Senaste nytt

SAS vill utöka sin långdistansflotta ytterligare från 2026

Om inte annat kanske man kan hoppas på stolarna från 350 även i dessa 330. Åtminstone i C. De kan ju inte gärna ha ett stort lager av de gamla, och om man ändå måste köpa nytt.... Jag har dock ingen aning om ifall de skiljer sig så mycket i montering och liknande att det inte funkar.

Håller med om att de börjar bli slitna. Och visst vore det trevligt med en helt ny kabin, säg med dörr som många nya har nu. Men även utan det tycker jag den nuvarande kabinen är en av de bättre som går på tatl fortsatt, bortsett från slitaget.
Precis. Kör med stolen från A350 så blir det bra. En helt ny kabin behövs inte tycker jag. Den dem har nu är fin och står sig bra mot konkurrenter enligt mig.

Nej, de letar i detta fall efter fler gamla "bättre begagnade" flygplan eftersom det tar så lång tid att få nya från Airbus! ;) (Fast de kan ju ändå förses med ny kabin.) Kul i alla fall, hoppas de inte behöver betala ett överpris nu när det råder viss brist på marknaden.
"Över 20 år" är de befintliga SAS A330 dock inte än på ett bra tag. De äldsta tre levererades från fabrik 2012-2013:

Nej de tre äldsta A330 Classic maskinerna är från 2002-2003 - som renoverades runt 2015.

Fyra A330E är från 2015 - 2016 och den nyaste är från 2019 :)

Nej de tre äldsta A330 Classic maskinerna är från 2002-2003 - som renoverades runt 2015.

Fyra A330E är från 2015 - 2016 och den nyaste är från 2019 :)
Uppdatering: attans, det räckte inte att titta på SAS A330-sammanställningen på Airfleets (länken ovan), för där är tydligen infon kopplad till aktuellt registreringsnummer snarare än MSN, trots att MSN står med och att de varit SAS-maskiner från början? o_O Man behövde tydligen klicka på respektive MSN för att hitta att de äldsta tre A330 ursprungligen hade andra registreringsnummer och levererades 2002-2004. Åren 2012-2013 är tydligen när de registrerades om.
Jag tar tillbaka allt jag skrev ovan och uppmanar Anko till att pensionera dessa gamla häckar snarast möjligt! ;)

Last edited:
Jag hoppas på A380... ;)
... men tror kanske mer att A321LR eller XLR är rimlig beroende på vilka marknader de tror den kan öppna från ARN/OSL.

Edit: Bad AI visualisera min förhoppning. Ser ut som att 737-600 och A380 haft ett barn vilket såklart vore passande för SAS specifikt. :) Också roligt att AI:n visualerar en halvt avskrapad Star Alliance logga längst fram.
download.png

Last edited:
Precis. Kör med stolen från A350 så blir det bra. En helt ny kabin behövs inte tycker jag. Den dem har nu är fin och står sig bra mot konkurrenter enligt mig.
Ja, bygg om alla A330 till samma standard som A350 så blir det bra. Gissar att man kan återanvända det mesta av stolarna om man gör en "mid life upgrade" om man byter till riktiga dynor och förnya alla ytskikt.

Nej, de letar i detta fall efter fler gamla "bättre begagnade" flygplan eftersom det tar så lång tid att få nya från Airbus! ;) (Fast de kan ju ändå förses med ny kabin.) Kul i alla fall, hoppas de inte behöver betala ett överpris nu när det råder viss brist på marknaden.
"Över 20 år" är de befintliga SAS A330 dock inte än på ett bra tag. De äldsta tre levererades från fabrik 2012-2013:
De äldsta levererades 2002-2004 och var registrerade på Svensk och Dansk register. De flyttades över på Norsk register då det gick knackigt för SAS 2012-2013 och Sverige vid den tiden inte ratificerat Cape-Town konventionen. De tre äldsta är 21-23 år.

Jag hoppas på A380... ;)
... men tror kanske mer att A321LR eller XLR är rimlig beroende på vilka marknader de tror den kan öppna från ARN/OSL.

Edit: Bad AI visualisera min förhoppning. Ser ut som att 737-600 och A380 haft ett barn vilket såklart vore passande för SAS specifikt. :) Också roligt att AI:n visualerar en halvt avskrapad Star Alliance logga längst fram.
Haha eller så kan SAS köpa några 757:

387708647_306834001979171_1259998600528056643_n.jpg

On-topic, finns det någon chans att man köper tillbaka SE-RSA/B ?

Toppen