Efter att ha arbetat natt till 17.mai flög jag hem via OSL till ARN. Det enda alternativet som SAS presenterade var ankomst OSL kl 1550 och layover till kl 2125 hemkomst ARN kl 2220, nästan 6 timmars lång väntan utan att ha sovit natten innan och bara längta hem. Det fanns dock ett alternativ. Att flyga via CPH 1615 och anlända ARN kl 1910. Och det alternativet vågade jag inte ta. För då skulle jag vara tvungen att göra en split-booking.
Den erfarenhet jag har av split-booking med SAS med layover i OSL är inte så bra. Det punktliga flygbolaget lyckades då (våren 2011) med att vara försenad ungefär hälften av alla flighter, och jag missade en gång sista anknytningen till ARN fredag kväll. Det blev en övernattning på Gardermoen som jag själv fick ordna och betala på plats. SAS agent lyfte inte ett finger utan tyckte att jag fick skylla mig själv som gjorde en split-booking. Inte heller ordnade SAS med ny connection, utan jag fick gå upp när biljettkassan öppnade och ställa mig stand-by på första flyg dagen efter. Visst fick jag ersättning efteråt när jag klagade, men det är som att få ett paraply dagen efter ett skyfall och man redan är genomblöt. Tack SAS för den servicen.