Senaste nytt

Semi live reserapport: 50 Years Round The World (50YRTW) Trip

En kort rapport om resan LAX-NRT med AA 169, en 16 år gammal 777-200ER.

Då jag endast hade under en timme på mig från vår gate där Dallas planet stannade till gate 153 så var man ju lite spänd men det visade sig vara onödigt då det endast tog runt 15 minuter att gå dit, jag hade till och med 5 minuter till godo tills boardingen började vilket ju var lysande.
IMG_4704.JPG

Vackra bildspel på stående displayer i terminalen

Boardingen skedde via dörr 2 så det blev en ”vänster sväng” till stol 2J på styrbords sida va planet. Planet kändes ganska skabbigt om man jämför det mot 77W:an som jag flög med från London, iofs hade den nya inredningen men ändå.
IMG_4707.JPG

Business klass avdelningen
IMG_4709.JPG

Min plats under denna resa
IMG_4713.JPG

Stolen som sådan att sitta i var helt ok men ganska obekväm att sova i, hade man den helt vågrät så ”putade” svankstödet ut så mycket att det inte gick att sova alls, så jag hamnade att lyfta upp ryggstödet en bit för jag fick en bekväm ställning vilket känns riktigt dåligt för att vara första klass! TV systemet var ett skämt, skulle varit bättre med en lös Ipad istället, liten skärm som hade ett konstigt rutmönster i skärmen vilket var högst irriterande, svagt!:mad: Nåja, skit i det skulle ändå försöka sova så mycket som möjligt efter maten.

Nå den här gången kom vi iväg som vi skulle utan några missöden, efter den sedvanliga skumpan före avgång fick det denna gången bli en Bloody Mary istället för den sedvanliga GT:n, kanske dumt att bryta en ritual men va fan, ombyte förnöjer och den var god.
IMG_4749.JPG

Till förrätt valde jag Sweet & Spicy Shrimp Lettuce Wraps, smakade riktigt bra men vart wrapsena försvann vet jag int riktigt, kanske man skulle göra dem själv?o_O Nå gott var det iaf. Jag drack rödvin till hela måltiden då jag inte ngn vän av vitt vin (smakar bara surt) och sen blir man ju lagom trött av rödvin oxå. ;)
Vinet jag drack var Dry Creek Vineyard Limited Produktion Meritage, Dry Creek Valley, California. Smakade riktigt gott och jag tyckte det passade bra till maten.
IMG_4751.JPG

Nästa rätt var en Hot & Sour Soup med vinäger som smakade riktigt bra ända tills jag råkade hälla i för mycket vinäger. :oops:
IMG_4752.JPG

Efter soppan fick jag lite Mixed Greens med soltorkade tomater och paramesan ost samt vinäger. Fräscht och gott.
IMG_4753.JPG

Till huvudrätt valde jag Coffee Crusted Beef Filet med rödvinssås, ugnsstekt potatis samt spenat.
IMG_4755.JPG

Maten såg riktigt god ut ända tills jag satt kniven i den, WTF den var nästan stenhård:mad: kan inte förstå hur man kan förstöra en biff på detta sättet. Detta var nog en riktig tavla tycker jag, försökte äta lite men det mesta av biffen fasande emellan tänderna så jag gav upp och åt lite potatis och spenat istället.
Resten av resan gick åt att försöka få lite sömn, gick dock inte så bra med denna stolen. Efter att vi landat på Narita tog jag mig till Hotellet och där stupade ja i sängs.

Om jag skall sammanfatta mina erfarenheter av American Airlines så är de ganska mediokra, skulle aldrig betala för att åka i 1:st med dem fastän många verkar göra det då nästan alla stolar i 1:st var fulla på de rutter jag åkte. Personalen på långflygningarna var tom surare och snorkigare än på Finnair och det vill inte säga lite...:D
Nä nästa gång jag använder mina AAward poäng blir det på ngt annat OneWorld bolag den saken är klar.

Ohayougozaimasu från Intercontinental Osaka, nu har det blivit dax att tacka Japan för denna gång. Det har varit några intensiva dagar men mycket givande och trevliga, jag kommer säkerligen att besöka japan igen dock under lite flera dagar. Tåg kort tror jag man satsat på nästa gång, mycket smidigt och behagligt.
Nu e d dax att checka ut och ta mig till Kansai International Airport, hotellet ordnar med gratis bil till Shuttel bussen. Vi hörs igen då jag hittar wifi.
Sayounara från mig

Då ha man slagit sig ner i Pacific Loungen på KIX vid gate 13, AI 315 avgår vid gate 12 så det kunde inte blivit bättre. Loungen i sig inte så mycket att orda om men jag fick i mig lite näring och vätska. :)
IMG_5120.JPG

Måste säga att det gick mycket smidigt med bussen ut till Kansai Airport.
Från hotellet ordnade de med en "complimentary car" till Skyttel bussen.
IMG_5073.JPG

Väl framme vid "buss terminalen" köpte man en biljett i automaterna (kom ihåg att den endast tar kontanter, 1550 Yen),
IMG_5075.JPG

Därefter är det bara att ställa sig i kön till bussen som går till Kansai, observera att det finns 2 köer men man ser bra vilken som avgår mot KIX.
IMG_5076.JPG

Bussen stannar bara vid terminal 1, utanför dörr D denna gång, vet ej om den gör det alltid eller ej. För mig var d ju perfekt för Air India hade sina checkin diskar vid D1-7. :D
IMG_5102.JPG

Checkin samt security och immigration gick på under 15 minuter, jag var enda personen i securityn när jag traskade in.:)
Nu e d boarding för mig så på återseende vänner.

Om betalning med kreditkort är viktigt, kan du ta tåg via JR line eller Nankai line till Osaka Kansai flygplats (KIX) nästa gång.
De tar emot kreditkort inkl. Amex och Diners.

Nej för mig var d inte viktigt, hotellet meddelade mig redan att "Cash is King", men det var som information till andra som vill använda tjänsten. Känns ju lite dumt om man kommer dit å så har man inte pengar till biljetten.:eek:

• Gilla
Reactions: Gus
Här kommer en liten berättelse om en matupplevelse utöver det vanliga. (VARNING, ganska mycket bilder)

Lite varför jag ville flyga via Japan den här gången var att jag aldrig hann med att äta Kobe biff förra gången frun och jag besökte Tokyo, detta skulle dock åtgärdas denna gång. Sökte runt lite på internet om Kobe biff och om restauranger som hade en smak meny som såg vettig ut och till ett pris som gick att försvara.
Kobe Beef Kaiseki 511 poppade upp ett flertal gånger då jag började leta på nätet, efter några veckors surfande och velande om vilken restaurang jag skulle välja beslutade jag mig att det fick bli 511 som jag besöker. Sagt å gjort, lade in en påminnelse i kalendern så jag skulle komma ihåg att boka plats, det går inte att boka plats längre än ca. tre månader i förväg. Bokningen gjordes till Onsdagen 12 Oktober, 19:00, cirka 2 månader i förväg.
Anlände med taxi till Top grade Kobe Beef paired with exquisite wine -Kobe Beef Kaiseki 511- ungefär 5 minuter före utsatt bokad tid.
IMG_4875.JPG

Restaurangen ligger några trappor ner.
IMG_4873.JPG

Mottagnings kommitté i dörren och kontroll av bokningsuppgifter. (Ni får ursäkta den mörka bilden)
Efter sedvanliga rutiner blir jag visad till mitt bord och blir presenterad för servitören som kommer att ha hand om mig denna kväll.
IMG_4841.JPG

IMG_4843.JPG

Till kvällens måltid valde jag att dricka The Premium Malts (draft) samt för matsmältningens skull, Kubota Manju - Sake (verkligen god sake måste jag tillägga).
IMG_4849.jpg

Efter lite överläggande med servitören om kvällens val av meny så blev det detta, men med tillägget att det var "Female" Kobe Beef vilket var bättre och mörare kött var servitören noggrann med att påpeka.
IMG_4846.JPG

När beställningen var avklarad så förklarade servitören lite om varifrån köttet kommer som jag kommer att äta under kvällen, han förklarade oxå varifrån namnet på restaurangen kommer ifrån. 5 står för biffkvaliteten de serverar och 11 står för marmoreringen på köttet de serverar.
Nå då tycke jag att vi börjar måltiden, jag kommenterar inte hur det smakar då alla vet att "smaken e delad som baken". ;)
IMG_4852.JPG

Sea bream and Kobe-beef rolled by lettuce
IMG_4853.JPG

Seasonal Appetizers
IMG_4856.JPG

Steamed egg mixed Kobe-beef in Matsutake mushroom soup
IMG_4861.JPG

Deep-fried oyster and vegetables
IMG_4864.JPG

Roasted Kobe-beef and variety mushrooms
IMG_4866.jpg

Kiln-baked Kobe-beef sirloin steak(100g)
IMG_4867.JPG

Kobe-beef sushi
IMG_4868.JPG

Dessert, lite osäker på vad han sade att det var men "bollarna" kändes lite som Parfait med olika smaker. Man kunde äta det med sked men enligt servitören skulle man lägga på locket och äta det som en hamburgare...:D
Nu började man bli ordentligt mätt men jag avslutade iaf med en kopp kaffe, ett perfekt avslut på en underbar kväll. Jag är ingen direkt "mat snobb" men detta var en upplevelse utöver det vanliga.
Besöker ni Tokyo, passa på att boka ett bord här och pröva menyn, ni kommer inte att bli besvikna.

Nej för mig var d inte viktigt, hotellet meddelade mig redan att "Cash is King", men det var som information till andra som vill använda tjänsten. Känns ju lite dumt om man kommer dit å så har man inte pengar till biljetten.:eek:
Ifall landar man på Osaka Kansai flygplats (KIX) och planerar att åka till buss båda vägar (till/från flygplatsen), kan du köpa en T/R bussbiljett med kreditkort på Osaka Kansai flygplats.
Det går bara inte att betala bussbiljetten med kreditkort i stan.

Last edited:
Toppen