Senaste nytt

[semi-live] Långweekend på Bali

Skönt man redan har säten klara.

Smutsig strand, massa folk och halvdant väder. Inte alls så det skulle vara i sinnebilden.

Såklart som alltid hundratals folk i vattnet på brädor, kändes inte allt charmigt.

Jaha, händelselöst idag, sova, äta frulle i loungen, packa ihop, checka ut, taxi till flygplatsen, slappa lite i loungen på DPS som är allt annat än lugn.

Charles H som vanligt. Kört den länge nu.

Känns det inte lyx.

Ja då var man här.

Dom som vanligt, sedan en piper heidsieck från first class lounge. Frågade om annat från ”källaren” men hon förstod nada och noll.

Dock va raklöddret slut, ajaj.

Loungen klarar inte ”stryktestet”,

Även på kvällsskiftet så visste ingen något om
”Special champagne” från källarn.

Dom och Krug grand anne på menyn. Som tydligen är standard nu

Amenity kit, ingen aning om det är bra grejer eller ej

Ja, skönt att du är hemma. Det lät lite på dina kommentarer som att du resignerat till likgiltighet lite med kommentarer som "Dom som vanligt", Charles H som vanligt", "Ja, då var man här", "Loungen klarar inte stryktestet" osv. ;)

Jaha, då var de dags att summera ner resan.

Kommer att skriva reflektioner om utses, destination, hotell samt hemresa.

Utresa:
- CPH-LHR-SIN-DPS
Första benet med SAS var vad man kan förvänta, helt ok service, ätbar frukost och relativt händelselöst.
Väl I london så var transit ganske enkel även om det var sec check etc. Tåg till Satelit delen av Star alliance terminalen hade jag inte koll på. Ett tips till andra är att kolla upp vart respektive lounge ligger om man vill testa flera. Det tar lite tid att ta sig mellan. Vi åkte direkt ut mot satelliten då det visade sig vår gav var där. Testade United och Singapore lounger och måste säga jag håller United högre då den var större, ljusare, fräschare och har en stor härlig bar med sjysst utsikt bakom. Dessutom Champagne på förfrågan, vilket andra här iofs fått i Silverkris också..
Tyckte att matubud i United var helt ok också. Det var det förvisso i SQ lounge också, och gillar man singapore sling kanske den är bättre då det fanns glass med den smaken :)

Minus på att de hade 0 koll vad gäller visum och gav oss en scare i onödan. Från att de först menade på vi kanske inte får komma in i landet, till att man kan vara 30 dagar gratis som turist med svenskt pass när vi väl kom dit.. not good.

Resan till Singapore i deras nya A380 är riktigt trevlig. Bra käk, bra service, trevlig personal som hela tiden var på g och fanns till förfogande. Bra IFE med massa utbud, både det senaste och även lite äldre. Stolen är som sagt inget favoritobjekt just pga att man ska ligga diagonalt för att få plats med fötterna. Ibland ville jag bara ligga rakt, men vägrade då jag inte kommer slänga upp fötterna på sätet framför i värsta passenger shaming style.
Skulle jag kunna åka igen? Definitivt? Finna andra alternativ med bättre helhets upplevelse? Tror inte det.

Vidare från Singapore till Denpasar var jag väldigt trött, åt min book the cook burgare och sen sov.
Men återigen allt vad man kan önska sig i form av personal ombord.

Bali som destination.
Denna gången var vi bara där i 3 nätter, och på så kort tid kan jag tycka det var riktigt skönt att bo i Nusa Dua som var lugnt. Stranden superfin, dock bara ok botten till midjehöjd sedan en massa algväxtligheter.
Kuta där vi surfade är ju mer kommers och folk i massor. Mycket bra dag med vår surfguide men hade inget sug alls att stanna kvar där efter lektionerna. Stranden var dock mycket renare än senast vi var där vilket är bra.
Priserna på Bali är ju ett gigantiskt spektrum på allt från mat till tjänster och hotell så man kan nog spara mycket på att läsa på i detalj i förväg.

Skulle jag åka hit igen? Absolut kan jag tänka mig det, i så fall främst för surfing etc. Stränder, miljö och hotell kan jag hitta i Malaysia och Thailand också. Den där allra största charmen med Bali kommer kanske mer om man förälskar sig i djungeln risfälten, eller alla eko-style hotell i Ubud etc. Jag är nog inte helt såld på Bali...

Hotellet:
Väldigt fint hotell med väldigt bra läge med privat strand. Loungen hade frukost som var fantastisk medan evening cocktails var lite sådär, bara lokalt vin, samt lite halvskralt med tilltugg. På vissa lounger kan man ju äta sig mätt (även om det inte är meningen och vad jag vill uppnå) här var det just tilltugg kändes det som.
För övrigt första av ett gäng softiel som jag varit på som inte erbjuder champagne i loungen på evening cocktails. Likaså det enda Sofitel över huvudtaget som inte erbjudit champagne för välkomst vouchern man får som status kund. Lite dåligt, ett brand ska ju hålla samma approach och standard överallt kan jag tycka.
Skulle jag bo här igen? Kanske, känns lite väl dyrt för vad man får just med tanke på värdet på Bali.

Hemresa:
DPS-SIN-CPH
Första benet i 787 var inget direkt som jag kommer ihåg, det kanske låter dåligt men är faktiskt bra, kan inte minnas jag hängde upp mig på något alls så att säga. Fanns ingen book the cook så valde nån lax som smakade bra. Kollade lite film och så vips framme i Singapore.
Där var planen att gå till Myaerotel och hänga vid poolen och kolla på plan från vattnet. Dock så var vädret inte så bra och vi var lite hungriga så gick till Private Room. Åt middag, väldigt gott och trevligt bemötande, lite lång tid kanske efter vi ätit en rätt till de kom igen.
Dock väldigt snabba på att erbjuda bubblet även från First class lounge (som ju rankas lägre som lounge) då jag frågat efter andra sorter champagne tidigare...
Tiden gick, vi duschade, kollade lite film och vips var det dags att gå till gate.
Bra prio boarding, och sedan 10/10 i service ombord.
Kan dock tycka att sängen i all sin prakt är lite "bullig" precis på mitten. Ett tag undrade jag om de glömt en extra kudde där under eller något.. Tycker fortfarande att Lufthansas säng på A340 med den riktiga madrassen de lägger på är den skönaste jag testat... men smaken är som baken...
Krug och Dom Periognon flödade fritt. de var sjukt detaljerade i hur de skulle servera mat, till exempel till frukost ville jag bland annat ha cornflakes och yoghurt, då undrade hon om jag ville lägga ihop det själv eller om hon skulle göra det åt mig? Hmm, vad spelar det för roll liksom, så det var på gränsen till FÖR bra service så att säga, men klanderfritt rakt igenom. Var dessutom bara jag och mrs squeezen så de hade full fokus. Vi sov sedan båda i typ 8h så tror vi var ett lätt sällskap att ha hand om :)

Så då är man hemma och längtar redan till nästa äventyr som kommer nån gång i vinter... x2...

Tack för visat intresse.

En undran åker till Bali under höstlovet planen är att bo några nätter i Nusa Dusa och bara slappa innan vi åker till Ubud.. Har några nätter på hotels.com vad säger ni som varit där vad ska jag boka? Funderar på Westin eller Laguna vilket rekommenderar ni?

Jag har varit på Laguna för ca 8 år sedan på bröllopsresa. Jo, fint var det men förstår inte riktigt varför man skall resa halva jorden för att bo på något där priserna är dyrare än hemma. Tänk dig cocktails för 20€ och restaurangnotor som är 50x vad du betalar om du går ut lite utanför hotellområdet. Har säkert ändrat, men då fanns det till höger om hotellets strand en nästan finare strand där lokala sålde öl för 1,50€. Mycket bättre.

Jag gillade inte Bali säkert just för att vi bodde i Nusa Dua. Det är bara resorts efter resorts, ingen genuin känsla alls och löjligt dyrt. Samma hotell kunde ha funnits var som helst. Då så många gillar Bali så måste det finnas bättre områden.

Är själv tveksam till Bali efter allt man läst här, men frugan vill till Ubud och det fanns 3 poängbiljetter som passade under höstlovet var på Phu Quoc förra året.. Vill börja med några dagar avslappning bara hotell och en ok strand. Är medveten om att det inte är det "riktiga" Bali. Får gå till höger på stranden :) dricker hellre öl på lokalhak än på nån resort men vill ha bra pool strand och en solstol att slappa i några dagar.. Är dock inne på Westin då det kanske är bättre med dottern..?

Toppen