Senaste nytt

[Semi-live] Weekendresa till Galapagosöarna

Gus

Medlem
Angående den nya säkerhetskontrollen. Finns det fast track för Turkish Airlines på Arlanda? Jag såg ingen skylt till fast track eller att det stod utmärkt på boardingpasset.

Landat i Istanbul nu. Riktigt bra flygning. Startade måltiden med Raki och en Efes. Riktigt gott. Dock så var ölen inte speciellt kall. Har de inte igång kylskåpet på planet medan de städar och tankar planet? :rolleyes: Flygvärdinnan blev lite förvånad att vi ville ha en fördrink på denna flight. Tydligen ingår det inte på sådana här "korta" flighter?

20230914_191741.jpg


Suveränt goda meze till förrätt.

20230914_192352.jpg


Fylld aubergine med tomatsås till varmrätt. Vinet (Syrah) passade riktigt bra till.

20230914_194149.jpg


Avslutade med efterätt och turkiskt te. Efterrätten smakade typ som Tomtegröt. Riktigt god. En av ostarna som serverades smakade precis som Manchego. Dock var den av turkiskt ursprung berättade ombordpersonalen.

20230914_200839.jpg
 
Last edited:

Gus

Medlem
För er som inte vet så bjuder Turkish sina gäster på gratis hotell om vissa krav uppfylls, läs mer här. https://www.turkishairlines.com/en-int/flights/hotel-service/

Efter landning gick vi till hotelldisken på flygplatsen. Killen i disken ledde oss till en shuttle som vi var ensamma i. Vi åkte i cirka en halvtimme och nu har vi checkat in på Sheraton. Imorgon bjuder Turkish på frukost och sedan går bussen tillbaka klockan 10. Helt otroligt fin och smidig service! :) Hotellet är så fint så vi hade lätt kunnat stanna här istället för att åka till Galapagos ;).

20230915_003521.jpg
 

Gus

Medlem
Vi sov som en stock. Galet fint hotell! Vi hann inte med ett dopp i poolen men det turkiska kaffet till frukost gottgjorde för det :)

20230915_093536.jpg


Prick klockan 10 hämtade chauffören oss för färd till flygplatsen.

Jag var på flygplatsen senast 2019 men då hade vi en ganska kort connection. Nu fick jag se det magnifika incheckningsområdet. Fantastiskt pampigt med egen entré.

20230915_110342.jpg


När vi skulle checkas in fick vi sitta i en skinnsoffa. Inte varit med om det förut. Knappt ens på Lufthansa first Class.
 

Gus

Medlem
Landat i Panama City nu. Härlig flight med Turkish i deras A350. Något varmt i kabinen och det var ganska trångt för fötterna, nästan en klaustrofobisk känsla. Ska till Thailand i december med Turkish och då är det gamla kabinen och det ser jag faktiskt fram emot. Förutom dessa småsaker var det en fantastisk flygning!

20230915_142527.jpg

Fantastisk förrätt med avokadosoppa och laxtartar.

20230915_145900.jpg

Jag brukar välja pastan när jag flyger Turkish. De lyckades otroligt väl även denna gång. En fyllig Tempranillo från Spanien inmundigades till den.

20230915_152638.jpg

20230915_163129.jpg

Glass, osttallrik storlek XL och en cognac avslutade jag med till efterrätt.


20230915_184315.jpg

Mellan måltiderna kunde man beställa in ostmacka, chokladkaka och Pringles. Jag testade allt och det fick högt betyg!
 

Gus

Medlem
Före landning fick vi pinfärsk lax till förrätt och en kycklingssallad med curry-creme fraiche till varmrätt, allt smakade riktigt gott.

20230915_173120.jpg


20230915_174451.jpg


Utbudet av filmer var något skralt, jag hade förväntat mig några fler "storfilmer". En kul detalj som min kompis upptäckte var att salt- och pepparkvarnen var magnetisk.

Dessutom hade toaletten tvättfunktion för den nedre regionen, något jag bara upplevt i Japan tidigare.
 

aikelo

Medlem
Före landning fick vi pinfärsk lax till förrätt och en kycklingssallad med curry-creme fraiche till varmrätt, allt smakade riktigt gott.

Visa bifogad bild 145974

Visa bifogad bild 145975

Utbudet av filmer var något skralt, jag hade förväntat mig några fler "storfilmer". En kul detalj som min kompis upptäckte var att salt- och pepparkvarnen var magnetisk.

Dessutom hade toaletten tvättfunktion för den nedre regionen, något jag bara upplevt i Japan tidigare.
I Januari fick vi en helt fabriksny dreamliner till Bali, den hade tvättfuntionen.
Vid hemresan så hade planet 6 år på nacken och den hade inte någon tvätt för "underredet".
Så det kanske är standard på nyare maskiner.

Skickat från min SM-X700 via Tapatalk
 
Toppen