Senaste nytt

[SEMI-LIVE] Hjälp oss välja resmål för en resa "vart-som-helst" i augusti 2022

Var skulle du rekomendera oss att resa?


  • Total voters
    111
Folket har röstat och det är avgjort. Imorgon bär det av för mig och @Mrniceguy till Kapstaden. Som tack för hjälpen kör vi en enklare semi-live här i tråden.

Här är den planerade resrutten.
Share My Trip / Kapstaden, Sydafrika

Vi sammanstrålar på Arlanda imorgon bitti, med positioneringsflyg från Malmö och Luleå. Det fick bli Ryanair’s morgonflyg :)

Eftersom vi båda saknar loungerfarenhet från LHR så har fått bra tips från såväl @Tonton, @jerixon och @palmen. Enligt vår planering har vi 4 timmar på LHR och tänkte då testa loungerna från Singapore/United/Air Canada.

Igår upptäckte vi att Sydafrika tydligen kräver internationellt körkort. Det verka grå bra att hyra bil utan men om något händer kan det tydligen bli dyrt (har jag läst). Som tur var hittade @Mrniceguy sitt kort och fick en glad överraskning att det blir han som rattar bilen denna resa :)

Nu återstår bara att packa!
 
Den skarpsynte kanske tänker, "Men vad är detta för fusk, Saigon vann ju faktiskt omröstningen?!" och det stämmer!
Men...det finns alltid ett men... Mr Holmén´s pass går tydligen ut om 5 månader så det gjorde valmöjligheterna lite färre. Sydafrika, som slutade på en stark andraplats (glöm inte det), kräver endast 30 dagars giltighetstid. I alla fall på deras egna officiella hemsida, även om andra länders myndigheter rekommenderar 6 månader... vad kan gå fel?

Storbritanniens rekommendation - Entry requirements - South Africa travel advice - GOV.UK
Your passport should be valid for at least 30 days beyond your intended date of exit from South Africa, in line with South African immigration regulations. However, some immigration officials still request that a passport should have at least 6 months validity on the date of entry to South Africa.

UD Resklar
- Ambassadens reseinformation - Sweden Abroad
I nuläget gäller att ditt pass skall vara giltigt minst 30 dagar efter din planerade utresa från Sydafrika och ha minst två blanka sidor för in- och utresestämplar. Detta är något som de sydafrikanska myndigheterna kan ändra med kort varsel så kontrollera alltid med sydafrikanska ambassaden eller 'Home Affairs' innan du reser om vad som gäller vid tidpunkten för just din resa.

Sydarfrika Home Affairs - Department of Home Affairs - Travel Documents
Passports must be valid for at least 30 days after the intended date of departure. Passports should also have at least two blank pages for entry stamps. The blank pages cannot include the “endorsement” page at the back of the book. If you need a visa, you must ensure that your passport has two blank facing pages – one for the visa and one for an entry stamp.
 
Nu har resan påbörjats!

Vi har nu klivit på var sitt alternativt för att ta oss till flygplatsen. För mig betyder det 1:24 timme på buss, inkl 1 byte. På en nästan tom buss med avgång 05:33 (linje 31, Älvsbyn-Luleå) har jag rad 1 för mig själv. Bussschauufören, som är en bekant till mig, som har sitt ursprung in närheten av Addis ger mig en bra start på dagen med sitt stora leende. Som alltid blir det ett samtal med fokus på mat och kaffe, men han är lite förbryllad och undrar om jag bara har den där lilla ryggsäcken med mig för en veckas resa i Afrika…

Första flyg blir Ryan Air till Arlanda. Jag fick såklart mittensäte på rad 20 i tombolan och valde därför att byta säte för 85kr (sista raden närmast utgången). Något [user]jerixon[/user] lite subtilt dumförklarade mig för. Undra vad [user]notryan[/user] skulle ha sagt? ;)

8715d3eb6706a309c65b88fd8cf02175.jpg
d5d1f1373d65db220829045ddb063ac6.jpg


b7becb8f66285521a9dc42b488a7d6bd.jpg
 
Last edited:
Nu har resan påbörjats!

Vi har nu klivit på var sitt alternativt för att ta oss till flygplatsen. För mig betyder det 1:24 timme på buss, inkl 1 byte. På en nästan tom buss med avgång 05:33 (linje 31, Älvsbyn-Luleå) har jag rad 1 för mig själv. Bussschauufören, som är en bekant till mig, som har sitt ursprung in närheten av Addis ger mig en bra start på dagen med sitt stora leende. Som alltid blir det ett samtal med fokus på mat och kaffe, men han är lite förbryllad och undrar om jag bara har den där lilla ryggsäcken med mig för en veckas resa i Afrika…

Första flyg blir Ryan Air till Arlanda. Jag fick såklart mittensäte på rad 20 i tombolan och valde därför att byta säte för 85kr (sista raden närmast utgången). Något [user]jerixon[/user] lite subtilt dumförklarade mig för. Undra vad [user]notryan[/user] skulle ha sagt? ;)

8715d3eb6706a309c65b88fd8cf02175.jpg
d5d1f1373d65db220829045ddb063ac6.jpg


b7becb8f66285521a9dc42b488a7d6bd.jpg
Jag ser att mina taggar i tidigare inlägg blir felaktiga (skit Tapatalk). Taggar därför vederbörande i detta inlägg istället. @jerixon @NotRyan
 
Toppen