Väl ombord så var det en bekant syn. Åsikter går isär men jag är ett fan av SAS Business. Gillar stolen och kabinen håller än trots att den nu har 8 år på nacken. Var det inte i Feb 2015 den presenterades?
Valet föll på 6A och det var första gången jag satt på vänster sida.
Utrymme
Wasser bitte(!)
Flög nykter hela resan faktiskt men för den intresserade:
Dagens åk
Menu du jour
Flygtid på 9 timmar är i det längre spannet till Chicago. Schemat säger 9:15 men det är alltid överkant och normalt är väl i spannet 8:40-9:00. Notera att vi redan här är i luften så det är några minuter till på denna tid.
Förrätt
Varmrätt (Rumpstek, fniss)
'
Ost
Minibar
Utsikt från skithuset. Inte många bolag som har det. LH First har utsikt samt Qatar Business. Några fler?
Pre-landing meal.
Nu kanske jag målar fan på väggen då jag vet att många på formuet är EVA Air fanboys men jag vete sjutton om SAS är så mycket sämre. Jag som många har en slags hatkärlek till SAS. Man är alltid hårdast mot dem man älskar eller hur? Man vill så gärna att de skall vara bäst. Jag hade själv en medioker upplevelse på EVA senast hem från Taipei:
1. De blandade ihop min hustrus Book-The-Cook så de gav hennes mat till någon annan.
2. De var extremt osynkade med serveringen.
3. Det var långsamma med serveringen trots nattflyg.
4. Extremt skumt Asiatiskt snacks var det enda de kunde erbjuda.
5. De sprang runt som yra höns och verkade inte ha fantastisk koll.
6. Maten ut från Taipei var extremt medioker och skumt lagad med våra västerländska mått mätt
7. Vi råkade ut för ett medicinskt akutfall som tyvärr ledde till att en person avled och fick lämna planet i en kista. Vad som var konstigt tyckte jag var att trots att akutfallet updagades 2,5 timme från Munchen så satt inte kaptenen ner planet förrän i Munchen. Nu vet inte jag vad bakgrunden var till detta beslut men jag trodde att så fort ett akutfall uppdagas så är det ner med maskinen som gäller. Vi var dessutom i väst-europeiskt luftrum så det var inte ont om alternativ. Nu skall inte EVA få hela skulden för dödsfallet då det var en äldre dam med diabetes som missbedömde hur hon skulle ätit och svimmade men då det var ett nattflyg trodde hennes familj som reste med henne att hon sov och när de uppdagades att hon svimmat så påbörjades CPR men det var för sent.
8. Säga vad man vill om SAS lounger men det är bättre än EVA Infinity och Star lounge på TPE.
Jag tycker ärligt att EVA är mest champagne och stolen på 787-9/10 (som är samma som SAS). Jag har flygit EVA Business på samtliga flygplanstyper förutom 787-10 och SAS står sig mycket bra.
På denna flygning till Chicago hade jag dessutom en rätt skön Dansk/Svensk crew som var bra.
Kort sagt så tittar man på helheten så håller jag SAS högre än EVA trots LPGS.
Heja SAS!