Mattias Holmén
Medlem
Angående elavtal och maximering.
Är detta den nya standardvillkoren på elavtal?
Greenly
Är detta den nya standardvillkoren på elavtal?
Greenly

1. KorrektHej,
Två frågor om Sverigechecken. Tycket deras hemsida är otroligt rörig så får inte kläm på den...
1. Om jag förstått det rätt växlar jag inte min Sverigecheck mot ett presentkort på Coop, utan betalar direkt på Coop med min Sverigecheck!?
2. Kan jag likt "vanliga" presentkort använda en del av beloppet på min Sverigecheck eller måste jag använda hela beloppet på ett köp?
Stort tack för hjälpen!1. Korrekt
2. Hela beloppet behöver användas och kan inte sparas
Angående 75%-regeln, som ju också verkar gälla SAS MC. Om man då betalar tex 70% med AMEX och 30% med MC, då gäller ingen av reseförsäkringarna, om jag tolkar det rätt? Samtidigt är det väl av hela resans kostnad, så även om man betalar mindre än 75% av själva resan/boende med AMEX, så om man betalar allting på plats (mat/nöjen) med AMEX och kommer över 75% av hela resans kostnad så ska det vara ok?För mig funkar det bra, för varje gång jag tankar så samlar jag stämplar så att jag får gratis frukost, billigare bensin etc. Har just nu 25öre/l rabatt.
Det är mest optimalt, men många är oroliga att 75%-regeln inte gäller om flygbiljetten köpa med presentkort istället för direkt med kreditkortet.
Jag ringde för några veckor sedan till Amex svensk support för försäkringar och då sa de att det gick bra att köpa presentkort med kreditkortet och sedan använda hos sas. Men som i alla andra fall så går det inte alltid att lita på kundtjänst till 100%.
Ja precis, enligt Amex så var det så det fungerade. Har du tillexempel ett boende gratis utomlands, så blir ju resans kostnad exempelvis flyg och transport inom landet.Angående 75%-regeln, som ju också verkar gälla SAS MC. Om man då betalar tex 70% med AMEX och 30% med MC, då gäller ingen av reseförsäkringarna, om jag tolkar det rätt? Samtidigt är det väl av hela resans kostnad, så även om man betalar mindre än 75% av själva resan/boende med AMEX, så om man betalar allting på plats (mat/nöjen) med AMEX och kommer över 75% av hela resans kostnad så ska det vara ok?
Men det finns fortfarande en fördel om man köper med AMEX POINTS PLUS. Då får man 4 ggr AMEX POINTS istället för 2.De har sänkt Sverigechecken till 10p/100kr nu, nästa så man inte orkar trixa med det längre.
Är det inte bättre att gå via zupergift (länk via googling)?Men det finns fortfarande en fördel om man köper med AMEX POINTS PLUS. Då får man 4 ggr AMEX POINTS istället för 2.
1000 Sverigecheck
100 EB poäng direkt
4000 AMEX POINTS är ungefär 135 poäng
Totalt 235 vs 67 om du endast betalar med AMEX POINTS PLUS hos ICA, COOP, WILLYS...