Senaste nytt

Satsa på vilket bonusprogram?

Daniel22

Ny medlem
Jag funderar på att byta bonusprogram då jag känner att nyttan med NCH är begränsad. Har idag guld och troligen platinum till våren om jag fortsätter hålla mig till NCH.

Förutsättningarna är att jag under -23 kommer ha minst 60 nätter på hotell enbart i Stockholm. Är som sagt redan guld men ser inga större fördelar med platinum på NCH, rätta mig gärna om jag har fel.

Det som lockar med tex Marriott är möjligheten att få frinätter på hotell utanför Europa och i synnerhet på mer luxuösa märken. Är redan platinum på IHG men det är bara Berns hotell som är med i kedjan (är det fortfarande?) men då måste man boka i appen för att få poäng och då är priset hutlöst om jag ska vara ärlig.

Tacksam för tips om vilket program jag ska välja och möjligheten till eventuell statusmatch eller challenge i dom olika programmen
 

mha321

Medlem
Var utanför Europa? Om du tex siktar på USA, så har Marriott mycket av otyget resort fees på award stays som gör att de är allt annat än gratis. Där skiljer sig tex Hilton som inte tar ut resort fees på award stays.

Men det är så vitt jag vet än så länge i första hand USA och i viss mån Kanada där det är så.

I gengäld har Hilton sabbat frukostförmånen, om det är en viktig förmån..
 

Daniel22

Ny medlem
Var utanför Europa? Om du tex siktar på USA, så har Marriott mycket av otyget resort fees på award stays som gör att de är allt annat än gratis. Där skiljer sig tex Hilton som inte tar ut resort fees på award stays.

Men det är så vitt jag vet än så länge i första hand USA och i viss mån Kanada där det är så.

I gengäld har Hilton sabbat frukostförmånen, om det är en viktig förmån..
USA är inte så intressant, har varit en del i US och är nog mera intresserad av Sydostasien, Japan eller öarna i indiska oceanen på väg mot Sydostasien
 

Daniel22

Ny medlem
Sett denna tråd? Osäker på om erbjudandet fortfarande går att signa på.
Det låter intressant! Hur är intjäningen på Hilton kontra tex Marriot? Hur är utbudet av hotell i hiltonkedjan i Stockholm? Jag kan kolla vilka hotell själv men jag tänker mer på kvalite för pengarna
 

mha321

Medlem
USA är inte så intressant, har varit en del i US och är nog mera intresserad av Sydostasien, Japan eller öarna i indiska oceanen på väg mot Sydostasien
Då drabbas du varken av Marriotts eller Hiltons försämringar där. Jag har haft betydligt bättre erfarenheter av Marriott i Asien. (Inte så mycket erfarenhet av Hilton där alls, varken bra eller dålig).
Det låter intressant! Hur är intjäningen på Hilton kontra tex Marriot? Hur är utbudet av hotell i hiltonkedjan i Stockholm? Jag kan kolla vilka hotell själv men jag tänker mer på kvalite för pengarna
Hilton har jobbat väldigt mycket aktivare med kampanjer de senaste åren. Om man spelar det spelet tror jag man får bättre utväxling där. Marriotts fokus har mer legat på amerikanska kreditkort vad gäller kampanjer. Men motsvarande gör det antagligen att man istället får sämre värde om man inte spelar kampanj-spelet.

Det finns ett enda Hilton i Sverige, och det är Hilton Slussen i Stockholm. Det är ett helt OK hotell. Finns obegränsat antal kommentarer runt det i olika trådar här på BC eftersom så månaga Hilton-statusjägare här inne passar på att ta en helg där då och då..

I jämförelse finns 9st Marriott-hotell i Stockholm om man räknar in Ulriksdal och Nacka (vilket Marriott gör..). 5st av dem är dock "Design Hotels" där alla status benefits inte gäller, t.ex. frukost/lounge. Men om fokuset är på intjäning under Stockholmsnätterna så får man fullt ut det.

Själv skulle jag också titta på var i Stockholm du behöver vara. Det är ändå 60 nätter. Om något av hotellen ligger betydligt närmre dit du ska, så sparar det en hel del tid :)
 

M.K

Medlem
Det finns absolut ett bra värde med NC Plat men med 60nätter bara i Stockholm förstår jag att du vill bredda samlandet till någon mer internationell kedja.

Mitt förslag är att du börjar med fast track challenge till Hilton och snabbt HHD. Bo där nu i Q1 med 2x points samt 1000p för varje brand, bra intjäning nu:

DBD172D3-EAB6-4F39-BBA7-9A733A588B23.jpeg


Fördelen med kedjan är frekventa uppgraderingar och fri frukost utanför Nordamerika redan som Gold samt ständiga kampanjer. Nackdelen är som med alla US program att deras US CC kunder prioriteras, kör därför bara HHG genom mitt Amex Plat och stays när det passar bäst ( ej USA). Du har dock möjligheten optimera med FT till HHD vilket inte går för oss HHG.

Efter det hade jag mixat stays mellan NC, Hilton & Hotels.com beroende på kampanj.

Då har du NCC Plat, HHD samt Hotels Gold (efter 30 stämplar) för bonusnätter och högsta status precis överallt på jorden.
 
Last edited:
Kan bara prata gott om Marriott, deras "boka 5 nätter betala bara för 4" skapar så otroligt mycket värde för poängen. Varit Titanium Elite ett par år och får i Asien alltid upgrade och väldigt bra recognition av status. Kan starkt rekomendera att gå på Marriott, har inte märkt av resort-fees som ett problem, det står ju alltid totala kostnader utöver poäng. Nu har man ändrat prisbilden på poäng lite så nu är är det inte samma fantastiska värde, men eftersom dem har hotell i hela världen så tycker jag fortfarande att det är ett solklart val. Du har allt från ultra-lyx till väldigt basic och finns i stort sätt på alla destinationer världen över.
 
Toppen