Senaste nytt

[Semi-live] Weekendresa till Galapagosöarna

Gus

Medlem
Efter två nätter på Galapagos var det så dags för hemresa. Rutten såg ut såhär: Galapagos - Guayaquil - Bogota- London - Stockholm. De första två flygen i ekonomi och de sista två i business/plus. När jag checkade in väskan skulle jag inte få se den på 28 timmar, längsta tiden för mig någonsin.

Screenshot_20230918_140052_Gallery.jpg

Betraktar sjölejon i väntan på flygbussen.

Screenshot_20230918_140109_Gallery.jpg

Ödla utanför flygplatsen.

Screenshot_20230918_140103_Gallery.jpg

Galapagos kaffestout och en empanadas de pollo på Galapagos flygplats (GPS).
 

Gus

Medlem
De två ekonomiflygen gick bra. Väl på plats i Bogota styrde vi kosan mot Aviancas lounge. Den bestod av två delar. En vanlig del och en platinumdel. Vi fick tillgång till den sistnämnda eftersom vi reste i business med Avianca men det var ingen större skillnad förutom att platinum hade lite mer premium dricka samt skönare stolar.

Överlag en trevlig lounge med brett utbud av mat och dryck. Jag tog lite nachos och en Budweieser. Återigen en dåligt tempererad öl. Jag har nog aldrig haft sådan otur med ljumna öl som på denna resan. Eller så är jag bara bortskämd att ha extremt vältempererade öl i kylen i min man cave.

Screenshot_20230921_073116_Gallery.jpg

Nachos med ljummen Budweieser.

Efter någon timme i loungen begav vi oss till flyget som skulle ta oss från Bogota till London med Aviancas dreamliner.

Screenshot_20230921_073123_Gallery.jpg

Avianca 787 Dreamliner.
 

Gus

Medlem
Det har skrivits mycket negativt om Avianca business på forumet och andra resebloggar. Vi hade extremt låga förväntningar men det visade sig bli en mycket trevlig flight, kanske delvis tack vare våra låga förväntningar.

Screenshot_20230921_073127_Gallery.jpg

Sätet var inbjudande och där väntade en madrass, kudde och ett av de gosigaste täcken vi känt på ett flygplan!

Screenshot_20230921_073145_Gallery.jpg

Necessär delades ut vilken innehöll lite smått och gott. Tex en penna och näsdukar vilket man inte alltid får.

Screenshot_20230921_073139_Gallery.jpg

Före start fick man välja på juice, vatten eller bubbel.

Jag är ingen bubbel-person men detta smakade inte som champagne. Senare i menyn såg jag att det stämde.

Eftersom vi hade en sen avgång (jag antar att det var därför) kl. 23.15 så var det inte beräknat att ge oss en fördrink. Ni som läst rapporten kanske har förstått att fördrinken är det viktigaste för mig (i livet). Jag ordnade dock en fin fördrink med en cerveza och en 18-årig rom. Saknade nötter eller chips då jag tycker att en fördrink utan snacks till bara är en halv fördrink.

Screenshot_20230921_073200_Gallery.jpg

Fördrink på Avianca. Romen på de sydamerikanska bolagen håller hög kvalitet!

Serveringen var något stressad men det kan nog skyllas den sena avgången (många ville sova snabbt efter avgång) samt att kabinen var i princip helt full.

Menyn som delades ut var inte av den mer eleganta sorten utan ett vanligt papper med en fram- och baksida. Ska jag vara helt ärlig var det ganska smidigt. Turkish Airlines är lite väl omständiga som ska ha en matmeny och en separat vinlista. Det känns som att halva menyn på Turkish består av te. Hos Avianca är det lite mer rakt på sak.

Screenshot_20230921_073131_Gallery.jpg


Screenshot_20230921_073135_Gallery.jpg

Smidigt med en enkel layout på menyn.

Maten smakade väldigt gott. Langostinos till förrätt. Gott kött till varmrätt. Köttet var något torrt men den supergoda såsen räddade anrättningen. Malbec-vinet satt som ett smäck!

Screenshot_20230921_073150_Gallery.jpg

Det här är vad jag kallar en supé! Full pott till Avianca!

Screenshot_20230921_073155_Gallery.jpg

Salud! Nöjd @Gus i sin nyinköpta Ecuador-matchtröja.


En fin osttallrik avslutade måltiden. Jag frågade efter lite glass också men det var tydligt med antingen eller. Vet inte om det är så alltid eller bara nu när flighten var i princip full? (Glassen på bilden lånade jag från min kompis för fotots skull).

Screenshot_20230921_073203_Gallery.jpg

Colombianerna kan sina ostar!

Efter maten dukade personalen upp ett bord med snacks. Väldigt fint ordnat! Det trodde jag inte om Avianca.

Screenshot_20230921_073206_Gallery.jpg

Fint snacksbord.

Jag tog chips och Cola zero och kollade på Tom och Jerry-filmen. Utbudet av filmer var ganska knapert därav detta filmval. Jag gillar Tom och Jerry men kunde lika gärna se den på fredagsmyset med barnen.

Screenshot_20230921_073211_Gallery.jpg

Mys på hög nivå. Tom och Jerry-filmen rekommenderas starkt!

Före landning bjöds det på ursmarriga fattiga riddare. Frukten till var otroligt smakrik! Kaffet var dock blaskigt.

Screenshot_20230921_073215_Gallery.jpg

Aviancas catering ordnar inte bara fin rom utan de är också mästare på frukost.

På det stora hela en väldigt lyckad flight! Avianca kan inte jämföras med exempelvis Turkish men gott och väl med LOT som jag flög med för några år sedan. Det största minuset var nog att jag knappt kunde ligga utsträckt med raka ben för då slog jag i kanten med fötterna (187 cm lång). Jag bokar gärna Avianca i framtiden. Speciellt med tanke på att det är relativt lätt att hitta 4 platser (ibland fler) på deras flyg.
 

Gus

Medlem
Väl på Londons flygplats shoppades det gin. Därefter hann vi med tre lounger innan planet till Stockholm gick. Vi höll till vid B-gaterna och SAS-kärran gick från A. Vi missbedömde tiden så det blev en språngmarsch från Singapore loungen.

20230919_165226.jpg

Air Canada lounge: Första gången jag provar Cobra på fat! För mig är det här mer exklusivt än den finaste champagnen i världen (jag är en fatölskille).

20230919_162555.jpg

United lounge: biff stroganoff, ostar och en IPA på fat. Smakade bra.

20230919_173211.jpg

Singapore Airlines lounge: de hade någon slags jubileums-gin i loungen. Bartendern svängde ihop en av de godaste GT jag druckit. Wasabinötterna till gjorde inte saken sämre.
 

Gus

Medlem
Sista flyget på resan gick bra. SAS ordnade en fin fördrink som vanligt. Jag gillar allt med SAS Plus förutom att man inte får blockerat mittsäte.

20230919_185213.jpg

Godare fördrink än detta kan man väl inte få?

20230919_185342.jpg

Lax är alltid lax.


När vi landade var bagaget inte på Arlanda. Jag hade det på känn eftersom det verkade för bra för att vara sant att väskorna skulle orka med alla 4 flighterna. Väskan kom från London dagen efter.

Tack att ni följde med på resan! :)
 

Gus

Medlem
Bonusbild. Jag tyckte Galapagos-ölen på flygplatsen var så god och flaskan så snygg varför jag tog med den hem och har den nu som ljushållare. Bra mycket roligare än de flesta souvenirer i krims-krams stånden på Galapagos.

20230921_192544.jpg

För 6 USD fick jag både en extremt god öl och en ljusstake :).
 
Last edited:

Gus

Medlem
@Gus var 20 USD-avgiften den enda obligatoriska avgiften eller var där fler obligatoriska avgifter? Har läst någonstans om 100 USD + 20 USD.
Det är 100 + 20 i USD, cash only. 20 USD betalar du i Guayaquil och 100 USD vid ankomst till Galapagos. Kom i god tid till flygplatsen i Guayaquil!! Kön till att betala 20 USD var lång och långsam när vi var där, var otroligt nära att missa planet (som jag skrev om i rapporten.)
 
Toppen