pep
Medlem
Du er virkelig en erfaren rejsende! Keep'em coming......och man ligger som i en sarkofag och helt omöjligt att vända sig....
Du er virkelig en erfaren rejsende! Keep'em coming......och man ligger som i en sarkofag och helt omöjligt att vända sig....
Egentligen är en narrowbody ungefär som upper deck på 747a ....tänker man så blir det lättare.....Trist upplevelse, men för mig funkade sätet bra trots att jag är 190 lång och 100kg. Sen är det väl klart att även jag föredrar widebody, men kan ändå tänka mig detta alternativ igen.
Du er virkelig en erfaren rejsende! Keep'em coming![]()
Ja, det är verkligen frustrerande med navstrategi och vad som ibland upplevs som obefintlig synkronisering. Börjar bli ett antal gånger jag landat i Köpenhamn från Nordamerika (till ARN) och har man öht en sportslig att hinna med 08:00 kan det innebära en språngmarsch genom passkontrollen, från E genom hela Kastrup till slutet av A. Bagage kan man bara glömma. Underbart efter en nattflygning. Vissa (vardagar?) dagar finns det ju som tur är en 09:00 flight men såg nu när frun skall åka från IAD och har 45min på sig att klara 08:00 att flighten efter går 11:00. EWR, IAD, JFK och BOS är alla schemalagda att landa 07:10/15. Som upplagt för strul och missad anslutning till ARN.Jo, men det kommer ju med en nackdel, och det är att det blir mindre frekvens till Arlanda. Så i bland har man tur och Köpenhamnsflyget passar perfekt till en anslutning, andra gånger svär man för att det blev 3 timmar extra på Arlanda i väntan jämfört med tidigare.
Men man tillåts dessa tider, det är inte under minimum connection time?Ja, det är verkligen frustrerande med navstrategi och vad som ibland upplevs som obefintlig synkronisering. Börjar bli ett antal gånger jag landat i Köpenhamn från Nordamerika (till ARN) och har man öht en sportslig att hinna med 08:00 kan det innebära en språngmarsch genom passkontrollen, från E genom hela Kastrup till slutet av A. Bagage kan man bara glömma. Underbart efter en nattflygning. Vissa (vardagar?) dagar finns det ju som tur är en 09:00 flight men såg nu när frun skall åka från IAD och har 45min på sig att klara 08:00 att flighten efter går 11:00. EWR, IAD, JFK och BOS är alla schemalagda att landa 07:10/15. Som upplagt för strul och missad anslutning till ARN.
45min (MCT)Men man tillåts dessa tider, det är inte under minimum connection time?
Flighterna från USAs östkust kommer relativt ofta fram tidigare än planerat, har aldrig missat en connection efter de flighterna och har några ggr hunnit med flighten vid 7 när jag enbart haft handbagage.Ja, det är verkligen frustrerande med navstrategi och vad som ibland upplevs som obefintlig synkronisering. Börjar bli ett antal gånger jag landat i Köpenhamn från Nordamerika (till ARN) och har man öht en sportslig att hinna med 08:00 kan det innebära en språngmarsch genom passkontrollen, från E genom hela Kastrup till slutet av A. Bagage kan man bara glömma. Underbart efter en nattflygning. Vissa (vardagar?) dagar finns det ju som tur är en 09:00 flight men såg nu när frun skall åka från IAD och har 45min på sig att klara 08:00 att flighten efter går 11:00. EWR, IAD, JFK och BOS är alla schemalagda att landa 07:10/15. Som upplagt för strul och missad anslutning till ARN.
Ja, har verkligen haft oflyt att vi inte kommit in tidigare vilket som sagt åtminstone historiskt varit fallet. Men nu har de senaste fyra gångerna inneburit att antingen jag och/eller bagaget inte kommit med så börjar pusha tålamodet. Att SAS nu tycks ha konkreta planer på att förbättra ARN’s (räknar kallt med att det blir Nordamerika) och därmed även norra Sveriges förbindelse med USA är därför mer än välkommet. Måste dock erkänna att jag är förvånad/besviken att OSL prioriterades före men de har väl underlaget för att fatta det bästa beslutet. Trodde verkligen att först och främst en total flytt till JFK från EWR skulle stå näst på tur innan man gjorde något annat öht men är väl slottar som ställer till det. Under tiden skulle det vara önskvärt att de försöker göra vad de kan. Tex att ARN, OSL och andra ”större” (snart kanske tex CDG och AMS?) vidaredestinationer alltid avgår från D (åtminstone de på morgonen som fångar USA flighterna), klämmer in en extra flight etc. Förstår att det är ett enormt pussel och överväganden (såklart inte bara connections från USA till OSL och ARN) men kan samtidigt inte heller vara en omöjlighet att optimera situationen bättre. Just nu kan jag inte påstå att så är fallet.Flighterna från USAs östkust kommer relativt ofta fram tidigare än planerat, har aldrig missat en connection efter de flighterna och har några ggr hunnit med flighten vid 7 när jag enbart haft handbagage.
Det är ju omkring 15 minuter att gå, men går man inte av sist och hamnar i lång immigration kö är det rätt gott om tid.
Bagaget har också alltid kommit med för min del, så det har inte heller varit en issue.
Jag har suttit och pusslat med en potentiell Chicago-resa, och där är det motsatt problem. 3+4 timmars flygplatsväntan på Kastrup resp Arlanda, och så tar det nästan lika länge att ta sig från Köpenhamn till Ume som den långa biten av resan.Ja, det är verkligen frustrerande med navstrategi och vad som ibland upplevs som obefintlig synkronisering. Börjar bli ett antal gånger jag landat i Köpenhamn från Nordamerika (till ARN) och har man öht en sportslig att hinna med 08:00 kan det innebära en språngmarsch genom passkontrollen, från E genom hela Kastrup till slutet av A. Bagage kan man bara glömma. Underbart efter en nattflygning. Vissa (vardagar?) dagar finns det ju som tur är en 09:00 flight men såg nu när frun skall åka från IAD och har 45min på sig att klara 08:00 att flighten efter går 11:00. EWR, IAD, JFK och BOS är alla schemalagda att landa 07:10/15. Som upplagt för strul och missad anslutning till ARN.
Delta har redan en säsongslinje Stockholm - New York/JFK; jag antar att det bidrog till att Oslo fick en SAS-linje till JFK.Måste dock erkänna att jag är förvånad/besviken att OSL prioriterades före men de har väl underlaget för att fatta det bästa beslutet.