Senaste nytt
Du kanske redan har planerat det men en sammanfattning av bokningarna och hur du gjorde för att få ihop allt tas tacksamt emot senare :)
Oh, tro mig, den finns redan färdig i ett excelark! Men det är ju inte så skoj om jag publicerar alla saker på en gång ;)

Med det sagt har jag precis landat på IST! Har ni tips på saker att göra här i stan? Jag flyger vidare strax efter 18 imorgon, så har tid att göra stan!

Jag har tidigare bara varit i Istanbul en gång (3h inne i stan), i vintras. Då kikade jag på den stora mosken och promenerade omkring där. Andra roligheter och tips önskas!

Last edited:
Så är det alltså "svensk" rostning av bönorna eller vad?
Det är så jag tolkar det, ja!

Intressant var även att de hade svenska tavlor inne på det kaffehaket:

75659FA2-98C1-47FF-B208-1234D6EC7A02.jpeg

A51A88ED-7708-44A6-94BB-A63797A20686.jpeg

Oh, tro mig, den finns redan färdig i ett excelark! Men det är ju inte så skoj om jag publicerar alla saker på en gång ;)

Med det sagt har jag precis landat på IST! Har ni tips på saker att göra här i stan? Jag flyger vidare strax efter 18 imorgon, så har tid att göra stan!

Jag har tidigare bara varit i Istanbul en gång (3h inne i stan), i vintras. Då kikade jag på den stora mosken och promenerade omkring där. Andra roligheter och tips önskas!

Vilken underbar reserapport, följer med nöje.

Istanbul är en underbar stad. Rekommenderar att besöka någon av alla takbarer och lyssna på böneutropen. Mäktig känsla. Jag gick också en guidad tur på taken på basaren när jag var där, det var häftigt! Ingen aning om hur man bokar en sådan dock då det sköttes av mitt resesällskap. Vill du ta dig utanför turistdelarna är Ortaköy ett trevligt område med många bra restauranger. Kul taxiresa dit förbi Besiktas-arenan, Four Seasons och några stora kända nattklubbar.

Godmorgon vänner!

Måste erkänna att tröttheten har tagit ut sin rätt.
Inte sovit en hel natt i en säng sedan natten till onsdag 29 augusti. Utöver det så har jag bytt tidzon varenda dag sedan 31 augusti.

Aldrig har en ankomst till ett HGI känns så bra som igår kväll. Jag bor på HGI Golden Horn och natten betalades med Hiltonpoäng (vilket är ett återkommande tema på mina nätter på denna resan).

Sitter och njuter av en utomhusfrukost nu och samlar kraft för dagen.

DA2EC6DA-09F3-4919-8EBC-05B86C4BDA6B.jpeg

Det är inga turisstråk här direkt, men måste säga att det är ett väldigt fint område! Speciellt nere vid vattnet. Planen blir nog att promenera in mot Karaköy och troligtvis ta båten över! Tack för tipset.

Ethiopian i Business på en B737-800
Gårdagen flight var som sagt Ethiopian Business mellan Addis Abeba och Istanbul. Flighten utfördes med en B737-800.

Hårdvaran är densamma som Asiana har på sina narrow body-kärror. Enbart recline, men man sitter riktigt bra!

Servicen är densamma som på longhaul, så tänkte att jag inte skriver så mycket om det, mer än att jag var nöjd. Kabinpersonalen levererade riktigt bra igår också. En lätt icebreaker brukar alltid vara att få kabinpersonalen att uttala mitt efternamn ordentligt, innan vi allt som oftast hamnar i beslutet att använda mitt förnamn istället :)

Jag hade hela Businesskabinen för mig själv, med undantag för att piloterna gick ut i omgångar och käkade middag där också.

Några snabba + och -

+ Hårdvaran är bra för att vara narrowbody
+ Servicen är alltid bra på Ethiopian
+ Gott kaffe ombord (detta har många flygbolag svårt med!)
- avsaknad av IFE (även om jag inte brukar använda det så mycket)
- avsaknad av Wi-fi

Här kommer lite bilder:

50336D35-11EB-497D-8DCB-22CC337B30E1.jpeg

645490A1-150B-4079-B1ED-E1E103265919.jpeg

Ping @Brandten - perfekt med en sådan powerbank där ;)

0371E9E5-A29A-4C4A-8BA9-4F20D9D73500.jpeg

X
A29D4401-BA61-476F-85B1-556F29A82186.jpeg

44AC1D37-8F72-4DE1-B5A1-197109D239F6.jpeg

3336C74C-414B-490E-9BF4-6277988F1E1B.jpeg

410B31DF-E221-4901-8BAD-A96DE0A23AE4.jpeg

Och nu till dagens roligaste (för mig iaf) - var är jag på väg idag?

Jag är påväg till huvudstad, men inte största stad. En svensk i staden började sin seniorkarriär hos de svenska indianerna, innan han flög över till Nordamerika för ett annat gäng indianer. Därefter, via ett hopp i Sverige hos de vita lejonen så har nu bytt tema och lyfter lön hos denna Sultan. Det kanske ändå kan vara värt att laika för?

Toppen