Senaste nytt

Self-upgrade?

På mitt flyg från BKK tillbaka till kalla Sverige förra veckan var det en person som försökte sig på en egen uppgradering. Såg att hen tittade runt en hel del när hen passerade den främre delen av planet. När nästan alla på planet satt sig kommer personen tillbaka, lägger upp sin väska och sätter sig på ett ledigt säte. Ganska snabbt kommer en flygvärdinna och vill se personens boardingcard och hen får snällt gå tillbaka till ekonomikabinen. Personen ifråga spelade lite förvirrad som om det vore ett ärligt misstag.

Tycker det hela var lite lustigt, såklart vet man vilken klass man bokat och man tar inte fel på säte 10 och 38 liksom, även att personen chansade och hoppades på att det skulle gå vägen.
Man funderar hur folk tänker...

SAS mellan Stockholm - Tivat i förra veckan. Plus hade fyra rader och vi var totalt fem passagerare där, utspridda på rad 1 och 2. Efter boarding completed flyttar ett till synes världsvant pensionärspar till rad 4. Jag kikar i appens seatmap och enligt den är det inga som sitter på rad 3 och 4 i Plus. Ska bli kul att se vad som händer nu tänkte jag.

Kaptenen ropar att vi fått en sen slottid och därför kommer att stå kvar vid gate en halvtimme. Då ger en steward vattenflaskor till oss i Plus - inkl. pensionärsparet på rad 4.

Väl uppe i luften ska det delas ut mat till Plus. Jag sneglar lite mot rad 4 och nej, pensionärsparet får inga lådor. Men de fick sitta kvar... Kanske kände de någon i besättningen.

Last edited:
SK402 CPH-ARN. Finns två entréer in till planet, för de som sitter på rad 21-40 sker boarding via bakre ingången och 1-20 via den främre ingången. Är själv näst sista passagerare. Har en dansk snubbe bakom mig efter att ha passerat grindarna i gaten. Han väljer den bakre ingången, själv har jag plats 7A och går in via främre. Efter en stund kommer samma snubbe i planet bakifrån, tittar omkring sig intill rad 7 och 8, och plötsligt sätter sig på rad 7D. Efter ca en minut kommer flygvärdinnan fram från bakre delen av planet, frågar om det är hans plats. Snubben svarar att det ”ikke fanns plads” för hans väska där bak. Snubben har liten attaché väska. Då svarar flygvärdinnan att du har satt dig i en annan kabinklass och får därför flytta bak. Då svarar han att han inte visste att han inte kunde sitta här. Två Plus skyltar fanns alldeles intill honom på rad 8. Ridå!

Last edited:
Inte en. Inte två. Inte tre. Utan fyra gånger var det en herre som gjorde self upgrade till första klass eller andra klass lugn på tåget från Malmö idag (vet inte exakt var han klev på men jag såg honom inte före Alvesta iaf). När personalen hämtade honom för fjärde gången tillbaks till vagn 5 lät hon påtaglig irriterad.

Visst var han kanske lite mer förfriskad än han borde, men inte sååååå mycket..

Toppen