Senaste nytt

SAS widebody på europa-rutter

Och det fyller på hela tiden. Nyss rök min "seat-block", wtf... Ser ut som 2 platser är allt som är oallokerat 20 minuter före boarding. De får gärna acceptera ett handfull ytterligare passagerare och skicka in mig i J ;)

Ska bli kul och se hur långt de hinner med serveringen i go...

Fredag eftermiddag och folk använder sin Diamondförmån.

Blir Halvard Viking som kör turerna till Stockholm idag :)

Screenshot_20231215_094746_Flightradar24.jpg

Antar att det kan ha att göra med städningen ombord varför man undviker att använda C-kabinen, men vore det inte ett ypperligt läge att marknadsföra produkten för Plus-resenärer som kanske aldrig prövat en riktig C-stol?

Fick en förklaring från CC att produkten inte är tillgänglig intra Europa och används därför inte, men jag håller med om att det vore klokt att marknadsföra sin fina kabin.

Fast det där är ju ett icke-svar? "produkten är inte tillgänglig eftersom den inte är tillgänglig"

Om jag tolkade CC rätt sa hon att produkten inte är tillgänglig, dvs. att SAS Business marknadsförs inte och heller inte säljs intra Europa. Därmed vill de heller inte låta folk sitta där. Det är ju trots allt stor skillnad på att sitta i en business stol än i en Plus stol. Vad som är den egentliga orsaken kan vi fritt spekulera i. Det skulle kunna vara städningen eller att SAS inte vill låta folk slita på business kabinen. Pax har ju från början köpt en Plus stol.

SAS måste ha övervägt att sälja C-kabinen också men naturligtvis sitter de på mer data än vad vi gör. Möjliga anledningar som jag kan tänka mig talar emot att öppna upp C-kabinen:
- Ökad kostnad för städning
- Längre turnaround-tid för städning av C-kabinen
- Längre tid att komma iväg för besättning måste kolla att alla fällt upp all motorik osv.
- Fler kompensationsanspråk (min tv fungerade inte)
- Större risk att något går sönder inför nästa flyg, å onödigt att riskera trasigt C-säte
- Kabinbesättningen inte utbildad på stolarna
- För få i kabinbesättning för att kunna servera ytterligare en kabin på ett kort flyg
- Kompensationsanspråk då någon bokat flyget för att få sitta i C och så byts flyget ut till narrow-body istället
- Sätter fel förväntningar för nästa flyg som kommer vara på vanlig narrow-body (fast då borde man ju stänga plus också)

Last edited:
Toppen