Senaste nytt

[Semi-live] Den ”enkla” vägen till BC-träffen i Barcelona.

Doctor-X

Medlem
Prolog:
Sedan LH statusmatch för SAS EuroBonus gick live i somras har jag försökt hitta vettiga alternativ för att göra 6 förhållandevis snabba segment. Det var många sökningar på bla Ancona, Florence, Sibiu men inget klaffade riktigt med jobb, jourer, andra resor, planer och livet som nybliven pappa samt att jag bor ~3h bort från närmsta flygplats som huserar LH-gruppen. När jag till slut efter lite pusslade fick ledigt från jobbet (ledighet under höstlovet v44 och angränsade helger är mer eller mindre vigda åt kollegor med barn i skolåldern) och även fick ett grönt ljus hemifrån att åka på BC-träffen i Barcelona, började jag leta efter en någotsånär rolig resa som skulle ta mig igenom de 6 segment jag behövde. Ytterligare många timmar spenderades åt att planera och leta flygbiljetter och även hur jag skulle ta mig till utgångsflygplatsen. Tillslut hittade jag en rutt som funka och som i slutändan blev billigare än det enklaste alternativet (LPI-AMS-BCN) jag övervägde en kort stund då nivåpoäng med SAS hägrade något (med facit i hand hade detta alternativ tagit mig till 5 bolag med Skyteam innan 31:a dec = 10.000p).
Resan består av diverse färdmedel, många enkelbiljetter och en med ett stop, det finns utrymme för viss felmarginal men förhållandevis ett något tight program (hoppas det går vägen, ingen minns en fegis)!

Nu börjar resan iaf och jag tänkte försöka köra någon form av semi-live uppdatering tills att jag når Barcelona! Detta är även min första reserapport så vi får väl se hur det går :)

IMG_6207.jpeg

Vi lämnar viken i väster och reser västerut mot Höglandets järnvägsknutpunkt.

IMG_6209.jpeg

I sann @011430121 anda inleder vi med en Coca Cola Zero!

Vad är det för tåg?? Ser ju inte direkt modernt ut...

Precis Snälltåget! Precis ankommit till Malmö!
IMG_6214.jpeg

Då det behövs några jordgubbar innan 19:e november föll valet på Quality Hotel The Mill med Mecenatrabatten för det facila priset 900kr (Comfort vid Centralen var slutsålt via mecenat). Nytt hotell för mig i Malmö!

Första Strawberry hotellet jag bor på som faktiskt ville se mecenat medlemskapet.

IMG_6215.jpeg

Uppgraderad till ett familjerum. Tycker det är synd att man inte längre kan använda kupongen på 125kr på snacks (vet att det var längesedan de ändrade men stör mig fortfarande när man kommer sent och inte vill ha en hel sallad), blev en Ramlösa och typ världens största chockad mousse (min hand får vara referens punkt).

IMG_6216.jpeg

IMG_6217.jpeg

Nu dags att sova, tidig morgon imorgon då äventyret fortsätter och då med flyg!

Tycker det är synd att man inte längre kan använda kupongen på 125kr på snacks (vet att det var längesedan de ändrade men stör mig fortfarande när man kommer sent och inte vill ha en hel sallad), blev en Ramlösa och typ världens största chockad mousse (min hand får vara referens punkt).
Tips! Om du bor i Stockholm, boka på Hobo där får man nyttja vouchern till allt i den lilla ”kiosken”.

Uppe med tuppen, kl 04:25 ringde väckarklockan. Snabb dusch, borsta tänderna, etc för att sedan med raska steg ta sig tillbaka till centralstationen.

IMG_6218.jpeg
IMG_6219.jpeg

Dags för nästa anhalt där en grön (fast som idag är vit) tysk buss som ska ta mig över och under både sund och peppar.

Efter en snabb busstur (32min, enligt tidtabell 40min) över bron är jag framme på Kastrup. Valet föll på Flixbuss denna gång för 99kr, då jag hade en voucher på 95kr från en tidigare avbokning som skulle förfalla vid nyår.

Jag var den enda i CPH Fast track fållan så igenom på <1min. Snabb sväng genom Duty Free för att testa en ny parfym. Nu Aviator loungen som är ganska full. Nog 10år sedan jag var här sist (de har byggt om men känner igen vissa delar ändå). Som ledtråd flyger jag vidare med ett av bolagen som ingår i Senator challenge, men som inte tecknat avtal med SAS loungen.

Nästa destination erbjuder välkänd grotta och är hemstaden för Maria Skłodowska innan hon blev frankofil.

IMG_6220.jpeg
IMG_6221.jpeg
IMG_6222.jpeg
IMG_6223.jpeg

Toppen