Senaste nytt

Self-upgrade?

AMS-ARN med SAS. Sitter på 11A med Diamond-seatblock på 11B. Efter boarding completed hämtar mannen på 11C sin flickvän från en annan rad och sätter henne på 11B. Jag var på sista segmentet hem efter över ett dygns resa och båda var klart över snitt-BMI, så seatblock hade varit extra uppskattat…

Crew reagerar och förklarar att 11B är min Diamond-seatblock, och att det är upp till mig om hon får sitta där. Lite jobbig sits att bli satt i, vill ju inte direkt vara den som tvingar ett par att sitta isär. Sa motvilligt ja och fick sedan ångra det under flighten när de dessutom var väldigt närgångna med varandra.

Man har väl en ångervecka.
Hinka några öl och använd dig av din ångerrätt

Men crew borde ha sagt definitivt nej utan att någonsin blanda in EDB i frågan. Där är den stora bristen, tycker jag.

Ja. Bra att de faktiskt reagerade och sa till initialt, men de borde inte ha sagt "om det inte är OK med 11A". Om 11A inte har något emot att de sitter tillsammans så kan man ju anta att den personen proaktivt kommer säga att det är ok, men blir ju väldigt konstigt när man får frågan så där.

Dåligt av passagerarna att de bara satte sig där, men frågan är fri så förhoppningen kan man knappast förebrå dem.
Jag skulle gissa att de flesta passagerare inte har koll på att säten kan vara blockerade, så skulle gissa att det inte fanns något "ont" uppsåt.

En flygvärd bad en gång en passagerare sätta sig på mitt EBD-blockerade säte, då passageraren hade något problem. Shit happens.

Om de, crew, hade koll på att sätet var tomt genom EBD-block så är deras agerande obegripligt.
Skönt att höra att jag inte är ensam i att regerade på hur crew agerade.

Tyckte bara att detta blev sämsta möjliga sätt att hantera situationen. Hade han sagt ja hade jag fått vara ok med att det är en inofficiell förmån som ibland inte blir av. Hade han sagt nej hade alla förstått det, särskilt då exit row kostar extra (fanns inget anledning att förklara för dem att jag var diamant).

Istället blev det att jag fick välja mellan en obekväm flight eller att uppfattas som oskön av 11C som jag skulle sitta bredvid i två timmar oavsett.

Toppen