Senaste nytt

SAS Webshopping

Är i samma situation som @kander och @chronomaster. Ett annat problem är att OLED inte verkar finnas i 49-50".
Köp en QLED?
76fd4ed19299c3226c9680a298144f64.jpg

Last edited:
Håller på att titta på dator och skrivare till mitt företaget, som man givetvis använder privat också. Fick ett förslag att man skulle leasea grejerna men det gillar inte point huntern.

Håller på att titta på dator och skrivare till mitt företaget, som man givetvis använder privat också. Fick ett förslag att man skulle leasea grejerna men det gillar inte point huntern.
Leasing kan vara fördelaktigt men jag liksom du föredrar istället ett stort inköp via portalen och fler poäng. :) Dock värt att hålla i åtanke att det går att köra vissa leasingfakturor via tjänster som Betalo/Billhop så man i alla fall får några poäng.

Ett annat tips är att kolla efter skrivare och andra tillbehör på t.ex. 24.se för fler poäng än the usual suspects som @gneken nämnde ovan.

För er andra som står i valet och kvalet mellan QLED och OLED så har jag läst på lite vad skillnaderna (utöver poängen :)) är och när respektive teknik kan vara bättre, och ville dela med mig av mina insikter ifall det kan hjälpa någon annan på vägen.

Som jag förstått det finns det vissa specifika situationer där respektive teknik erbjuder en något bättre upplevelse, men i övrigt så är de nyaste modellerna väldigt jämna vad gäller prestanda och upplevelse.

QLED verkar t.ex. generellt bättre om...
  • Det ofta finns en del ljus i rummet när du tittar på TV (dagsljus från fönster eller lampor)
  • Du tittar mycket på sport och "vanliga" TV-program
  • Du tenderar att ha igång TV:n väldigt länge åt gången (t.ex. visa bilder/konst när man inte tittar på TV:n, Samsung erbjuder 10 års garanti på s.k. "burn-in")
  • Du spelar en hel del TV-spel
  • Du sätter stort värde på användarvänlighet (här ska tydligen Samsung vinna med sin fokus på detaljer, trots att t.ex. LGs WebOS också är bra)

OLED verkar t.ex. generellt bättre om...
  • Du oftast tittar på TV i ett helt mörklagt rum (först då märks den perfekta "svärtan" som nämns ovan)
  • Du främst tittar på film (för riktiga hemmabionördar med "biosalong" hemma känns OLED som det naturliga valet)
  • Du ofta tittar på TV från sidovinklar (t.ex. stor familj som sitter i bred soffa) eller har TV:n monterad högt upp på väggen
  • Du främst tittar på TV i kortare intervaller (t.ex. en långfilm) och sedan stänger av den (vid längre sessioner kan "burn-in" inträffa, och OLED har ingen "burn-in" garanti)
  • Du vill ha en så tunn och lätt TV som möjligt

Jag känner personligen att OLED verkar vara en bättre teknik med mer potential, men för våra behov känns åndå QLED just nu som ett vinnande koncept då vi:
  • Definitivt inte har ett helt mörkt rum någon gång vi tittar på TV
  • Tittar på sport och "vanlig" TV ganska ofta utöver någon film i veckan
  • Skulle vilja visa foton/konst på TV:n när vi inte tittar på den
  • Sitter ganska rakt framför TV:n
  • Sätter stort värde på användarvänlighet
  • Gärna vill ha 30k poäng ;)
Med det sagt så vill jag ändå se allt med egna ögon innan man slår till, så det får bli en sväng till en TV-butik inom kort där sista beslutet får tas.

Någon som har andra erfarenheter av de punkter jag listat ovan?

Gällande användarvänlighet så är det ingen skillnad i gränssnittet mellan Samsungs olika tv-apparater.
Grymt bra med deras hub och hur man manövererar runt.

Gällande användarvänlighet så är det ingen skillnad i gränssnittet mellan Samsungs olika tv-apparater.
Grymt bra med deras hub och hur man manövererar runt.
Du tog upp en intressant punkt där som jag ej nämnde: Hur pass enkelt det är att integrera i ett "smart" hem (ett hem med Internet of Things-produkter, eller IoT).

Där känns det spontant som Samsung vinner med sin fokus på och integration med SmartThings, och om man som jag gillar ett bra API och stöd för andra system så verkar det som Samsung även fungerar bättre med t.ex. en Athom Homey, medans både Samsung och LG verkar okej med t.ex. HomeAssistant.

Jag köpte en Philips QLED förra året och är inte alls nöjd. De mörka partierna av bilden är väldigt ljusa, min gamla plasma-TV hade bättre kontrast och svärta tycker jag.

Jag köpte en Philips QLED förra året och är inte alls nöjd. De mörka partierna av bilden är väldigt ljusa, min gamla plasma-TV hade bättre kontrast och svärta tycker jag.
Plasma är svårt att slå i just svärta. De har under årtionden varit optimala för tex film där djup svärta krävs. Nya tekniker är bättre på mycket men plasma är fortfarande den teknik som i mitt tycke ger bäst upplevelse för film.

Är det då i ett ljust eller mörkt rum?
Tänker på @kander inlägg om fördelar och nackdelar kring detta.

Sitter idag på en LG 42" 1080p från 2008 som fortfarande duger för mig tills den säger upp sig, men 30k poäng har ju aldrig skadat och jag har varit sugen på att köpa en ny tv länge.
Känns som en bra win-win detta

Toppen