Senaste nytt

Semesterdagar i lönesamtal

Jag håller nog med Apknug om att det inte är en absolut rätt att spara mer än 5.

Ett exempel på det är att det i kollektivavtalet som gäller för mina medarbetare är speciellt avtalat att "tjänstemän som har fler än 25 dagar även har rätt att spara dessa överskjutande dagar" och sedan följer regelverk kring vad som gäller specifikt för att spara dag 26-.

Om lagen verkligen hade gett en oinskränkt rätt att spara dag 26- fanns det ju ingen anledning att trycka in det i kollektivavtalet också, tänker jag.

@apknug @intuition Kan ni tolka följande paragraf ur semesterlagen är ni snälla?

Rätt att spara semesterledighet
18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).

Tycker sista stycket är intressant, ska man ta av sparade dagar så får man inte spara det året, dvs år 5 om man ej rört sina sparade dagar måste man gå all in eller missförstår jag?

Tycker sista stycket är intressant, ska man ta av sparade dagar så får man inte spara det året, dvs år 5 om man ej rört sina sparade dagar måste man gå all in eller missförstår jag?
Ja om du ska ut din sparade semester så måste du först ta ut all din ordinarie och sen kan du plocka på den sparade.
Du får inte tex spara 5 dagar från år fem och ta ut fem dagar från år 1.

@apknug @intuition Kan ni tolka följande paragraf ur semesterlagen är ni snälla?
...

Paragrafen styr att den som tjänat in mer än 20 betalda dagar har rätt att spara det antal som överstiger 20. Antalet betalda dagar beräknas enligt Paragraf 7

Semesterdagar med semesterlön
7 § Antalet semesterdagar med semesterlön beräknas på följande sätt. Från de dagar arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren under intjänandeåret (anställningstiden) subtraheras de dagar då arbetstagaren varit helt frånvarande från arbetet utan lön. Frånvaro som beror på semesterledighet, permittering, korttidsarbete eller ledighet som enligt 17-17 b §§ är semesterlönegrundande, liksom arbetsfria dagar som infaller under sådana frånvaroperioder, ska dock räknas in i anställningstiden. Differensen divideras med antalet dagar under intjänandeåret. Kvoten multipliceras med tjugofem. Om ett brutet tal då uppstår, avrundas detta till närmast högre hela tal. Lag (2013:950).​

Nu är jag varken jurist eller har läst lagens förarbeten, men min gissning är att §18 är skriven på detta sätt för att dels inte "hårdkoda" 25 dagar, dels för att förhindra att en nyanställd sparar alla dagar.
Skrivningen gör det ju klart att det bara gäller dag 21 till antalet intjänade dagar.
När/om lagstiftaren vill ge tex 27 dagar, ändras bara §7 och §18 kommer då automatiskt att gälla dag 21-27.
Jag menar därför att lagen inte avser de dagar som kan avtalas i kollektivavtal eller enskilt avtal. Det står fritt (så länge man uppfyller §2) att avtala om förbättringar så man kan avtala separat om att tillåta att spara dag 26-365, men om man inte gör det kommer man inte att kunna spara dem.

Last edited:
Paragrafen styr att den som tjänat in mer än 20 betalda dagar har rätt att spara det antal som överstiger 20. Antalet betalda dagar beräknas enligt Paragraf 7

7 § Antalet semesterdagar med semesterlön beräknas på följande sätt. Från de dagar arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren under intjänandeåret (anställningstiden) subtraheras de dagar då arbetstagaren varit helt frånvarande från arbetet utan lön. Frånvaro som beror på semesterledighet, permittering, korttidsarbete eller ledighet som enligt 17-17 b §§ är semesterlönegrundande, liksom arbetsfria dagar som infaller under sådana frånvaroperioder, ska dock räknas in i anställningstiden. Differensen divideras med antalet dagar under intjänandeåret. Kvoten multipliceras med tjugofem. Om ett brutet tal då uppstår, avrundas detta till närmast högre hela tal. Lag (2013:950).​

Nu är jag varken jurist eller har läst lagens förarbeten, men min gissning är att §18 är skriven på detta sätt för att dels inte "hårdkoda" 25 dagar, dels för att förhindra att en nyanställd sparar alla dagar.
Skrivningen gör det ju klart att det bara gäller dag 21 till antalet intjänade dagar.
När/om lagstiftaren vill ge tex 27 dagar, ändras bara §7 och §18 kommer då automatiskt att gälla dag 21-27.
Jag menar därför att lagen inte avser de dagar som kan avtalas i kollektivavtal eller enskilt avtal. Det står fritt (så länge man uppfyller §2) att avtala om förbättringar så man kan avtala separat om att tillåta att spara dag 26-365, men om man inte gör det kommer man inte att kunna spara dem.
Jag anser att du har fel.
Jag har under större delen av mitt arbetsliv pratat med HR och löne avdelningar och mycket om dessa saker. Även varit väldigt insatt i fackliga avtal och förhandlingar.
Lag och fackliga avtal baseras mycket på hur man tolkar dom. Dock har alla jag hittills arbetat hos, träffat och hört tolkat det på samma sätt.
Alltid har svaret varit att allt över 20 dagar har du rätt att spara i 5 år.

Du pratar om nyanställd, om man är nyanställd och inte har arbetat in ordinarie semester så fins två alternativ.
*1 25 dagar ej betald semester. För man har alltid rätt till semester. Ej betalda semesyer dagar kan man inte spara.
*2 Förskotts semester, om arb givaren godkänner så kan man få sin semester förskotts betald. Denna kan inte heller sparas utan måste användas annars försvinner den.
Här uppstår en skuld till arbgivaren som avskrivs efter 5 år om man jobbar kvar.

Jag känner dock att det blir för mycket att skriva i text för att besvara allt och att läsa då min dyslexi kickar in.
Så jag lämnar den skriftliga diskussionen och tar den vidare vid ev IRL träff

Nu tolkar du allt lite märkligt. 17§ är första paragrafen gällande rätten att spara semesterdagar. Den är till för att arbetstagaren ska ha möjlighet att spara semesterdagar till ett senare tillfälle. Paragrafen ser dessutom till att, precis som mycket riktigt säger, arbetstagaren inte spar för många dagar genom att de sparade dagarna måste tas ut inom fem år.

Det har ingenting att göra med 7§ som talar om hur man ska räkna ut antalet semesterdagar med lön.

Vad jag önskar är att du visar oss den paragraf som säger att du endast får spara 5 semesterdagar. Det var ändå det diskussionen handlade om.

Jag har under större delen av mitt arbetsliv pratat med HR och löne avdelningar och mycket om dessa saker. Även varit väldigt insatt i fackliga avtal och förhandlingar.
Lag och fackliga avtal baseras mycket på hur man tolkar dom. Dock har alla jag hittills arbetat hos, träffat och hört tolkat det på samma sätt.
Alltid har svaret varit att allt över 20 dagar har du rätt att spara i 5 år.

Det står naturligtvis arbetsgivaren fritt att låta den anställda spara mer än 5 dagar. Det går bra att "tolka lagen" så trots att semesterlagen inte reglerar dag 26-. Det inskränker inte arbetstagarens rättigheter enligt lagen. Men någon skyldighet är det inte såvida det inte avtalats.

Nu tolkar du allt lite märkligt. 17§ är första paragrafen gällande rätten att spara semesterdagar. Den är till för att arbetstagaren ska ha möjlighet att spara semesterdagar till ett senare tillfälle. Paragrafen ser dessutom till att, precis som mycket riktigt säger, arbetstagaren inte spar för många dagar genom att de sparade dagarna måste tas ut inom fem år.

Det har ingenting att göra med 7§ som talar om hur man ska räkna ut antalet semesterdagar med lön.

Vad jag önskar är att du visar oss den paragraf som säger att du endast får spara 5 semesterdagar. Det var ändå det diskussionen handlade om.
Jag misstänker att du menar 18 paragrafen 17 reglerar semestergrundande frånvaro. Det är endast betalda semesterdagar som man har rätt att spara dock.

Semesterlagen reglerar bara just lagstadgad semester. Dvs 25 dagar enligt 4 paragrafen. Enligt paragraf 18 har man rätt att spara dag 21-25 om de är betalda semesterdagar.

Lagen förbjuder inte att man skull "få" spara flera dagar om man har längre semester än 25 dagar men ger således inte den explicita rättigheten då det faller utanför semesterlagen. Här får man titta i kollektivavtal, individuella avtal eller arbetsgivarens praxis.

Last edited:
Sen kan det vara enbart lokala praxis som styr hur det blir.
På en stor (statlig) arbetsplats jag känner till, så har man 28-35 dagar semester... dock får man inte spara nått och allt läggs ut på ett bräde från första vardagen efter midsommar och så långt det räcker oavsett om man jobbar eller inte...
vilket eventuellt skulle kunna få lite intressanta konsekvenser om man är på tjänsteresa på sin semester... och nått händer? :)

Man ska sen inte förringa möjligheten att man gör upp med chefen om hur man vill ha det, att tex få ta några dagar bondpermis med lön som kompensation för nått, eller att använda flexbanken för att ta några dagar ledigt då det egentligen bara går att ta ut 2h per dag osv.

allt sånt är givetvis riskabelt att lita på om man inte har en mycket god relation med chefen, men har man det och ligger bra till så är det guld värt.

Toppen