Sista sträckan
Ja, jag vet. Live-momentet försvann lite när jag inte skrev någon längre post igår men det var alla hjärtans dag och andra prioriteringar som att få tag i rosor och bjuda på middag. Taskig timing från min sida alltså, men nu skall väl den s.k. amenity-kittet knytas ihop och jetlaggen botas för den här gången.
Alltså, jeans och strumpor var det. Jag brukar toppa upp jeansförådet när jag är i USA då priserna, trots dålig dollarkurs, är upp till en tredjedel jämfört med Stockholm på de amerikanska märkena. Jag gjorde det enkelt för mig och tog NJ Transit in till Penn station på Manhattan då Macy's ligger mer eller mindre precis bredvid. Sagt och gjort, klev upp ur min feta loungefotölj i Polaris-loungen för att åka pendeltåg. Idag var vädret betydlig bättre med solsken och nysnö.
Airtrain till airport station
Efter att ha läst den del om att det skulle finnas en airside-shuttle till de andra terminalerna och att den skulle vara svår att hitta, så såg jag en skylt i rätt riktning. Jag nyttjade den inte denna gång då jag åkte till Terminal B direkt när jag kom tillbaka från Manhattan.
Newark Airport Station
En kort promenad från Penn station till Macy's. Det finns säkert bättre shopping i New york men jag var här i våras och jag visste vad jag ville ha så detta blev det.
Empire State (Amerikaner har väl inte hybris?) Buildning
En sko
New York
Temasång
New York's motsvarighet till NK eller nå't.
Efter en utdragen shoppingtur på en dryg halvtimme (jodå, här är vi effektive), så var det dags för lunch på State Grill. Ingen aning innan om den var bra eller ej då jag bara körde Tripadvisor och behövde mat.
State Grill
Så amerikanskt kaffe det kan bli, dvs. vatten med två bönor.
Bardisk
Den här var en miss. Mitt svenska sex-pack klarar inte av amerikanska efterrätter men den vältränade irländaren i baren sålde på mig den ändå. Fördelen var dock att jag var mätt länge och behövde inte äta så mycket mer den dagen.
Besöket på Manhattan blev inte speciellt långt men jag hann också titta på en enorm bild utanför Madison Square Garden föreställande Colgate-Henke göra reklam för Pepsi. Killen är känd i stan, det står klart. Inte dåligt då man har som jobb att i vägen hela tiden, vilket inte är populärt i en stad som New York.
Favoriten tillbaka till Newark Airport och sedan med Airtrain till Terminal B och se där, ett hån, en fin A330 i SAS färger som idag inte behaga flöga till Arlanda utan som jag redan berättat om, var det LN-RKP som var nattens riddare till Arlanda.
Nu gick det undan, säkerhetskontrollen alltså. Då var det loungval dags och jag vet att Lunfthansa Senator loungen kanske är bättre men valde SAS istället och det var en del folk då detta var innan SAS-flighterna till CPH, ARN och OSL.
SAS-loungen, EWR. Vad säger man... ost, skinka och sallad tillsammans med vitbröd kryddat med chips och en banan är tydligen vad SAS tycker är fantastisk loungmat. Studiebesök till Nya Zealand eller Singapore kanske?
Så var vi där, den fula ankungen eller
Lång
Norrman ger-
Rak
Kick i
Pungen om man flyger Business Class. Kärt barn har många namn men 2-2-2 i business class. Jaja... nya upplevelser är alltid välkomna.
Nattens ridare, SK904
Ahh... sent 90-tals design. Filosofin var annorlunda på den tiden.
Fördel, man kan se på två filmer samtidigt.
Fördel två, du kan vara 3 meter lång och sova bra med detta benutrymme
Som sagt, ett skämt. Som tur var hade jag ingen granne så jag plockade den kudden också.
Avdelning delar som satt löst.
¨
En Nokia-telefon från tiden innan iPhone? Nää... handkontrollen till skärmen.
Tandläkarstolen i "sängläge"
Det blir ingen mat denna gång då jag snabbt bytte om till min skumt luktande LH First Class-pyjamas och sov tills det var 53 minuter kvar till landning. Roligare än så blev inte sista benet.
Soluppgång över Svearnas rike.
Pustar ut och väntar på pensionen om 4 månader.
Då var jag hemma igen och i förvånansvärt bra skick då jag rest så fort så någon jetlagg var det inte tal om, utan jag var bara trött då jag inte sovit alltför mycket de senaste tre dygnen. Jag har nog mycket att tacka SQ för A350-900ULR var extremt behaglig att resa med. All tycker man är en mycket konstig person som gör detta men jag tar 37,5 timmar i SQ Business Class all dagar i veckan över t.e.x. 22 timmar i TUI Nordics trånga 767-400 fram och tillbaka till Phuket i Economy-narrow. Säger som passkontrollanten på Newark: - Why would you do that to yourself?
Detta var mina första resor med SQ i Business Class så jag har inget att jämföra med utan kan bara jämföra med SAS och Thai i Business Class och naturligtvis vinner SQ. Leende flygvärdinnor som kallar en Mr. Taggen och lass fram champagnen är bra. De jobbade på bra under 17-18 timmar med att servera och kolla att allt var bra. Stolen har jag redan gått igenom och slusatsen är skit i allt som inte är 11K eller mittensätena på rad 11 eller 19.
SAS är SAS och förutom Pungsparken så var det bra flygningar. Hade också bra crew på både SK903 och 904.
På SK904 frågade de när jag boardade:
-Vet du var du sitter?
- På rumpan, svarade jag
Hur var det då att flyga pungsparken på en nattflygning?
Tandläkarstolen är inte bekväm kan jag konstatera då jag kände av skarvarna mellan stolsryggen och benstödet pga. en "madrass" som kanppast kunde kallas madrass, var så extremt tunn. Det fanns dock en liten fördel och det var att det var fritt spelrum för fötter och ben, vilket inte kan sägas om nya stolen. Mat och dryck har jag ingen aning om då jag sov hela flygningen men den var säkert ok.
Slutord
Efter drygt 50 timmar i luften och 43 333 km inkl. världens längsta flygning så var jag alltså tillbaka där det började. Tack för att ni varit med. Det är kul att skriva live-rapport vilket jag rekommenderar då iaf. jag annars aldrig får tummen ur och skriva något. Vad jag upplevt som svårt är att hålla samma tempo och ton genom hela resan. Det blir lätt att man börjar ambitiöst och sedan mattas det av allteftersom. Kan ha och göra med mängden champagne också. Ni som offrade semesterdagar för att följa mig hoppas fått valuta under dagarna och nästa semester kan ni planera till i början av oktober då nästa maraton börjar. Inte fullt så många timmar i luften men mer lyx.
Tack och bock och nu sjunger den feta damen.
Ha det bra och krama varandra i trafiken!