Senaste nytt

SAS - Världens punktligaste flygbolag

Jag har hört historier om när ekonomiassistenter börjar applicera detta tänkande på sitt jobb och gnäller när försäljningen överskrider budget (och vinsten därmed blir högre)! Då kan vi snacka om att man drar saker lite för långt...

Det där är inget ovanligt - jag får varje år motivera för revisorerna hur det kommer sig att försäljningen avviker så mycket positivt från budget (så länge det gör det). De kan köpa typ 10% upp, men allt annat är en anomali som kräver en rejäl förklaring ;)

Revisorer... *suck* Har man en bra är det världens bästa hjälp. Har man inte en bra är det en plåga.

Visst kan jag förstå att man kan ifrågasätta hur budgeteringen ser ut ifall man år efter år överträffar budgeten, men samtidigt så är det ju helt omöjligt att förutsäga exakt hur mycket man ska sälja, iaf i små och medelstora företag.

Jag tycker det största fiaskot med "punktlighet" är att man egentligen inte alls är punktlig. Man är före tidtabell. Nu är det visserligen så att de flesta bryr sig om att man är framme senast vid en angiven tid, men jag vet inte om jag skulle säga att en landning 20 minuter före utsatt tid är "punktlig".

Och Finnair klampar runt i samma "punktlighet" :). Citat från dagens nyhetsmail från dem:

Punktligheten under maj månad var excellent, vilket innebär att 90,5 procent av alla Finnairs flyg landade och avgick enligt tidtabell.

Undrar om de stod parkerade på marken ett tag för att säkerställa att de inte kom för tidigt till gate :)

Toppen