Long-Haul flight 1 av 2 avklarade med TAP.
Denna resa gjordes i en A321 NEO, min förhoppning var att flyga ut med A330 NEO från Lissabon men efter strul och info i loungen i Lissabon blev jag flugen till Porto och fick således åka deras mindre NEO plan. Tråkigt tycker jag, då tanken med resan var att utvärdera båda plantyperna.
Resan i sig var relativt smärtfri och den gick snabbt. Restiden beräknades till cirka 7 timmar mellan Porto och New York. Under denna tiden lyckades det servera en komplett middag och snacks innan landning.
Ska jag recensera TAP i en mening så skulle jag nog säga ”Budget, och inget mer”. Flygning i sig var rolig, och i Business var vi cirka 5 pers som blev serverade av 2 Fa’s. Men kvalité på drinkar, mat, stol håller för mig inte måttet.
Jag åker gärna TAP igen men skulle aldrig vilja betala över 15,000kr/sätet för en tur & retur. I detta fall är det mer värt att kräma ut 2 – 4 tkr mer för att få en plats på Lufthansa, SWISS eller Turkish.
Hur som… Detta var ju en milerun och inget mer.
Flygningen bjöd tyvärr inte på någon champagne, utan TAP serverar en mousserande från Portugal. Den är ok, men för en konnässör inte mycket för världen. Men vafan… Två glas innan middag går ju alltid ned.
Pre-dinner var det bara en FA som ”servade” oss i business, hon var snabb och trevlig. Men kändes ganska ny på jobbet. Trots det gjorde hon allt för att upprätthålla en bra service. Hon blandade Bloody Mary’s, groggade GT och hällde upp bubbel. Allt i en väldigt lugn och fin symbios!
Och tomatälskare som jag är tog jag ju en extra stark bloody mary, som serverades med peppar, salt och tabasco? Aldrig fått tabasco i luften tidigare.
Maten i sig hade mycket att efterfråga. Förrätten + soppan såg riktigt ”dassig” ut, men jädrans vad gott det var där får dem faktiskt 8/10. Medan huvudrätten; har fortfarande inte bestämt mig om det var kattmat eller en rysk kötträtt som blivit kvar från arbetslägren i Sibirien.
Jag valde att skölja ned huvudrätten med båda deras rödviner vilket gjorde att jag mot min vilja tillslut fick i mig allt kött. Här får tyvärr TAP 2/10…
Jag tycker personligen att man inte ska kunna hitta bättre mat i Economy än det man får i Business oavsett flygbolag.
Kvällen fortsatte med att FA hade bäddat upp en säng i stolen bakom mig (efter min förfrågan), och jag gled ned där tillsammans med min frukt & glass detta ankomanerades med Grahm’s 10 Tawny. Fick mig att tänka nu när jag skriver detta, serverar typ inte alla denna Port? Alltså den är så sjukt standard och ”tråkig”.
Vilka fler bolag vet vi som serverar denna? Skriv gärna dem här under!
Nåväl… Roligare än såhär blev det inte, för jag måste erkänna att jag slocknade efter detta! Jag sov skönt i två timmar tills jag vaknade av mig själv då min mat och alkoholklocka ringde!
Jag försökte återigen få liv i WIFI (som förövrigt kostar 150kr per 200MB). WIFI fungerar till och från så mer fokus bör ligga på alkoholen, det är sen gammalt.
Glassen dom tidigare serverat till efterrätt var ruggigt god, så jag började med en kaffe och glass, för att sedan gå över till en Cervesa, Bloody Mary (tydligen Tonic slut, trots att de bara serverat 2st).
Innan landning serverar det Tapas, denna inmundigas med ett stort glas Portvin och film.
Jag är nöjd, lite för nykter efter första resan med TAP. Men nu ska vi ut och göra New York!
Hoppas ni följer med på mer äventyr.
Milage run i TAP är värt, men försök utgå från Lissabon, drick mer sprit och var snäll mot personalen. Jag tror jag fick i mig;
4 glas vin
2 port vin
3 Bloody Mary
2 bubbel
2 Cervesa
Jag är nöjd. Det är alltid viktigt att försöka konsumera för det pris man betalat för att flyga. Vid en awardfare i First är det lätt. Oftast har du 2000kr i skatter, då räcker det med 2 flaskor skumpa. Men här var det 16 tusen som skulle drickas upp och jag måste erkänna mig besegrad!