Senaste nytt

Self-upgrade?

Hände nu på dagens flight. Vi skulle bara vara 4 i Business och en 5e person slår sig ner. Efter boarding completed så ber crew om boarding pass. Personen skulle ha suttit på rad 30, inte 3.

Verkar dock ha varit ett "honest mistake", samt att crew fick informera att det är businessclass och att det därför inte gick att sitta kvar trots många lediga stolar.

Self upgrade på SK-kärra till Berlin från Köpenhamn. Väl ombord ger, som bekant, SAS PLUS (aka SAS lyxprodukt) inte några extra förmåner på dessa korta flighter. Eller, well sittplats och evt wifi. Men dock...

En generellt gles kabin och i synnerhet gles plus-kabin. En dam på sista raden i Plus fick frågan av besättningen om hon var på rätt plats. Svaret; har plats längre bak, men min man sitter här och vi reser faktiskt tillsammans. Flygvärdinnan; fold, gåendes mumlande tillbaka till galley.

Ingen större skillnad för någon i detta läge. Men en rutinerad self upgrade blev det i alla fall :)

Self upgrade på LH FRA - ICN från första raden i Economy (redan bra plats!) till sista raden i Premium Economy ganska snart efter take off. Självuppgraderaren står upp ganska länge och rotar fram och tillbaka med sina saker i over head-förvaringen samt bland sina saker som han ställt på sitt säte. Ser bekymrad ut, tittar fram och tillbaka, rotar lite mer med sina grejer innan han bestämmer sig för att slå sig till ro i den mycket bekvämare Premium Economy-stolen i raden framför.

Jag tänker att "det där håller aldrig".

Kabinpersonal swishar förbi några gånger men ägnar inte självuppgraderaren någon blick. Men -- snart är det dags för servering och jag tänker att nu kommer sanningens ögonblick -- kommer självuppgraderingen att lyckas eller ej?

Premium Economy är långt ifrån full och snart är det dags för självuppgraderaren att serveras. Flygvärdinnan stannar med sin vagn bredvid självuppgraderaren och tittar sig (i mina ögon) nästan överdrivet förvånat omkring sig i kabinen. Kanske spelade hon lite teater för humoristisk effekt eller så var det hennes naturliga rörelsemönster när hon snabbt räknade efter hur många som satt i PE.

- "Sir, is this your original seat?"

Tyvärr hörde jag inte diskussionen som följde efter men efter lite handgestikulerande från båda parter fick självuppgraderaren återvända till sitt säte längst fram i Economy.

Thai BKK-LHR förra veckan. En snubbe kommer och sätter sig i det enda lediga F-sätet. Flygvärdinna kommer fram efter 1 minut, med hörlurar på spelar han oförstående, men flygvärdinnan ger sig inte och han går bakåt. Troligen till C då det verkar konstigt om han boardat i Y och gått genom hela C-kabinen till F?!

Toppen