Senaste nytt

Scandic - Nytt medlemsprogram

Jag var med på intron med incheck-maskiner på Scandic Alvik hösten 2015 och jag framförde då till Scandic-produktchef som var närvarande att om att pax till flyget kan lyckas kunna boka säten så borde också gäster till hotell kunna boka specifika rum.

Fast det är en helt annan logistik. Ett helt annat optimeringsproblem. Efter varje flygning tömmer man planet helt, efter varje natt bor däremot ett antal gäster kvar på ett hotell. Som hotelloperatör pusslar man ordentligt för att få så många rum man kan helt fyllda, medan de rum som väl är tomma helst ska vara öppna för en så lång bokning som möjligt. Det är betydligt svårare än vid en flygning, där man börjar om från noll varje gång.

Hilton kör med det, funkar fint där. Men antar att de har någon optimeringsalgoritm där

Det finns mängder av rejäla bottennapp på Nordic Choice också. Många så mediokra att jag aldrig kommer att återkomma. Ingen hotellkedja i den klassen, som jag känner till i alla fall, håller kvalitén över hela registret.

Så är det och detta blir ännu mer framträdande i "kedjor" där alla eller nästan alla hotell ägs och drivs av enskilda ägare, där kan skillnaden mellan olika hotell vara oerhört stor, BW t.ex.

Om jag ser på mitt eget boende inom Norden de senaste två åren så finns det fler Nordic Choice hotell än Scandic som jag helst undviker att nyttja fler gånger och då handlar det inte bara om standarden utan om hela upplevelsen.

Bägge kedjorna har t.ex hotell i Stockholmsområdet där det skulle behövas en rejäl uppryckning både vad gäller hårdvaran som mjukvaran men också hotell som haft taskigt rykte som med en förändring i ledningen och lite kosmetiska förändringar lyft sig oerhört.

Att "man får vad man betalar för" stämmer inte alltid i storstadsregionerna.

Jag vet inte om någon här är RED. Jag hittade en trevlig förmån av en slump som jag inte sett eller hört om annars. En av nyheterna är att nu är det bättre tillgänglighet till frinätter desto högre nivå. Innan var det uppdelat i 1&2 och 3&top. RED som nu har en egen tillgänglighet (samma som top) verkar kunna boka alla rumskategorier (förutom sviter) för lika många poäng som standardrum, dvs alla sorters superiorrum.

Jag vet inte om detta är en bug, att jag ser det eftersom jag gör det manuellt eller det ska vara så. Men trevligt i alla fall.

Jag vet inte om någon här är RED. Jag hittade en trevlig förmån av en slump som jag inte sett eller hört om annars. En av nyheterna är att nu är det bättre tillgänglighet till frinätter desto högre nivå. Innan var det uppdelat i 1&2 och 3&top. RED som nu har en egen tillgänglighet (samma som top) verkar kunna boka alla rumskategorier (förutom sviter) för lika många poäng som standardrum, dvs alla sorters superiorrum.

Jag vet inte om detta är en bug, att jag ser det eftersom jag gör det manuellt eller det ska vara så. Men trevligt i alla fall.

Det har man kunnat göra tidigare också, verkar vara beroende på hotell om man kan boka annat än standardrum med poäng, det finns hotell där man sedan tidigare har kunnat boka Superior, Superior Extra och Svit för samma poäng som ett standardrum.

Alltid kul när det blir förändringar och Red Level är helt rätt tänkt. MEN, detta har för mig blivit en ren försämring. Halverad matrabatt, inga kuponger vid frinatt och jag kommer missa ca 2000p per vistelse. Förut var det en klar fördel som Top att få 3000p/natt oavsett rumskostnad, en klar USP för mig men detta är nu borttaget.
Sen upptäckte jag att de bonusnättar man fått under hösten (dvs de nätter man fått räkna som två) är borta efter den sk. uppgraderingen. Till råga på allt påstår Scandic att deras system stämmer! Iofs lätt att räkna då jag vet exakt när jag fick min Top Level. Det är en mindre sak men i sammanhanget ser jag det som att Scandic blåst kunder som gjort ett aktivt val och responsen är noll och intet!

Alltid kul när det blir förändringar och Red Level är helt rätt tänkt. MEN, detta har för mig blivit en ren försämring. Halverad matrabatt, inga kuponger vid frinatt och jag kommer missa ca 2000p per vistelse. Förut var det en klar fördel som Top att få 3000p/natt oavsett rumskostnad, en klar USP för mig men detta är nu borttaget.
Sen upptäckte jag att de bonusnättar man fått under hösten (dvs de nätter man fått räkna som två) är borta efter den sk. uppgraderingen. Till råga på allt påstår Scandic att deras system stämmer! Iofs lätt att räkna då jag vet exakt när jag fick min Top Level. Det är en mindre sak men i sammanhanget ser jag det som att Scandic blåst kunder som gjort ett aktivt val och responsen är noll och intet!

Det finns ju en anledning att koppla poängen till intäkterna, jag har anställda som med lätthet har kunnat håva in +100000 poäng årligen medans de bott till vårt avtalspris och egentligen inte lagt ner mkt pengar utöver checkarna på hotellets restaurang.

Bor man till ett extremt lågt avtalspris så kommer ju antalet poäng helt klart att bli mindre per natt.

Att checkarna försvinner vid frinatt är ju en återgång till det som gällde för typ 5-6 år sedan, frågan är hur stor besparing detta ger sett till totalen vad gäller merförsäljning på hotellet.

En försämring som infördes innan var ju när möjligheten att lösa in poäng mot värdecheckar försvann, det tycker jag var sämre än flera av dagens förändringar.

Sedan är jag lite tveksam till förändringen i antal nätter, tidigare har det varit hyfsat överkomligt att ta sig upp till 3:rd Floor (och behålla den nivån) men avsevärt svårare att göra detsamma med Top Floor.
När man väljer att sänka nivån från 25 till 15 nätter innebär ju det att antalet på nivå 3 kommer att rusa i höjden rejält, frågan är om man inte samtidigt skulle ha justerat Top Floor nedåt med typ 5 nätter för att jämna ut lite.

Så, då var första stay med nya reglerna avklarat. Fint med lite choklad på rummet som gåva, men matutbudet i shoppen var rätt tragiskt. Att välja på fanns en typ av pastasallad (med flera ingredienser jag inte gillar), och två sorters bägare med fruktsallad eller yoghurt+musli. Den senare var den enda jag kunde tänka mig, och visade sig kosta 35 NOK (ingen prismärkning), så 2x av den för busslunch.

Hade jag kunnat få mig en ordentlig macka eller liknande så hade jag nog inte varit lika bitter. :)

Toppen