Senaste nytt

[Semi-live] Den ”enkla” vägen till BC-träffen i Barcelona.

Första segmentet avklarades utan bekymmer och exakt enligt tidtabell. Jag har nu anlänt till ett väldigt dimmigt WAW. Det var LO460 som tog mig från ett lätt dimmigt CPH, men så fort vi började klättra över molnen blev det en fantastiskt fin soluppgång (take off under soluppgång har alltid varit något speciellt för mig).

IMG_6230.jpeg

CPH

IMG_6231.jpeg

Soluppgång

IMG_6236.jpeg

Dimmigt på WAW

Trots att jag varit i Polen otaliga gånger genom åren har jag aldrig tidigare flugit LOT, så det blev en ny trevlig bekantskap.

Vet inte om det är SEN-statusen eller bara tur, men fick ingen stolsgranne på 9B. Planet är förhållandevis fullt och jag samt någon enstaka till har egen stolsrad. Ingen uppgradering eller övrig extra recognition som SEN. Plus för skönt lädersäte, förhållandevis bred stol, riktigt eluttag under stolen och bra benutrymme. De har även kvar ett magasin (trodde de var helt borta sedan Covid?) - mysfaktor att få läsa om flottan och titta på destinationskartan. När jag var barn och flög med mina föräldrar brukade vi alltid titta på destinationskartan i flygbolagensmagsin och jag fick pekar vart jag helst skulle vilja åka.

IMG_6224.jpeg

Ingen varm handduk, men LOT bjuder ändå ”the next best thing” en disinfektionsservett (tycker det alltid det borde erbjudas, det kan vara rätt sunkigt och då är det skönt att kunna torka av)! Doften av sprit är ju familjärt för mig som nog spritar händerna 20-30x per dag (om det räcker?), så känner mig som hemma direkt!

IMG_6232.jpeg

Så snart vi är på marschhöjd servers kaffe/te samt stilla/bubbel vatten samt en liten hallonkaka. Trevligt och glatt polskt crew. Jag övar på min polska när de tar beställningen och får beröm för mitt uttal, även om det lyser igenom att jag på intet sätt har polska som modersmål när jag brister i grammatiken och de svarar tillbaka på engelska.

IMG_6235.jpeg

Tycker detta är trevligt att det bjuds på något litet även i eco och det krävs inte så mycket för att det ska kännas som att man faktiskt reser med ett legacy-bolag jämfört med LCC.

För intra-europa i eco får min första LOT-flight 5 av 5 piwo!

Nu väntar grottan, men trots den tidiga timmen är det nog ändå dags för resans första öl!

Som bonus för den intresserade är alltså Maria Skłodowska mer känd som Marie Curie.

Första segmentet avklarades utan bekymmer och exakt enligt tidtabell. Jag har nu anlänt till ett väldigt dimmigt WAW. Det var LO460 som tog mig från ett lätt dimmigt CPH, men så fort vi började klättra över molnen blev det en fantastiskt fin soluppgång (take off under soluppgång har alltid varit något speciellt för mig).

Visa bifogad bild 158453
CPH

Visa bifogad bild 158454
Soluppgång

Visa bifogad bild 158455
Dimmigt på WAW

Trots att jag varit i Polen otaliga gånger genom åren har jag aldrig tidigare flugit LOT, så det blev en ny trevlig bekantskap.

Vet inte om det är SEN-statusen eller bara tur, men fick ingen stolsgranne på 9B. Planet är förhållandevis fullt och jag samt någon enstaka till har egen stolsrad. Ingen uppgradering eller övrig extra recognition som SEN. Plus för skönt lädersäte, förhållandevis bred stol, riktigt eluttag under stolen och bra benutrymme. De har även kvar ett magasin (trodde de var helt borta sedan Covid?) - mysfaktor att få läsa om flottan och titta på destinationskartan. När jag var barn och flög med mina föräldrar brukade vi alltid titta på destinationskartan i flygbolagensmagsin och jag fick pekar vart jag helst skulle vilja åka.

Visa bifogad bild 158456

Ingen varm handduk, men LOT bjuder ändå ”the next best thing” en disinfektionsservett (tycker det alltid det borde erbjudas, det kan vara rätt sunkigt och då är det skönt att kunna torka av)! Doften av sprit är ju familjärt för mig som nog spritar händerna 20-30x per dag (om det räcker?), så känner mig som hemma direkt!

Visa bifogad bild 158457

Så snart vi är på marschhöjd servers kaffe/te samt stilla/bubbel vatten samt en liten hallonkaka. Trevligt och glatt polskt crew. Jag övar på min polska när de tar beställningen och får beröm för mitt uttal, även om det lyser igenom att jag på intet sätt har polska som modersmål när jag brister i grammatiken och de svarar tillbaka på engelska.

Visa bifogad bild 158458

Tycker detta är trevligt att det bjuds på något litet även i eco och det krävs inte så mycket för att det ska kännas som att man faktiskt reser med ett legacy-bolag jämfört med LCC.

För intra-europa i eco får min första LOT-flight 5 av 5 piwo!

Nu väntar grottan, men trots den tidiga timmen är det nog ändå dags för resans första öl!

Som bonus för den intresserade är alltså Maria Skłodowska mer känd som Marie Curie.
Känner igen mig i att drömma till olika destinationer när man tittar på dom olika i liknande magasin ombord på flyget. Massa olika ställen man ville besöka och många av dom har jag haft förmånen att besöka som äldre :) Ha en god fortsättning på turen till Barcelona :)

Känner igen mig i att drömma till olika destinationer när man tittar på dom olika i liknande magasin ombord på flyget. Massa olika ställen man ville besöka och många av dom har jag haft förmånen att besöka som äldre :) Ha en god fortsättning på turen till Barcelona :)
Samma här. Det gör jag fortfarande, öppnar destinationskartan samt översikten över flottan.

Så vart bär det av härnäst? Att flyga till EZE har länge varit på min önskelista, men från WAW finns det inga såna flyg (jag dubbelkollade på destinationskartan, annars hade det blivit pinsamt). Näst bästa alternativ? Istället för enkelt blir det reserverad.

Enligt Google utlovas stängd lounge på nästa anhalt, men med ”UNLIMITED FOOD AND BEVERAGES PROVIDED” på angränsade plats. Blir spännande!

Last edited:
Så vart bär det av härnäst? Att flyga till EZE har länge varit på min önskelista, men från WAW finns det inga såna flyg (jag dubbelkollade på destinationskartan, annars hade det blivit pinsamt). Näst bästa alternativ? Istället för enkelt blir det reserverad.

Enligt Google utlovas stängd lounge på nästa anhalt, men med ”UNLIMITED FOOD AND BEVERAGES PROVIDED” på angränsade plats. Blir spännande!

RZE istället för EZE?

RZE istället för EZE?

Rätt, RZE!

LO3809 tog mig WAW-RZE med en gammal 737-800. Uppgraderad från Eco till Business och placerad på 1A, SEN-statusen gav utfall! Dock samma servering i business som i eco, hoppades på en polsk öl men icke! Tur att man fick vätskepåfylling i loungen. Ingen våtservett heller!

IMG_6241.jpeg

Bussgate, där vi blir sittandes på bussen vid terminalen i minst 20’. Efter 20’ ramlar det in en förvirrad britt som jag tidigare såg i loungen häva både öl och fin fika. Som vanligt vid bussgate är det kaos när man kommer till planet - pensionärer som tränger sig väskor som placeras hejvilt i hatthyllan.

Ytterligare en flight med trevligt polsk crew. Även här försök till att prata polska och det måste varit mindre tydligt att jag inte är så bra, för här började stolsgrannen på 1C konversera på polska efter beställningen. Förstod kontexten men har svårt att svara annat än enkla meningar så bytte snabbt till engelska. Han skrattade och undrade över hur jag lärt mig polska och frågade vad jag skulle göra i Rzeszow. Förklarade att jag skulle resa vidare till Barcelona, varpå han blev väldigt konfunderad och menade på att det går inga flyg från Rzeszow till Barcelona. Han har så rätt, så pluspoäng där! Jag förklarade min rutt och syfte, varpå han blev ännu mer som ett frågetecken. Han önskade mig lycka till efter att vi landat.

Nu landat i ett soligt Rzeszow. Totalt blev förseningen ca 40min - men det fanns utrymme för sånt!

IMG_6242.jpeg

Bredvid landningsbanan stod det flertalet luftvärnssystem uppradade, militärbas eller bara pga närheten till Ukraina?

Segment 2 med LOT får 3,5 av 5 piwo!

RZE är en förhållandevis liten flygplats. Som tur ingen bussgate här utan man gick av planet och fick sedan gå ca 50m och man kommer då direkt in i bagagehallen. Så det var bara att knalla ut genom tullen och upp för rulltrappan och igenom säkerhetskontrollen. Ingen kö och igenom på ett nafs.

IMG_6244.jpeg

IMG_6245.jpeg

Det finns 4 gater, en liten duty free, ett café samt då en lounge som är stängd pga renovering. Den temporära loungen är belägen i anslutning till caféet och det var verkligen obegränsat - man fick välja vad man ville från kaffesortimentet (mat som dryck). Sen fanns det även ett bord bakom repen med fin fika! Valet för givetvis på en polsk öl (eftersom det inte blev någon på flyget) och Polens variant på pizza Zapiekanka. Sen tyckte servitören att jag givetvis skulle ha en cappuccino också.

IMG_6246.jpeg

IMG_6248.jpeg

IMG_6247.jpeg

Nu är det strax dags för boarding av nästa flight, som ska ta mig till destination där det utlovas mer öl och en fest!

Last edited:
Toppen