Senaste nytt

[Semi-live] Ännu än tomte till Chicago (eller vem drog proppen ur SK-IT)

palmen

Moderator
Om några har tråkigt i Chicago kan vi dricka öl
 
Vi är många i Chicago till helgen alltså. Hur många har fått sina flyg inställda hittills? Denna vecka so far har de ställt in 2st sk943 från cph och 1dr sk945 från Stockholm. Ingen dag har båda flygen gått även om det jusg nu är planerat för båda från fredag då känns det inte direkt oväntat om någon av dem ryker där..
Aj då, såg att flighten från Arlanda är inställd idag med. Bokas folk om till flyget via Köpenhamn då så ifall? Varför ställs flygen in?
 

mha321

Medlem
Aj då, såg att flighten från Arlanda är inställd idag med. Bokas folk om till flyget via Köpenhamn då så ifall? Varför ställs flygen in?
Japp. Det verkar som de är så tomma att de bara lär en och flyttar över folk. Även efter hopslaget verkar det inte bli fullt där framme i flyget åtminstone, så alla som vill lär kunna bli ombonade den vägen.

Det var ju någon för några dagar sedan som rapporterade typ 50 pax totalt på hela flyget... Då blir helt plötsligt det trånga segmentet mellan Arlanda och Kastrup vid en ombokning. Men där finns många flyg.
 
Japp. Det verkar som de är så tomma att de bara lär en och flyttar över folk. Även efter hopslaget verkar det inte bli fullt där framme i flyget åtminstone, så alla som vill lär kunna bli ombonade den vägen.

Det var ju någon för några dagar sedan som rapporterade typ 50 pax totalt på hela flyget... Då blir helt plötsligt det trånga segmentet mellan Arlanda och Kastrup vid en ombokning. Men där finns många flyg.
OK, får vara beredd att sälja min Chicago - Toronto - biljett på söndag då om jag blir tvungen att flyga via Köpenhamn...
 

Taggen

Medlem
Vaknade upp efter 12 timmar av sömn då jag inte sovit på 24 timmar när jag kom fram till hotellet. Trist väder idag så det blir nog inomhusaktiviteter idag.

Utsikt från rummet.
FACAF9D4-1DD1-4BCA-8C7F-50FE88AC39B7.jpeg


165 SEK :D
0FB023FC-BE69-42A0-8A12-DE9E53B6E95B.jpeg
 

Taggen

Medlem
På Kastrup väntade jobb då jag undvek att ta ut någon semesterdag och därav min önskan att boka ett tidigt flyg från Arlanda till Kastrup och ha en arbetsdag innan SK943. Vi landade i tid så jag passade på att sätta upp läger i Gulddelen av loungen så långt bort som möjligt från mat delen men inte in mot den del där toaletterna ligger och du har utsikt utår utan den rakt motsatta delen där det bara är bord och inga soffor och betydligt tystare och du har utsikt mot terminalen. Det ligger även två Guest Office här borta som jag fick ockuperat senare under dagen som tidigare nämnts, vilket var tur då det vara många planerade och oplanerade möten på agendan. Det blev alltså inte så mycket tid över till annat då sista mötet slutade 14:50 och boarding började 15:10.

IMG_7339.jpg


Jag han dock med några bilder på dagen vego (till deras försvar, det fanns köttbullar som inte var vego men inte fastnade på bild) samt baristan som alla på BC känner så väl. Finns nog inte så många mm kvar i denna lounge som inte är fotograferade. Skulle vara toaletterna då. Man kan säga mycket om SAS lounger men den här på CPH är mycket bra om man vill spendera en längre period här som i mitt fall innebar mer eller mindre en hel arbetsdag.

Kaninkört

IMG_7343.jpg


Mer veganskt

IMG_7344.jpg


Baristan duckar just i detta ögonblick tror jag.

IMG_7345.jpg


När det var dags för boarding så dök gate E135 upp vilket lät långt bort och jodå det motsvarade ungefär avståndet Malmö-Stockholm. Osäker på om man kan komma längre bort på Kastrup än denna gate. En Chicagoflight i februari är dock allt annat än välfylld och detta var den enda flighten kvar för dagen från denna pir så kan inte påstå att varken passkontroll eller fylla i extrapapper tog speciellt lång tid och jag har nog aldrig haft bättre timing till boarding än denna gång då de ropade ut att boarding startade precis när jag anlände till gaten och därmed blev den första passageraren att kliva ombord när väl gatepersonalen samlat in det där extra pappret som USA kräver numera. De vill att man skriver under ett papper på att man är vaccinerad istället för att kolla vaccinationsbevis????? Fråga mig inte men för mig framstår det som svårt att förstå lite men det var väl mest för de som inte var vaccinerade som nu hade fler rutor att kryssa i.

Motion

IMG_7346.jpg


Först ombord

IMG_7347.jpg


Nåväl, väl ombord så fick man pusta.
 

Taggen

Medlem
Väl ombord så var det en bekant syn. Åsikter går isär men jag är ett fan av SAS Business. Gillar stolen och kabinen håller än trots att den nu har 8 år på nacken. Var det inte i Feb 2015 den presenterades?

Valet föll på 6A och det var första gången jag satt på vänster sida.

IMG_7350.jpg


Utrymme

IMG_7351.jpg


Wasser bitte(!)

IMG_7352.jpg


Flög nykter hela resan faktiskt men för den intresserade:

IMG_7361.jpg



Dagens åk

IMG_7354.jpg


Menu du jour

IMG_7355.jpg



IMG_7356.jpg



IMG_7357.jpg



IMG_7358.jpg



IMG_7359.jpg



IMG_7360.jpg


Flygtid på 9 timmar är i det längre spannet till Chicago. Schemat säger 9:15 men det är alltid överkant och normalt är väl i spannet 8:40-9:00. Notera att vi redan här är i luften så det är några minuter till på denna tid.


IMG_7367.JPG


Förrätt

IMG_7368.JPG


Varmrätt (Rumpstek, fniss)
'
IMG_7370.JPG


Ost

IMG_7371.JPG


Minibar

IMG_7380.JPG


Utsikt från skithuset. Inte många bolag som har det. LH First har utsikt samt Qatar Business. Några fler?

IMG_7381.JPG


Pre-landing meal.

IMG_7382.JPG



Nu kanske jag målar fan på väggen då jag vet att många på formuet är EVA Air fanboys men jag vete sjutton om SAS är så mycket sämre. Jag som många har en slags hatkärlek till SAS. Man är alltid hårdast mot dem man älskar eller hur? Man vill så gärna att de skall vara bäst. Jag hade själv en medioker upplevelse på EVA senast hem från Taipei:

1. De blandade ihop min hustrus Book-The-Cook så de gav hennes mat till någon annan.
2. De var extremt osynkade med serveringen.
3. Det var långsamma med serveringen trots nattflyg.
4. Extremt skumt Asiatiskt snacks var det enda de kunde erbjuda.
5. De sprang runt som yra höns och verkade inte ha fantastisk koll.
6. Maten ut från Taipei var extremt medioker och skumt lagad med våra västerländska mått mätt
7. Vi råkade ut för ett medicinskt akutfall som tyvärr ledde till att en person avled och fick lämna planet i en kista. Vad som var konstigt tyckte jag var att trots att akutfallet updagades 2,5 timme från Munchen så satt inte kaptenen ner planet förrän i Munchen. Nu vet inte jag vad bakgrunden var till detta beslut men jag trodde att så fort ett akutfall uppdagas så är det ner med maskinen som gäller. Vi var dessutom i väst-europeiskt luftrum så det var inte ont om alternativ. Nu skall inte EVA få hela skulden för dödsfallet då det var en äldre dam med diabetes som missbedömde hur hon skulle ätit och svimmade men då det var ett nattflyg trodde hennes familj som reste med henne att hon sov och när de uppdagades att hon svimmat så påbörjades CPR men det var för sent.
8. Säga vad man vill om SAS lounger men det är bättre än EVA Infinity och Star lounge på TPE.

Jag tycker ärligt att EVA är mest champagne och stolen på 787-9/10 (som är samma som SAS). Jag har flygit EVA Business på samtliga flygplanstyper förutom 787-10 och SAS står sig mycket bra.

På denna flygning till Chicago hade jag dessutom en rätt skön Dansk/Svensk crew som var bra.

Kort sagt så tittar man på helheten så håller jag SAS högre än EVA trots LPGS.

Heja SAS!
 
Toppen