När jag har haft problem med andra aktörer har jag bara nämnt något om att bli bortagen enligt GDPR och vips så upphör ringandet. Är man inte kund kan man passa på att fråga var de har fått uppgifterna ifrån också så man kan skicka iväg ett mail om att försvinna även därifrån.
Det finns 2 problem här;
Även om företaget plockar bort dina uppgifter här och nu så kan de ju i sina processer anskaffa dina uppgifter på nytt. Det räcker alltså inte med att ”bli borttagen”. Vill man inte bli uppringd bör man istället låta uppgifterna ligga kvar men säga att man aldrig vill bli uppringd. Möjligen kan man be företaget också rensa ens kontaktuppgifter.
Ett annat problem som egentligen mer är kopplat till spärregistret NIX Telefon är hur företagen definierar begreppet kund. Företagen är duktiga på att ha breda definitioner.
Hatar man telefonförsäljning bör man därför gå med i NIX Telefon och sedan be de företag som man är kund i att inte ringa i försäljningssyfte. Får man fortsatta samtal kan man hänvisa till NIX Telefon eller GDPR.