Senaste nytt

semilive: Jorden runt på 90 timmar med SQ21/22

Inte riktigt världens längsta flygning

Sitter nu parkerad i Polaris loungen, Terminal C, Newark Airport och har just intagit en Amerikansk frukost inkl. Egg Benedict, pannkakor samt lite vitaminer. Polaris-loungen är för övrigt mycket bra och vid den här tiden relativt öde. Denna lounge är enda alternativet om du flyger internationell business class förstås, då Lufthansa- och SAS-loungerna inte öppnar förrän kl 13. Det var en fördel att jag landade så tidigt då man mer eller mindre kunde springa igenom immigration i Terminal B. Det var dock en intressant upplevelse att konversera med personalen.

Ungefärlig konversation med passkontrollanten i Terminal B.

- Where are you coming from today?
- Singapore
- Are you from there?
- No, I am from Sweden.
- How long were you in Singapore?
- Just a few hours transiting, ten I think before coming back here.
- Why would you do that to yourself?
- Yeah, that's a valid question I guess. Just for fun.
- Do you have a job somewhere in the world Taggen?
- Yes, in Sweden I have a job.
- What do you do there?
- I work in a travel-tech company. Airlines are major clients to us.
- Aha, so someone else paid for your ticket?
- No, not really. Just for fun.
- Ok, so you got a job that allow you to fly around the world?
- You can say that.
- Ok, have fun.

Stackarn så lagom morgontrött ut när vi anlände så han var nog måttligt road.

Efter att rest med Airtrain till Terminal C hamnade jag i en extremt lång kö till säkerhetskontrollen. Jag hade vid detta laget skrivit ut mitt boardingpass för SAS-flighten. Kön minskade dock i snabb takt då de öppnade fler kontrollen. Nedanstående konversation var med kvinnan som kontrollerade mitt boarding pass.

- Your boarding pass sir?
- Sure, here.
Kvinnan tar mitt boarding pass (som visar avgångstid 17:55 i en annan terminal och klockan nu var 0630) och scannar det och jämför med mitt pass och sedan utbrister:
- What the hell?
- Yeah, all lounges are closed in Terminal B
- All?
- Yes, so I have to some here to the United lounge.
- But you have really long time?
- Yeah, but the lounge is really good.
- Alright.

Jaja... lite får man tåla när man faller utanför ramen.

Nu hoppar vi tillbaka till Changi och gårdagens transit. Jag hade alltså drygt 8 timmar mellan SQ21 och SQ22 då vi landade före tidtabellen. Planen var ursprungligen att tillbringa 6 timmar på Ambassador transit hotell men jag hade inte förbokat, vilket visade sig vara en miss då när jag kom dit så var alla rummen upptagna så det fick bli att spendera hela trasfertiden i Silverkris-loungen istället. Inte fy skam iofs. då allt som man behöver finns där inkl. dushar och det var välbehövligt efter 18 timmar i luften.

Silverkris lounge
IMG_5103.JPG

Mat. Här var de inte snabba på att fylla på så mycket var utplockat. Loungen är stor och det var en hel del folk där men jag upplevde det inte som om det trångt.
IMG_5106.JPG

Sittplatser
IMG_5105.JPG

IT-säkerhet. Notera det säkra lösenordet
IMG_5108.JPG

Jag gick sedan på upptäcktsfärd på Changi och måste säga att det är en mycket trivsam flygplats. Höll mig i Terminal 3 hela tiden dock. Blev heller inget besök till fjärilstrådgården.
IMG_5097.JPG

IMG_5098.JPG

IMG_5099.JPG

Jag stötte också på en vägg av whiskey för första gången i mitt liv.
- Ursäkta, jag vill ha just den flaskan högst upp till vänster.
IMG_5101.JPG

Det skrevs en del i live-tråden av mig medans jag väntade på boarding och tiden gick utan så til slut var det dags att ta sig till Gate B7 som ligger ca 5-10 min promenad från Silverkris-loungen. Där var det i vanlig ordning extra säkerhetskontroll efter som vi skulle till det stora landet i... åt vilket håll det nu blir från Singapore. Innanför säkerhetskontroll och passkontroll var det öde vilket naturligtvis förklaras av att planet enbart tar 161 passagerare.
IMG_5113.JPG

Kvällens "Knight Rider", 9V-SGA, alltså inte 9V-SGB som flög mig dit. SGB drog till San Francisco istället.
IMG_5115.JPG

Boardingen var smått förnedrande då jag hade 19K och det innebar att jag fick kliva på genom den bakre dörren med bönderna ;) som åkte Premium Economy. Nåja, jag fick kliva på före dem iaf. Bakre business-kabinen är stooor.
IMG_5121.JPG

Plats 19K med allt vad det innebar.
IMG_5120.JPG

IMG_5118.JPG

Rad 19, observera att mittensätena har mer utrymme.
IMG_5122.JPG

IMG_5129.JPG

Andra egenheter med 19K t.ex. att ett fönster alltid skulle vara täckt samt att skärmen satt högre än vid andra säten.
IMG_5123.JPG

IMG_5125.JPG

Alla bulkhead-platserna är alltså inte lika. Om vi jämför 11K och 19K genom att använda fötterna-på-bänk-med-tofflor-testet så ser vi är det mer utrymme på plats 11K än 19K. Detta märktes framförallt vid läggdags.
IMG_5127.JPG
IMG_4998.JPG

Pushback var enligt tidtabell och en av nattens två kaptener hette Wee i efternamn. Pisskul för honom att komma till USA. Betydlig kortare flygtid i natt.
IMG_5132.PNG

Inför nattens flygning var lobster thermidor förbeställd och jodå, de hade de till skillnad från Thai, inte missat. Det blev naturligtvis Chardonnay till hummern samt champagne.
IMG_5134.JPG

Under natten fick René Artois sällskap av Clarkson och May.

The orangotang
IMG_5133.JPG

Captain slow med soluppgång
IMG_5142.JPG

Spöklik gång längst bak i bakre business-kabinen
IMG_5163.JPG

The golden circle i soluppgång. Tror att det var ljust några timmar iaf. när vi passerade Aleuterna och flög in över Alaska sedan blev det mörkt igen.
IMG_5149.JPG

Soluppgång över motor
IMG_5158.JPG

Solnedgång över motor
IMG_5173.JPG

Matbonanzan fortsatte vid huvudmåltiden och Book-the-cook levererade Rib-eye som faktiskt inte var överkokt. Till detta blev det rött Cabernet-Saouvignon och Portvin till osten.

Chicken-Satay med äpplejuice (!)
IMG_5166.JPG

Förrätt
IMG_5167.JPG

Huvudrätt
IMG_5168.JPG

Ost och vitaminer
IMG_5170.JPG

Dessert
IMG_5169.JPG

Efter andra serveringen fick det bli sova i fyra timmar innan vi landar då jag vill vara vaken iaf 15-16 timmar innan SK904, 17:55 annars kommer morgondagen att bli ett helvete. Jag vaknade väl när det var 2 timmar och 20 min kvar till landning och hade då sovit ca 4,5 timme. Jag låg inte på Clas Ohlson i natt utan provade utan och det var som att sova på ett betonggolv men det gick. Jag upplevde inga problem med att sova i vinkel i stolen då den är såpass bred att du kan ligga raklång. Dock var mina 180 cm på gränsen så om du är längre, kör på 11K, 10A, mittensätena på rad 19.

Vi landade före tidtabellen (vilken är väl tilltagen) och sedan tog äventyret som beskrivs först i posten över och sedan blev det mer mat i Polaris-loungen. De hade också lite smygerotiskt tema i korridoren vid duscharna.
IMG_5178.JPG

Badrummet
IMG_5182.JPG

IMG_5183.JPG

Polaris
IMG_5177.JPG
IMG_5185.JPG
IMG_5187.JPG

Frukost inkl. vitaminer
IMG_5190.JPG
IMG_5191.JPG

Rapporteringsdags
IMG_5194.JPG

Utsikt
IMG_5192.JPG

Flygningen var bra, men inte spektakulär. 19K är så där, undrar om sätet ens kan sägas vara bättre än ett standardsäte. Maten var fortfarande flygplans-mat oavsett förbeställd fancy book-the-cook. Det var inget större fel på den dock och du behöver inte vara hungrig. Att andra recensenter har klagat på upplägget förstår jag ej riktigt då du alltis har refreshments om inte de ordinarie mattiderna passar, vilket gör att du fortfarande har en viss flexibilitet hur du vill lägga upp ditt näringsintag. För min egen del passade konceptet bra men jag lever i en annan tidszon än mina medresenärer. På bägge flighterna passade det mig bra att sova efter andra måltidsserveringen och sedan lämnar de dig ifred fram tills landning och då är det ca 7,5 timma kvar till landning.

Nu bromsar jag här för nu skall jag in till Manhattan för att köpa Jeans och strumpor.

Hörs!

var det dags att ta sig till Gate B7 som ligger ca 5-10 min promenad från Silverkris-loungen. Där var det i vanlig ordning extra säkerhetskontroll efter som vi skulle till det stora landet i... åt vilket håll det nu blir från Singapore.
Det har inget att göra med att ni åkte till USA, mig veterligen så har de alltid säkerhetskontrollen vid gate i Singapore.

Visa bifogad bild 86724 Visa bifogad bild 86723

Parkerad i SAS-loungen och nu råder snöstorm och förseningarna har börjat så vi får se när/om vi kommer iväg.
Så länge vinden (240/20kt gusty 29kt) ligger kvar i parallellbanornas riktning (22L/22R) borde det flyta på hyfsat, förutsatt att det inte blir halt :rolleyes:
Värdig avslutning på episk resa dock, fast i snöstorm i Newark med RKP :p
Tack än en gång för en otroligt underhållande rapport! :)

Edit. Blir du kvar ett dygn så spelar Knickerbockers-76ers ikväll.

Last edited:
Toppen