Dags att sammanfatta resan lite nu när jag strax är halvvägs, dvs jag kommer nå min destination Barcelona om några timmar där jag har ca 24h innan jag ska "hem" igen.
Allt började som sagt med att BA hade ett väldigt fördelaktigt pris från Johannesburg till Barcelona, omkring 8000 för en tur och retur i First. Så fort jag såg denna deal någon gång i oktober förra året så bokade jag bara random datum i juli då jag vet att jag kan få semester då. Om man skulle få behålla biljetterna eller inte var oklart då jag råkat ut för att British Airways har cancellerat liknande biljetter tidigare för mig. Veckor och månader gick och folk började flyga på dessa bokningar så jag började titta på hur jag skulle kunna ta mig till Johannesburg på ett vettigt sätt mitt i sommaren.
Det mest logiska till en början var att försöka boka en Eurobonus award tur och retur till Sydafrika för att få ihop denna resa, men platserna i First är ju väldigt begränsade och det går åt 165k poäng i business vilket jag tycker är lite mycket när man får ut mycket mer för poängen om man flyger till Asien. Här någonstans börjar det även att komma information om att ANA A380 på Tokyo-Honolulu skulle börja släppa awards i början på 2019. En snabb titt på award-tabellen igen visar 285k i First till Sydafrika eller 250k i First till Asien. Nu börjar vi prata bra värde för poängen med tanke på vad det kostar om man bara skulle åka Tokyo-Honolulu jämfört med att åka hela vägen till Sydafrika.
Efter några samtal med Tallinn så godkänner de inte att resa via Asien när man ska åka Honolulu-Sydafrika, trots att den vägen är närmre än att åka österut via USA/Europa och ner till Sydafrika. Det kom dock upp som alternativ på SAS sida för att boka star alliance award så det var til slut OK att få åka via Asien. Nästa problem är då att de inte tillåter blandade klasser, ridå och bara att ge upp.
Istället ringer jag vanliga supportne runt jul-ledigheten och de har inga problem att boka min önskade rutt och kan även applicera vouchern till min förvåning. Sydafrika-Asien är en trång sektor att få ihop, fanns väldigt få datum som skulle passa med min bokning jag gjort med British Airways så det var viktigt att få till någon form av resa tillbaka vilken jag lyckas med genom att boka följande rutt i business
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Nu var det bara att vänta på att ANA skulle släppa awardplatserna till Flying Honu. Klockan 15 den 10 januari så släpptes platserna och de gick åt fort som f*n, lyckas inte få ihop något som passar riktigt men efter att ha pratat med vanliga SAS (då Tallinn vägrade röra den då de inte gjorde orginalbokningen) så lyckas jag få till 4 flighter från Johannesburg till Honolulu. JACKPOTT!!!! Eller vänta nu, Singapore kör med married segment, har man två Singapore flighter efter varandra så binds de ihop och man måste avboka båda, dvs JNB-SIN-MEL satt ihop och jag kunde inte riskera att bli av med JNB-SIN då det inte fanns några andra alternativ att åka den sträckan. Killen på SAS visar sig dock att vara en stjärna, han ber mig vänta i luren och ringer sedan till någon på Singapore Airlines, 10 minuter senare har de lyckats splitta min married segment och kunde då boka av SIN-MEL-LAX-HNL och istället ändra till SIN-BKK-NRT-HNL. Lyckan är självklart total, jag får in Thai First till Bangkok med A380 (även om det är tidiga flighten) och sedan ANA A380 i First till Hawaii. Komer även ha lite tid att besöka Jet Lag club i Narita.
Som många av er har gissat tidigare så kommer jag att få testa Flying Honu i First om några dagar, om nu inte något skulle hända på vägen.
Nu kvarstår ju bara att man även skulle behöva ta sig till Hawaii, men här hade jag en plan klar sedan tidigare att om jag fick ihop min Eurobonus Award skulle jag köra en TP-run till Hawaii med British Airways/American Airlines/Finnair. Kostar ca 23000 i business och med maximering drar man in 1080TP på att åka tur och retur ARN-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL.
Med denna TP run samt den resa i First med British Airways som startade det hela så drar jag in 1580TP, dvs jag blir Emerald igen inom OneWorld (British Airways Gold) i nästan 2 år.
Så för att summera vad som görs under denna resa är det att:
- Testa ANA A380 i First
- Flyga in Emerald inom OneWorld (blir mindre anledningar att flyga SAS och maxa Eurobonus framöver)
- Flyga två varv runt jorden (ARN-BCN tur och retur men via Sydafrika och Hawaii)
Sitter just nu i Galleries First på LHR T3 i väntan på att flyga sista flighten på "utresan". Har inga direkta planer väl på plats, blir väl några vattenhål samt att kanske besöka restaurangen vi åt middag på förra året under Barcelona-resan för att se om de är intresserade av att ha oss som gäster igen.
Innan jag kommer hem igen måste jag även dricka 20 nya unika öl för att ta unika öl 3000 under denna semester. Kanske blir i Bangkok på vägen hem om det nu inte är torrlagt igen pga någon buddhist högtid.