Senaste nytt

SAS VD Anko - lovar nya långlinjer till Arlanda!

Tobbe.O

Medlem
Kan tyvärr inte läsa hela artikeln. Någon här som kanske kan återge delar av innehållet? :)

Ber vänligen om en god samtalston och inga diskussioner om Arlanda vs kastrup :)

Artikeln handlar väl om 3 saker egentligen 1) varför CPH är navet (svårt att få folk att åka norrut för att byta flyg), 2) att SAS tittar på interkontinentala linjer från ARN och planerar att dra igång dem någon gång under 2025 / 2026, samt 3) att ARN är en väldigt omodern flygplats och behöver skärpa till sig (dvs kritik mot Swedavia)

Några citat som jag tyckte var intressanta.

-----

– Ett av de problem SAS har haft är att vi spridit ut oss för mycket. Det är mycket mer logiskt att placera alla långlinjeplan här, säger Anko van der Werff.

Och så betonar han att Köpenhamn av rent geografiska skäl måste förbli SAS stora nav, det ställe många resenärer flyger till för att byta plan. Det är helt enkelt för få människor som vill flyga norrut mot Stockholm och Oslo för att byta.

– Den naturliga reseriktningen för folk i Skandinavien är söderut. Då måste du ha navet i söder och då blir det Köpenhamn, säger Anko van der Werff.

– Vi tittar på nya interkontinentala destinationer från Arlanda. Jag hoppas det blir under 2025, men det kan dröja in i 2026

– Jag hoppas att när politikerna tittar på flygplatserna i Oslo, Köpenhamn och på andra ställen i Europa, så ser de att de är mer moderna, mer utvecklade och mer effektiva än Arlanda. Det gäller även all infrastruktur runtomkring med järnväg och väg, säger Anko van der Werff.

-------

Vet du Anko, det hoppas jag med!

Det här är inte en ansats att dra igång ARN (normalt ”hemmaflygplats”) vs CPH men fruktansvärt skönt att han ger ARN och Swedavia en känga. Behövs nog för att få till en förändring och inte minst självinsikt hos Swedavia. Hoppas att det blir 2025 och inte 26.

Några citat som jag tyckte var intressanta.

-----

– Ett av de problem SAS har haft är att vi spridit ut oss för mycket. Det är mycket mer logiskt att placera alla långlinjeplan här, säger Anko van der Werff.

Och så betonar han att Köpenhamn av rent geografiska skäl måste förbli SAS stora nav, det ställe många resenärer flyger till för att byta plan. Det är helt enkelt för få människor som vill flyga norrut mot Stockholm och Oslo för att byta.

– Den naturliga reseriktningen för folk i Skandinavien är söderut. Då måste du ha navet i söder och då blir det Köpenhamn, säger Anko van der Werff.

– Vi tittar på nya interkontinentala destinationer från Arlanda. Jag hoppas det blir under 2025, men det kan dröja in i 2026

– Jag hoppas att när politikerna tittar på flygplatserna i Oslo, Köpenhamn och på andra ställen i Europa, så ser de att de är mer moderna, mer utvecklade och mer effektiva än Arlanda. Det gäller även all infrastruktur runtomkring med järnväg och väg, säger Anko van der Werff.

-------

Vet du Anko, det hoppas jag med!

Anko vdW verkar ha en lite för hög uppfattning om Oslo flygplats som är relaterad till att han är mer bekant med Arlanda och Köpenhamn än med Oslo.

Ska det bli fler SAS-långlinjer på ARN ska det nog vara linjer där det går att köra en t.o.r. på 24 h, och då pratar vi nog om nordöstra Nordamerika. Indien eller ”bortre” Mellanöstern (Dubai t.ex.) skulle också funka flygtidsmässigt, men det ska nog till väldigt starka skäl för att SAS ska öppna en linje från ARN som inte finns på CPH. Linjer på 10+ h till Ost- eller Sydostasien, eller västra USA, tror jag bara är att glömma i SAS regi, med nuvarande danska inflytande och CPH-fokuserade strategi. (Men vi ska nog också skylla lite på Ryssland när det gäller Asien-linjer.)

För att motivera en A330 (eller A350) från ARN ska det nog vara en kombination av SkyTeam-hub, stark point-till-point-trafik och frakt. Annars är det nog A321LR som gäller, och SAS har bara tre sådana, varav två nästa år flyger från OSL (EWR och JFK) och den tredje då från CPH.

Leveranstiden för nybeställda Airbus är väldigt lång just nu (5+ år?) så om inte AF-KLM har några flygplan att avvara (eller något leasingerbjudande dyker upp i samband med t.ex. en konkurs någonstans) är två sedan länge beställda A350 det samlade tillskottet till SAS long haul-flotta under resten av 2020-talet.

Så det jag tror är mest troligt är att en A321LR kan frigöras till ARN när SAS fått sina två ytterligare A350. Och om de kan få en till slott på JFK blir det troligen en A330-linje dit (eller möjligen en A350) och så en A321LR till någon av EWR, Boston eller Toronto. Kanske två av de sistnämnda destinationerna, med 3/w till den ena och 4/w till den andra.

Last edited:
Han nämner att det är vettigt att alla wide body är i Köpenhamn så om det blir framtida linjer blir det med A321:an.

Knappast aktuellt för min del då den verkligen inte är någon höjdare att flyga med.

Toppen