Senaste nytt

(Semi-live) Från vinterkängor till flipflops: till BKK med SAS

eddo

Medlem
Då var dagen kommen, endast några timmar kvar innan vi beger oss ut mot LLA.

Vår ursprungliga bokning var en Star Alliance award med LH/TG/OS i business. Rutten var LLA-ARN-MUC-BKK och BKK-PVG-VIE-ARN-LLA. Efter att SAS tidigare i december släppt bonusplatser på egna flyg lyckades vi boka om till SAS istället. Det släpptes en hel del platser under hela dec/jan men det gällde att vara snabb. Till att börja med hann jag endast knipa plus ut och business hem. 22/12 dök dock även dagens utresa i Business upp och efter lite om och men med lite sedvanlig panik och stress dagarna före jul (https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-det-här-har-ni-gjort-bra™.2736/post-1107439) lyckades vi få den biljetterad.

Det blir alltså SAS hela vägen. Nytt för mig är att det blir första gången i SAS business vilket ska bli kul! Nästan alla tidigare bonusresor har, främst pga platstillgång, skett med partnerbolag och då främst Lufthansagruppen under *A-tiden. Enda undantaget var SAS Plus EWR-ARN i somras. Då var jag inte jätteimponerad men det var nog främst för att jag åkt första klass FRA-EWR dagen innan...

En kraftig förkylning under julhelgen med efterföljande bihåleinflammation låter vi inte stoppa oss. Nätläkare är ofta omdebatterade men det är inte många andra som svarar och skriver ut läkemedel på 30 min kl 02.30 en söndagsnatt!

Snart åker vi!

Last edited:
Medan alla sitter och trycker F5 passade jag på att ta en sista promenad på isen inför resan. Det kan vara fint hemma också!
PXL_20241230_074318002.MP.jpg
PXL_20241230_071232167.jpg
PXL_20241230_072312485.jpg
Nog tjatat om annat, nästa inlägg blir reserelaterat. ;)

Ombord SK9, något försenade efter att ett snöväder dragit in vilket gjorde att inkommande flight fick avvakta lite med landning. Klarnade dock upp innan vi lyfte. I övrigt relativt händelselös flight som vanligt på denna sträcka.
PXL_20241230_131449570.jpg
Gillar faktiskt den Yuzu ginger sandwich som serverades. Tycker fortfarande att det är tråkigt att de bytt ut Ringi på shorthaul menyn även om alternativet (Englamust) är ok.

Avvaktar lite med det riktiga fikat.

Ombord SK9, något försenade efter att ett snöväder dragit in vilket gjorde att inkommande flight fick avvakta lite med landning. Klarnade dock upp innan vi lyfte. I övrigt relativt händelselös flight som vanligt på denna sträcka.
Visa bifogad bild 161234
Gillar faktiskt den Yuzu ginger sandwich som serverades. Tycker fortfarande att det är tråkigt att de bytt ut Ringi på shorthaul menyn även om alternativet (Englamust) är ok.

Avvaktar lite med det riktiga fikat.

Kul med liverapport!
Ja, håller med Yuzu ginger är riktigt god!

Fick aldrig igång wifi på flighten ARN-CPH men det fanns inte mycket att rapportera heller. Mikkellern smakade precis som vanligt. Något stressat crew. Relativt skakig inflygning till CPH till min flygrädda sambos förtret. Har konstaterat att KBT ej fungerar på henne.

Nu på plats i loungen CPH. Tycker överlag loungerna fått ett lyft senaste tiden men inte mycket spännande här just nu. Tråkigt att SAS inte kan erbjuda bättre viner. Hoppas det förbättras i och med planerna på ny lounge.

Hade som sagt egentligen utresa i Plus imorgon med övernattning på ARN men när platserna i business på dagens flight dök upp försökte jag boka LLA-ARN-OSL-CPH-BKK eftersom det inte fanns bonusplatser direkt ARN-CPH. Godkändes inte vid biljettering men vi är tacksamma till den agent som då "låste upp" platserna på SK1429. Blev egentligen så bra det kunnat bli, vi får åka Business på långa benet, slipper övernatta på ARN och slipper omväg via OSL. Blev väldigt positivt överraskad av det!

Drygt 4 timmar till boarding på SK973.
PXL_20241230_174902311.jpg

Last edited:
Menyn känner säkert de flesta här till men postar ändå kvällens meny ifall att någon finner det intressant.

Valde att förbeställa huvudrätt för att inte riskera att den är slut eftersom vi sitter längst bak i business.

Attachments

• PXL_20241230_225255558.jpg
    PXL_20241230_225255558.jpg
    {memory} MB · Visningar: 274
  • PXL_20241230_225304935.jpg
    PXL_20241230_225304935.jpg
    {memory} MB · Visningar: 281
  • PXL_20241230_225334216.jpg
    PXL_20241230_225334216.jpg
    {memory} MB · Visningar: 249
Toppen