Senaste nytt

SAS utökar med ny lounge på Arlanda i början av 2025! :)

Lite väl mycket insyn igenom dörren, eller vad säger ni?
Och tråkigt med Pepsi för min del i alla fall.
Det är där Pontus centurion var tidigare så inte direkt någon som går förbi.

Jag föredrar också Coca-Cola över Pepsi men kan ändå köpa det eftersom det bygger på samarbete med Carlsberg (Pepsi är ett Carlsberg varumärke i Sverige). Roligare med fokus på samarbete med öl än läsk eller hur?

I dagsläget finns absolut inget som tyder på att PP och Loungekey kommer få access. Däremot lär något samarbete med Mastercard öppna upp för några av deras kortkunder.
Nya loungen benämns som sagt som "SAS Lounge by mastercard" och är förberett för att Mastercard kunder ska komma in framöver.

Personligen blir jag väldigt förvånad om det utökas med några andra för access. Men det återstår ju att se, det ryktas om att fler SAS flighter ska börja gå från F piren vilket kommer lätta på trycket i de gamla loungerna.
Vi får ju se men det jag menar är att samarbetet med Mastercard är utanför flygbolag och allianser, precis som PP och Loungekey. Med Mastercard innebär det ju faktiskt i praktiken att man kommer att släppa in konkurrenters resenärer, dvs från flygbolag som saknar egna avtal. Något annat vore ologiskt, för då skulle Mastercard-innehavet inte tillföra något alls.

Vi får ju se men det jag menar är att samarbetet med Mastercard är utanför flygbolag och allianser, precis som PP och Loungekey. Med Mastercard innebär det ju faktiskt i praktiken att man kommer att släppa in konkurrenters resenärer, dvs från flygbolag som saknar egna avtal. Något annat vore ologiskt, för då skulle Mastercard-innehavet inte tillföra något alls.

I teorin skulle man ju kunna släppa in enbart SAS-resenärer med Mastercard (dvs statuslösa), men troligtvis så är det ju som du säger ja att även andra bolags passagerare kommer in.

Det nya jag hintade om igår var samarbetet med Mastercard. Det kommer högst troligt något nyhet om detta inom några veckor. Tittade man på vilka som släpps in så finns det en ruta för mastercard, så på något sätt lär man kunna få access, vilka mastercard kort som krävs och eventuell kostnad får man spekulera i. Gissar dock att det INTE blir obegränsade besök för SAS MC Premium.
Scandic serverar frukosten, och Carlsberg står för dryck. Inne i denna lounge finns det en liten Kronenburg bar för öl och annan dryck.

Tack för tydliga och informativa bilder!

Men vilken pissusel lounge det verkar vara. Ser ut som en skolmatsal. Ingenstans man kan dra sig tillbaka för lugn och ro ... då skulle jag faktiskt inte ens kalla det lounge. Då skulle jag kalla det "mer av samma vidriga trängsel och stök som du hittar på resten av denna gudförgätna flygplats". Men det kanske blir långt. Och det är inte jag som bestämmer vad det kallas.

I teorin skulle man ju kunna släppa in enbart SAS-resenärer med Mastercard (dvs statuslösa), men troligtvis så är det ju som du säger ja att även andra bolags passagerare kommer in.
I vilket fall så lär ju målgruppen vara de svenska bankernas kunder med Platinumkort och de har ju redan antingen PP eller Loungekey, men där deras lounge i T5 E-gates nu av en händelse försvinner 31 mars. En möjlig koppling som jag har svårt att ignorera i alla fall.

Avsaknaden av coca cola vägs upp med Kronenburg som är avsevärt godare än Carlsberg men det är som med allt annat en smaksak
Cheers

Kronenburg "är" Carlsberg. Men ja, de får gärna ställa in lite Guinness, kanske med någon upphällningsmaskin likt Asahi i ANAs lounger. Och några gröna Tuborg. Skål!

Det kommer ju teoretiskt även kunna vara så att sas resenärer med mastercard kommer in, behöver inte vara konkurrenter som släpps in.
Min gissnins är att det som mastercard har idag i gamla pearl loungen flyttas till nya sas loungen, samt att det framöver kommer något typ av samarbete med SAS MC Premium och SAS loungen. Kan vara så att man får rabatt på inträde eller X fria besök per år eller liknande. Mastercard tappar ju just nu lite mot Amex och deras elite kort när det ger mer nivåpoäng, då måste de ju differentiera sig lite och att kunna inkludera några gratis lounge besök skulle nog vara uppskattat av några som får bägaren att rinna över till att skaffa SAS MC Premium (nu spånar jag bara helt fritt, inte byggt på någon officiell info utan bara gissningar från mig)

Tack för tydliga och informativa bilder!

Men vilken pissusel lounge det verkar vara. Ser ut som en skolmatsal. Ingenstans man kan dra sig tillbaka för lugn och ro ... då skulle jag faktiskt inte ens kalla det lounge. Då skulle jag kalla det "mer av samma vidriga trängsel och stök som du hittar på resten av denna gudförgätna flygplats". Men det kanske blir långt. Och det är inte jag som bestämmer vad det kallas.
Alla sitter inte i loungen för att jobba, många är där enbart för att vänta på nästa flyg utan behov av att dra sig undan.
Behöver du dra dig undan finns ju gamla loungen kvar du kan gå till, och högst troligt blir det ju färre personer i den så större chans att du hitta rnågon stans att dra dig undan i den loungen.

Man får se detta som en utökning av möjligheter och förbättring för de som flyger från F gates. Du kan ju börja i gamla loungen och närmre avgång bege dig till F-loungen istället i väntan på din flight. Återstår att se vad det blir för mat morgon/kväll i nya loungen, kanske kommer vara annorlunda mot loungen vid E piren.

Toppen