Senaste nytt

Scandic - Nytt medlemsprogram

Enligt mig är kupongen som uteblir på frinätter den största förändringen men men.
Kan bekräfta att tröskeln för RED är 85 nätter eller 350.000 poäng. Poängen med RED tycker jag handlar mer om att man är väldigt flexibel mot gästen med öskemål och är väl omhändertagen mer än att förmånerna är mycket bättre.

EDIT: Har föresten helt glömt nämna att det kommer en app (det var på tiden...) som lanseras på tisdag i samband med officiella övergången. Den kommer dock vara ganska begränsad till en början. På tisdag kommer alla hotell att ha ganska många event och aktiviteter (upp till varje hotell att styra eget)

Last edited:
Poängen med RED tycker jag handlar mer om att man är väldigt flexibel mot gästen med öskemål och är väl omhändertagen
Det där ”random act of kindness” som det pratades om som att ta gästens väska upp till rummet eller boka bord i ett restaurang (vill jag minnas var ett av alternativen) ingår ju i jobbet redan nu kan jag tycka. Man brukar vara bättre på detta på cityhotellen än en bit utanför stan men om du nu har tid och möjlighet så absolut (= inte bemannar repan ensam).

Enligt mig är kupongen som uteblir på frinätter den största förändringen men men.
Kan bekräfta att tröskeln för RED är 85 nätter eller 350.000 poäng. Poängen med RED tycker jag handlar mer om att man är väldigt flexibel mot gästen med öskemål och är väl omhändertagen mer än att förmånerna är mycket bättre.

EDIT: Har föresten helt glömt nämna att det kommer en app (det var på tiden...) som lanseras på tisdag i samband med officiella övergången. Den kommer dock vara ganska begränsad till en början. På tisdag kommer alla hotell att ha ganska många event och aktiviteter (upp till varje hotell att styra eget)
Bra, jag gillar att man infört en betydligt högre nivå för de som tvingas göra många nätter varje år.
Appen är efterlänktad och jag hoppas att man kan checka in med den och samtidigt välja rumsnummer.

Bra, jag gillar att man infört en betydligt högre nivå för de som tvingas göra många nätter varje år.
Appen är efterlänktad och jag hoppas att man kan checka in med den och samtidigt välja rumsnummer.

Till att börja med kommer det vara på nivån att du kan se dina bokningar och ditt digitala medlemskort, inte mycket mer.
Och jag håller med om att det är helt rätt med en högre nivå. Det är många medarbetare som har efterfrågat detta flera år.
Som anekdot kan jag säga att medlemskapet jag har set med mest nätter var på >220 nätter på 12 mån... och dessutom en ung tjej vilket annars är ganska ovanligt för frekventa resenärer.

Till att börja med kommer det vara på nivån att du kan se dina bokningar och ditt digitala medlemskort, inte mycket mer.
Och jag håller med om att det är helt rätt med en högre nivå. Det är många medarbetare som har efterfrågat detta flera år.
Som anekdot kan jag säga att medlemskapet jag har set med mest nätter var på >220 nätter på 12 mån... och dessutom en ung tjej vilket annars är ganska ovanligt för frekventa resenärer.
Jag var med på intron med incheck-maskiner på Scandic Alvik hösten 2015 och jag framförde då till Scandic-produktchef som var närvarande att om att pax till flyget kan lyckas kunna boka säten så borde också gäster till hotell kunna boka specifika rum.

... om att pax till flyget kan lyckas kunna boka säten så borde också gäster till hotell kunna boka specifika rum.

Fast det är en helt annan logistik. Ett helt annat optimeringsproblem. Efter varje flygning tömmer man planet helt, efter varje natt bor däremot ett antal gäster kvar på ett hotell. Som hotelloperatör pusslar man ordentligt för att få så många rum man kan helt fyllda, medan de rum som väl är tomma helst ska vara öppna för en så lång bokning som möjligt. Det är betydligt svårare än vid en flygning, där man börjar om från noll varje gång.

Det som ev. kan försvåra att boka ett visst rum är att de på högsta medlemsnivåerna uppgraderar man gärna. Ibland om det är ett litet vip som ska tas till rummet så låser man ett visst rum från receptionen och då kommer inte online check-in ge dig några rumsalternativ.

Häromdagen hade vi en krävande top level -gäst som blev arg eftersom hon inte fick just det rummet hon ville ha. En gardin hade ramlat i det rummet och det gick inte att fixa över dagen.

Alltså fr.o.m. imorgon kan man åter boka frinätter?
Kommer det ny information om ändringar också? Är det samma poäng uttag som gäller?

Jag bor ofta eller vad alla tycker 20-30 nätter på Scandic årligen. Ibland bättre/dyrare rum pga möte. Dessa sviter eller srörre rum ger mig ingenting jämfört med Choice eller andra där rummen är betydligt bättre. För mig en Scandic uppgradering inte värd så mycket jämfört med endra hotell....

Det finns mängder av rejäla bottennapp på Nordic Choice också. Många så mediokra att jag aldrig kommer att återkomma. Ingen hotellkedja i den klassen, som jag känner till i alla fall, håller kvalitén över hela registret.

Toppen