Senaste nytt

Semesterdagar i lönesamtal

Tror inte vi skall grotta ner oss djupare i vad gällande lagstiftning säger i ämnet.
Enklast att utgå från att man i grunden har 25 lagstadgade dagar att tillgå. Utöver det är det upp till var och en att förhandla sig till fler. På sätt som man själv känner sig bekväm med.

Finns nog hur många varianter som helst på hur många dagar utöver det man kan få.
Som @FF#1 skriver går det utmärkt att göra upp med chefen i många fall. Fungerar för många även om man så har 35 semesterdagar enligt sitt avtal.
Har själv haft tur som haft några arbetsgivare som förstår detta att det är personalen som är det viktiga i företaget. Och är man dum mot sina anställda kommer det ont efteråt.

Nu tolkar du allt lite märkligt. 17§ är första paragrafen gällande rätten att spara semesterdagar. Den är till för att arbetstagaren ska ha möjlighet att spara semesterdagar till ett senare tillfälle. Paragrafen ser dessutom till att, precis som mycket riktigt säger, arbetstagaren inte spar för många dagar genom att de sparade dagarna måste tas ut inom fem år.

Det har ingenting att göra med 7§ som talar om hur man ska räkna ut antalet semesterdagar med lön.

Vad jag önskar är att du visar oss den paragraf som säger att du endast får spara 5 semesterdagar. Det var ändå det diskussionen handlade om.
Jag tolkar bara så som jag lärt mig att man läser lagtexter generellt.
En paragraf kan inte läsas fristående från resten. Man läser lagen i sin helhet, uppifrån och ner. Senare paragrafer ska alltid förstås i ljuset av de tidigare paragraferna.

§ 18 talar om rätten att spara betalda semesterdagar utan att nämna vad det är för något och hur många de är. Därför måste man gå högre upp i lagen för att förstå vad det är. §4 säger att det finns 25 semesterdagar, men definierar inte vad en betald resp obetald dag är. § 7 är den första paragraf som definierar det, och utifrån den ser man att en arbetstagare har 0-25 betalda semesterdagar, beroende på hur många dagar han/hon har arbetat under det föregående semesteråret. Tex. en som bara jobbat ca 1 månad har 2 betalda semesterdagar. Av både §4 och §7 kan man se att ingen arbetstagare kan ha mer än 25 betalda semesterdagar, dvs de dagar som den här lagen reglerar.

Jag kan alltså inte peka på en enskild paragraf som säger ordagrant "maximalt 5" eftersom lagen inte kan läsas som enskilda regler som var och en är helt fristående från varandra. Men med kunskapen i bagaget från bl.a. $4 och $7 kan man till sist läsa och förstå §18 fullständigt. Arbetstagaren har rätt att, av sina maximalt 25 betalda semesterdagar, spara det antal betalda dagar som överstiger 20.
Det blir alltså maximalt 5.

Lagen reglerar inte semester-dagar som arbetsgivaren och arbetstagaren/arbetstagar-representant avtalat i ett separat avtal, utöver det som står i §§2 och 2a.

Last edited:
Toppen