Senaste nytt

SAS visar inte Norge (ej Oslo)-Stockholm flyg via Köpenhamn som alternativ

tja det verkar som att du kan boka de med AC fligtnummer enligt itamatrix.. fast det kostar ju därefter...

sas brukar ju inte visa många lämpliga routings på sin hemsida. Åker man t.ex, till SFO från Luleå får man aldrig upp förslaget med LH dit men väl hem..

Samma sak hände mig för ett par veckor sedan när jag skulle TRD-GOT ville med 1540 via CPH, gick inte bokade två enkelresor och den trevliga damen på TRD lyckades checka in mitt bagage hela vägen till GOT.

Efter att ha arbetat natt till 17.mai flög jag hem via OSL till ARN. Det enda alternativet som SAS presenterade var ankomst OSL kl 1550 och layover till kl 2125 hemkomst ARN kl 2220, nästan 6 timmars lång väntan utan att ha sovit natten innan och bara längta hem. Det fanns dock ett alternativ. Att flyga via CPH 1615 och anlända ARN kl 1910. Och det alternativet vågade jag inte ta. För då skulle jag vara tvungen att göra en split-booking.

Den erfarenhet jag har av split-booking med SAS med layover i OSL är inte så bra. Det punktliga flygbolaget lyckades då (våren 2011) med att vara försenad ungefär hälften av alla flighter, och jag missade en gång sista anknytningen till ARN fredag kväll. Det blev en övernattning på Gardermoen som jag själv fick ordna och betala på plats. SAS agent lyfte inte ett finger utan tyckte att jag fick skylla mig själv som gjorde en split-booking. Inte heller ordnade SAS med ny connection, utan jag fick gå upp när biljettkassan öppnade och ställa mig stand-by på första flyg dagen efter. Visst fick jag ersättning efteråt när jag klagade, men det är som att få ett paraply dagen efter ett skyfall och man redan är genomblöt. Tack SAS för den servicen.

Vet ej om det fungerar i detta fall men när jag skulle boka Arn - Ewr senast hittade jag inte heller önskad flight - gick då in på "betala med poäng o pengar" och fick många fler alternativ på fighter både via Oslo och Köpenhamn.

Märkliga grejer det här...Jag bokade precis BGO-ARN-BGO via CPH åt bägge håll. Men SAS hemsida visade inga vettiga anslutningar via CPH på returen, trots för att SK1249 kl 18:10 från ARN passar nästan perfekt (1 h 35 m anslutningstid) med SK2870 kl 21:00 från CPH.

Men på Widerøes hemsida gick det helt fint att boka den anslutningen i en och samma biljett, behövde inte ens använda multi city-funktionen.

Toppen