Lite tankar om denna upplevelse
The Private Room är avslappnande och väldigt tyst. Jag hängde där mellan 13:00 fram till boarding ca 22:00. Loungen ligger i T3 på Changi och jag hade tänkt ta mig över till T1 för ett bad i utomhuspoolen. Det blev dock aldrig av eftersom jag hade det så bra där jag var. Det blev några utflykter till affärerna utanför loungen och en liten tupplur i ett av ”telefonrummen” inne i Private Room. Det enda jag saknade var ett litet rum för just någon timmes sömn, men i övrigt hade jag en fantastisk dag där. Otroligt god mat och personal som ansträngde sig mkt för att göra min vistelse perfekt. Innan boarding sa jag till mig själv att om flighten bara är ok så gör det inget eftersom jag njutit så mkt i Private Room.
På väg mot boarding tänkte jag på Lufthansas FCT och skjuts till planet, men när jag närmade mig gaten och såg A380:ns alla hundratals ekonomipassagerare som köade kändes det rätt bra att få gå till vår Suites-fil utan kö. Sedan ute i tunneln/landgången när jag svängde vänster in i Suites-gången hörde jag en ekonomipassagerare sucka lite lätt och säga till sin väninna:
”-Suites, oh my!”
Och jag är nog inte en bättre människa än att jag gillar när andra blir lite avundsjuka på mig. Det gör iaf en påmind om hur bra man har det.
Väl ombord hade de direkt koll på vem jag var och tilltalade med mitt namn. Den proffsiga och otroligt trevliga Candice presenterade sig och berättade att det är hon som ska ta hand om mig idag. Sedan kommer den manlige ”in flight managern” (kanske det hette….?) och presenterade sig och erbjöd pre departure drink Krug eller Dom? Jag frågade om det var möjligt att få prova båda och han sa:
”-Självklart, mr Johan Gott!
Jag hade beställt hummern (Boston lobster via Book the Cook) som var jättegod, även om jag tyckte att det var lite för mkt ost på den. Själva hummersmaken försvinner lite då tycker jag, men det var säkert någon tanke med det…
Jag pratade ganska mycket med Candice om allt möjligt och hon visade mig runt i hela planet. Jag frågade om färgerna på deras dräkter och det finns fyra. Man börjar med blå och sedan kommer grön, röd och slutligen lila när man jobbat längst och får mest ansvar. Om jag inte missuppfattade det hela har varje flight en lila ”in flight manager” och varje kabin en röd som är ansvarig för just den kabinen. Någon på forumet kan säkert bekräfta eller rätta mig!
Jag hade Suite 3F som har 3 fönster till skillnad från raderna 1 , 2 och 4 som bara har 2 fönster. Men jag hade säkert haft en lika bra upplevelse oavsett vilket fönstersäte jag suttit i. 8 eller 9 av de tolv sviterna var upptagna på denna flight och när det blev sovdags frågade jag om det fanns möjlighet att få sviten bakom mig bäddad eftersom den var ledig. Självklart, sa Candice och satte igång att bädda.
Min garderob
Jag sov kanon men var inte speciellt hungrig vid frukost utan nöjde mig med lite yoghurt med müsli och frukt. Hade tänkt ta de belgiska våfflorna annars…
Även om personalen var “på tårna” hela tiden kände jag samtidigt att de var avslappnade och trygga i sina roller. De vet precis hur de ska agera och ler väldigt ofta utan att det känns påklistrat. Jag fick en känsla av att de verkligen brydde sig om att deras gäster skulle har det bra och inte bara utförde ett jobb. Det kändes vänskapligt på något sätt. Men samtidigt professionellt.
Efter mkt läsande och youtube-tittande hade jag enorma förväntningar, som jag inte trodde skulle kunna överträffas. Men det var precis vad som hände och jag kan inte sluta tänka på när jag ska få göra detta igen. Sen var ju detta blott min andra First-resa så jag kanske inte blivit skadad och bortskämd än, men jag skulle bli förvånad om någon vettig människa skulle ha något att klaga på efter en liknande upplevelse
Tack för att ni följer tråden! Imorgon blir det Air China ekonomi till Peking.
Extramaterial om ni orkar läsa
Några citat:
När jag klivit ombord:
”-Welcome back mr Johan Gott”
Det säger de väl till alla, men trevligt i alla fall. (Haha, jag har flugit SQ en gång förut, för 9 år sedan i ekonomi

)
Innan Candice presenterade sig frågade hon:
”-Is this a good time to introduce myself?”
När jag första gången under flighten sa ordet tack svarade Candice:
”-Oh, don’t ever say that word again”
Jag:
“-I have a feeling that I’m going to use that word a lot”