Senaste nytt

SAS vill inte ge Eurobonus

Kim Spolén

Ny medlem
Hej,
Åkte för några veckor sedan med SAS till Tallinn och åter från Riga. på hemresan kunde jag inte checka in i appen eller välja säte. På flygplatsen märkte jag att det var en Air Baltic kärra som vi skulle åka med.
Min fråga: jag har bokat SAS och de bekräftar "Operated by Scandinavian Airlines" (båda sträckor), detta syns fortfarande om jag går in och kontrollerar min biljett.
Trotts detta vill de inte ge mig varken sträckan eller poängen med hänvisning "Please kindly note the flight was taken under a code-share agreement where the operating carrier was Air Baltic (BT), which is not participating in the EuroBonus program."
Kan de göra så när de bekräftat att det ÄR en SAS-flight?

Riga wrong.jpg

Last edited:
Hej,
Åkte för några veckor sedan med SAS till Tallinn och åter från Riga. på hemresan kunde jag inte checka in i appen eller välja säte. På flygplatsen märkte jag att det var en Air Baltic kärra som vi skulle åka med.
Min fråga: jag har bokat SAS och de bekräftar "Operated by Scandinavian Airlines" (båda sträckor), detta syns fortfarande om jag går in och kontrollerar min biljett.
Trotts detta vill de inte ge mig varken sträckan eller poängen med hänvisning "Please kindly note the flight was taken under a code-share agreement where the operating carrier was Air Baltic (BT), which is not participating in the EuroBonus program."
Kan de göra så när de bekräftat att det ÄR en SAS-flight? Visa bifogad bild 98786

Om du orkar stå på dig för de där poängen så borde du ha ett case. Det står helt enkelt fel i bokningsbekräftelsen, SK 9xxx är code share, så något annat bolag trafikerar.

SK9607 opereres af Air Baltic BT109. Du optjener ikke point på Air Baltic. Desværre tager SAS udgangspunkt i operating carrier, hvorfor du ikke får point på denne strækning.
Som sagt ovenfor, det er en fejl i booking systemet at der står operated by SAS!

Det står 737-300, några sådana har inte SAS vad jag vet. SK9xxx är väl dessutom alltid codeshare.

Jag har skickat in en överklagan men inte fått svar ännu....
Berätta hur det går sen! Kan bli tufft då det står på EB sidorna gällande codeshare,
"Codeshare flights: Flights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights operated by a SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights, you’ll earn Basic or Extra points. No points are earned for flights operated by an airline not participating in EuroBonus."

Berätta hur det går sen! Kan bli tufft då det står på EB sidorna gällande codeshare,
"Codeshare flights: Flights in the range SK3000-SK3999, SK6000-SK9999 are code-shared flights operated by a SAS partner airline. Depending on which airline that is operating these flights, you’ll earn Basic or Extra points. No points are earned for flights operated by an airline not participating in EuroBonus."
Utan att vara jurist men tror nog att man skulle vinna ett sånt mål om man tog det vidare, då det finsn bevis på att SAS skriver att det är en flight operated by SAS. Alla flighter operated by sas ska ge poäng (om det inte är charter vilket detta inte är).
SAS har självklart rätt i sak att denan flight inte ska ge poäng, men när de skriver att det är en sas flight och dessa ger poäng så är det dubbelt budskap och skulle gissa på att det "döms" till fördel för konsumenten.
Det lär dock vara en rejäl uppförsbacke för detta.

Detta har nog redan kostat SAS mer i tid/pengar att inte göra det "rätta" och bara ge dessa poäng på en gång och be om ursäkt för att informationen inte var korrekt. Det hade varit den billigaste lösningen än att ha ett ärende som drivs vidare och där kunden kanske blir missnöjd i slutändan. VI pratar om några hundra poäng här.

Tack för kommentarer, skall återkomma.
Då jag i mitt nya jobb reser mycket och jag gärna skulle vilja komma till guldnivå detta år så räknas varje resa verkligen.
Jag prioriterar ju SAS-flighter just därför och är ganska noggrann vid bokning. Därför retar det mig att de ger fel information och sedan hänvisar till sin egen (felaktiga) information.

Toppen