med att de hade så stressad service, vilket den iof var eftersom flygningen skulle ta 55min (1h 27min gate to gate) istället för den planerade flygtiden på 1h 34min. Anledningen till det här lilla hoppet istället för att flyga direkt till Europa från Montreal, var för att få testa Air Canada business i A330 som antagligen skulle vara äldre kabin med snedställda säten.

Det här med att flyga sidlänges var väl ingen höjdare direkt. Under takeoff är man ju van med att tryckas bakåt i stolen men här blev det en onaturlig skjuts i sidled istället. Dessutom är ju stolarna lutade åt "fel" håll så ska man titta ut måste man vrida huvudet nästan 180 grader istället för normala 90. Det var bättre på nästa Air Canada flight (mer om det nedan).

Klockan har koll på vart vi ska även om den inte hanterar bokningar med 8 stopp (tydligen).
2017-01-08 16.54.19.jpg


Direkt efter departure från Montreal.
2017-01-08 16.29.32.jpg


Testade liggläge direkt vilket tog nästan halva flygtiden att bara få ner och upp stolen (mycket trög och gnisslig!).
2017-01-08 16.33.12.jpg


IFE på A330´n. För kort flygtid för att hinna dra igång något annat än kartan och dessutom fungerade inte skärmen riktigt vilket också gav mig 3000 EB-poäng i kompensation.
2017-01-08 16.36.45.jpg


Ölen ja..... ölen. Den gick ner men enbart för att kunna skölja ner den oerhört torra mackan som serverades. Tur att den här flygningen bara var 55min.
2017-01-08 16.48.51.jpg


Toaletten....
2017-01-08 17.00.43.jpg


Plats 9K. Perfekt på lite längre flyg om man bara vill sätta sig i ett hörn och somna.
2017-01-08 17.04.00.jpg


Lyckades inte lista ut om det här var Toronto Buttonville Municipal Airport eller Downsview Airport.
2017-01-08 17.18.25.jpg


Försökte även kolla på Flightradar24 vad den där kärran till vänster om Air France var för något och min enda gissning efter ett svakt minne från någon bild någonstans var Aeroflots SkyTeam livery? Snygg var den iallafall!
2017-01-08 17.30.29.jpg


Öppet, ljus och färgglatt på Toronto Pearson International Airport.
2017-01-08 17.37.57.jpg


Häftiga departure/arrival boards.
2017-01-08 17.55.58.jpg


10 CAD skoputs utanför loungen.
2017-01-08 18.05.51.jpg


Entré till Air Canada Maple Leaf Loungen.
2017-01-08 19.22.32.jpg


Insidan
2017-01-08 18.13.53.jpg


Ganska lugnt i loungen.
2017-01-08 18.14.10.jpg

2017-01-08 18.14.29.jpg


Fanns flera olika avdelningar med olika möblemang inkl mötesrum och ett litet arbetsplatshörn.
2017-01-08 18.14.40.jpg

2017-01-08 18.15.51.jpg

2017-01-08 18.16.11.jpg


Självbetjäning. Blev en Tanqueray + nånting GT.
2017-01-08 18.16.27.jpg


Toaletten
2017-01-08 18.16.59.jpg

2017-01-08 18.17.08.jpg


MYCKET god mat!
  • Meat Ravioli with tomato saus.
  • Mushroom ravioli with alfredo saus.
  • Grilled chicken in mushroom saus.
  • Garlic mashed potatoes.
  • Vegetable medley.
  • Paella with chorizo, chicken and shrimp.
  • French Canadian pea soup.
2017-01-08 18.18.41.jpg


Diverse sallad, bröd och nachochips.
2017-01-08 18.18.49.jpg

2017-01-08 18.19.01.jpg

2017-01-08 18.19.08.jpg


På väg mot gaten en häftig ljudgrej där alla visslade eller gjorde ifrån sig något ljud som ekade inuti.
2017-01-08 19.23.49.jpg


Fullpackat mathak med snygg belysning bredvid gaten. Runt hörnet till vänster låg trappan upp till American Express loungen men den var under ombyggnad så fanns inte mycket plats där inne.
2017-01-08 19.25.24.jpg


Jag är inget fan av ordet kaos då jag tycker det missbrukas i media men det kanske ser lite kaosartat ut här vid gaten. Folk gick under repen, blev utkastade för det var fel flyg, språkproblem etc... när det var dags för boarding var det inte snack om att någon annan än business fick gå på först. Damen utbrast högt och tydligt (i mikrofonen!) till en herre att HAR MAN INTE GROUP 1 SÅ FICK MAN VÄNTA!!!!! Se och lär SAS.
2017-01-08 19.50.52.jpg


Del 2 kommer strax....
 
Toronto - München

Innan resan hade jag Googlat på lite Air Canada 777 business class och hittat blandad bildkompott. Det verkade som att alla deras 777 var uppgraderade till den här nya business class inredningen och det var ju därför extra roligt att få jämföra med deras A330. Ser att AC846 efter min flight och planerade framtida flygningar är med A330 och inte 777 så hade tur som fick testa den nu.

Som vanligt försöker jag alltid gå fram och snacka med pilot/kapten vilket jag också gjorde nu som ni såg tidigare. Har aldrig kommit så här nära den öppna dörren tidigare och det var en bra bit ner till backen.


Skumpan lastas!
2017-01-08 20.04.38.jpg


Stor logga bakom rad 7D/7G.
2017-01-08 20.25.03.jpg


Vet inte varför jag fotar åt det här hållet men....
2017-01-08 20.03.42.jpg


Vinklad stol åt rätt håll så man slipper få nackspärr när man ska titta ut.
2017-01-08 20.04.49.jpg

2017-01-08 20.03.48.jpg


Ett par Phitek NC som satt skönt och fungerade riktigt bra.
2017-01-08 20.06.08.jpg


Kontrollen till IFE om man inte orkar luta sig fram till skärmen, fanns under en lucka till höger.
2017-01-08 20.06.29.jpg


Är det något liknande Turkish Airlines har?
2017-01-08 20.25.56.jpg


Snyggt amenity kit.
2017-01-08 20.07.49.jpg


Inehåll amenity kit.
2017-01-08 20.09.17.jpg


Meny för denna flygning delades ut redan innan vi börjat taxa. Extra kul med frukostkortet som kändes väldigt mycket First Class (har inte många andra C att jämföra med) där man fick bestämma vad som skulle vara på frukostbrickan. Jag påpekade att allt såg gott ut varpå hon satt ett kryss i varje ruta.
2017-01-08 20.21.07.jpg

2017-01-08 20.21.28.jpg

2017-01-08 20.21.36.jpg

2017-01-08 20.21.58.jpg

2017-01-08 20.22.02.jpg

2017-01-08 20.22.27.jpg

2017-01-08 20.22.44.jpg

2017-01-08 20.22.53.jpg

2017-01-08 20.23.04.jpg

2017-01-08 20.23.27.jpg

2017-01-08 20.23.31.jpg

2017-01-08 20.23.44.jpg


Taxar ut mot banan. Väldigt ojämna taxivägar i Toronto så svårt att fota i vettig kvalitet.
2017-01-08 21.27.51.jpg


After departure.
2017-01-08 21.29.25.jpg


Skumpan serverades. Väldigt god! 300kr på systemet så får bli någon flaska till helgen.
2017-01-08 21.57.34.jpg


Vågade inte chansa på mer kanadensisk öl så tog en Heineken med lite varma nötter.
2017-01-08 21.59.17.jpg


Förrätt bestod av lax som jag avböjde men tog bröd och sallad som inte ser så fräsch ut på den mörka bilden men smakade riktigt knaprigt och bra!
2017-01-08 22.40.01.jpg


Grilled AAA beef tenderloin. mm... mmmm.. MMMM!!
2017-01-08 22.58.09.jpg


Ost med portvin. Som jag påpekade från tidigare flygning så fick jag återigen för få kex. Kunde säkert ha bett om fler men kunde väl fått frågan direkt tycker jag?
2017-01-08 23.19.48.jpg


Dark chocolate fondant med kaffe och.....
2017-01-08 23.39.56.jpg


.....frukt som serverades någon minut senare.
2017-01-08 23.42.54.jpg


Toaletten.
2017-01-08 23.54.54.jpg


Belysningen skiftade under hela flygningen (vet ej varför).
lights.jpg


På väg.
2017-01-09 02.57.50.jpg


Morgonen är på väg.
2017-01-09 03.08.35.jpg


Frukosten som jag kryssade i tidigare serverades. Allt var mycket gott men fick lämna lite korv då magen blev för full!
2017-01-09 03.09.00.jpg


Fantastisk service ombord med perfekt balans av närvaro utan att vara ANA-på. Maten var riktigt bra och drickat serverades i jämn takt samt rekommenderades bättre än på Brussels Airlines där de inte hade koll på vilket vin som passade med vilken mat.

Serveringen tog lite över 1h mot andra bolag då det varit närmare 3h och jag tyckte det här passade mycket bättre med min mat/sov/film klocka. :)


Ett av alla flygplan utanför. Trafiken låg tät över UK, Frankrike och Tyskland.
2017-01-09 04.15.49.jpg


30min innan landning tömde man garderoberna och hängde ut våra jackor/rockar.
2017-01-09 04.28.38.jpg


Vinter här också men som tur är inte lika kallt som Canada.
2017-01-09 04.34.40.jpg


Häftig "kameravy" på IFE när vi flög in. Har inte sett den tidigare. Kunde välja vänster, framåt eller höger.
2017-01-09 04.35.08.jpg


Landat och efter några minuters taxning stod vi parkerade vid gate L11.
2017-01-09 10.45.53.jpg


Nu trodde jag att det var dags att springa till München - Stockholm kärran men så bråttom var det inte....

Del 3 (sista) kommer imorgon bitti.
 
Last edited:
Toppen